Podsumowanie szkolenia „Zróżnicowany zespół klasowy – szansa na sukces wszystkich uczniów – praca wychowawcy świetlicy szkolnej w zespole zróżnicowanym”

Prowadząca Agnieszka Krysińska oraz uczestnicy szkolenia podczas wykładu „Świetlica w szkole, czyli prawno-organizacyjne podstawy funkcjonowania w kontekście edukacji włączającej”
Prowadząca Agnieszka Krysińska oraz uczestnicy szkolenia podczas wykładu „Świetlica w szkole, czyli prawno-organizacyjne podstawy funkcjonowania w kontekście edukacji włączającej”

Szkolenie „Zróżnicowany zespół klasowy – szansa na sukces wszystkich uczniów – praca wychowawcy świetlicy szkolnej w zespole zróżnicowanym” odbyło się 14–15 kwietnia w Centrum Szkoleniowym ORE w Sulejówku. Organizatorem był Wydział Edukacji Włączającej.

Główne cele szkolenia to:

  • pogłębienie wiedzy na temat organizacji zajęć w świetlicy szkolnej, z uwzględnieniem różnorodnych potrzeb uczniów;
  • doskonalenie umiejętności organizacji czasu wolnego uczniów;
  • wzbogacenie warsztatu pracy;
  • poszerzenie umiejętności wykorzystania zabawy przy organizacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych.

Zagadnienia dotyczące prawno-organizacyjnych podstaw funkcjonowania świetlicy w szkole w kontekście edukacji włączającej omówiła Agnieszka Krysińska, dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych im. ks. J. Twardowskiego w Pruszkowie. Wskazywała, jak ważną rolę odgrywa komunikacja, w tym korzystanie z alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się. Znaczenie mają nawet drobne sprawy, pozytywny wpływ mogą mieć niewielkie zmiany, np. wysokość głosu nauczyciela. Warto zadbać o dostępność, w tym aranżację przestrzeni świetlicy.

O działaniach wychowawczo-profilaktycznych w pracy wychowawcy świetlicy szkolnej mówiła Jolanta Zawór, nauczyciel konsultant Wydział Promocji Zdrowia, Profilaktyki i Wychowania ORE. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z głównymi strategiami profilaktycznymi oraz propozycjami rekomendowanych programów profilaktycznych. Prowadząca omówiła także podstawy pierwszej pomocy psychologicznej. Stabilny dorosły jest bardzo ważny w procesie rozwoju młodego człowieka. Dbałość o siebie oraz uważność na własne potrzeby i potrzeby innych ludzi jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania, w tym aktywności społecznej. Warto pamiętać, aby podejmowane w szkole działania wychowawczo-profilaktyczne monitorować i poddawać ewaluacji.

Część „Organizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych w świetlicy i szkole, czyli jak «chaos i bałagan» zmienić w dobrą zabawę” poprowadziła Katarzyna Leśniewska, pedagog specjalny. Zaproponowała kilka sprawdzonych aktywności, gier i zabaw, które można zorganizować podczas zajęć świetlicowych. Uczestnicy szkolenia mieli okazję przetestować skuteczność wybranych ćwiczeń.

W drugim dniu uczestnicy wzięli udział w warsztatach „Doskonalenie i rozwój warsztatu pracy nauczyciela oraz wychowawcy świetlicy. Skrzynka z pomysłami”, które poprowadziły dr Dorota Maria Jankowska i dr Aleksandra Gajda z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Tematy szczegółowe to:

  1. Kompas relacji: wzmacnianie kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci z wykorzystaniem programu Kompas kreatywności;
  2. Kompas kreatywności w świetlicy szkolnej: rozbudzanie zainteresowań i twórczego potencjału dzieci/uczniów.

Organizatorzy dziękują uczestnikom za zaangażowanie i aktywny udział w spotkaniu.

Zapraszamy do udziału w kolejnych formach doskonalenia organizowanych przez Wydział Edukacji Włączającej ORE.

Prowadząca Agnieszka Krysińska oraz uczestnicy szkolenia podczas wykładu „Świetlica w szkole, czyli prawno-organizacyjne podstawy funkcjonowania w kontekście edukacji włączającej”
Prowadząca Jolanta Zawór oraz uczestnicy szkolenia w czasie wykładu „Działania wychowawczo-profilaktyczne w pracy wychowawcy świetlicy szkolnej”
Prowadząca Katarzyna Leśniewska oraz uczestnicy szkolenia podczas wykładu „Organizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych w świetlicy i szkole, czyli jak «chaos i bałagan» zmienić w dobrą zabawę”
Uczestnicy w czasie pracy warsztatowej podczas zajęć „Doskonalenie i rozwój warsztatu pracy nauczyciela oraz wychowawcy świetlicy. Skrzynka z pomysłami”
Efekty pracy warsztatowej uczestników szkolenia
Efekty pracy warsztatowej uczestników szkolenia

Ostatnia aktualizacja: 18 kwietnia 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa