- Ilu nauczycieli (minimum i maksimum) w danym obszarze powinna wskazać szkoła ubiegająca się o status szkoły ćwiczeń? Podczas prezentacji mówiono o dwóch nauczycielach, tymczasem wiele szkół zatrudnia np. tylko jednego informatyka.
Szkoła powinna wskazać co najmniej dwóch nauczycieli w danym obszarze, w tym co najmniej jednego nauczyciela przedmiotu zgodnego z tym obszarem. - Czy szkoła ubiegająca się o status szkoły ćwiczeń musi zgłosić się we wszystkich czterech projektowych obszarach przedmiotowych?
Nie, szkoła może zgłosić się w jednym, dwóch, trzech lub czterech obszarach – w zależności od posiadanego doświadczenia. - Czy podczas oceny zgłoszeń szkół ubiegających się o status szkoły ćwiczeń brane będą pod uwagę osiągnięcia uczniów?
Tak, różnorodne osiągnięcia uczniów w danym obszarze należy wykazać jako wymierne efekty pracy szkoły. - Z iloma szkołami będzie współpracować szkoła wybrana jako szkoła ćwiczeń we wszystkich czterech obszarach przedmiotowych (jednocześnie)?
Szkoła ćwiczeń wybrana we wszystkich czterech obszarach będzie współpracowała z 10 szkołami. - Czy w ramach aplikowania do pilotażu modelu szkoły ćwiczeń dopuszcza się diagnozowanie pracy szkoły przez akredytowane niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli?
W ramach pilotażu – nie. - Czy i w jaki sposób szkoła może zgłaszać innowacje w obszarze edukacji wczesnoszkolnej?
Tak, należy podkreślić te działania, które rozwijają kompetencje kluczowe w danym obszarze kształcenia zintegrowanego. - Czy o dokumenty konieczne do aplikowania do uczestnictwa w pilotażu modelu szkoły ćwiczeń należy wnioskować w określonej kolejności?
Kolejność wnioskowania jest dowolna, jednak zaleca się, aby szkoła przed wystąpieniem do instytucji zewnętrznych posiadała już opinie: przedstawicieli uczniów, rady pedagogicznej i rodziców. - Czy w pilotażu modelu szkoły ćwiczeń mogą wziąć udział również szkoły niepubliczne? Czy są jakieś warunki dodatkowe lub przeszkody?
Tak, w pilotażu mogą wziąć udział szkoły niepubliczne, jeśli posiadają uprawnienia szkół publicznych. - Czy działania szkoły opisywane w karcie zgłoszenia muszą mieć charakter projektów w ramach programów o większym zasięgu?
Wszelkie opisywane działania szkoły powinny wskazywać na współpracę o różnym zasięgu. - Które osiągnięcia szkoły należy opisać w zgłoszeniu?
Szkoła podaje swoje osiągnięcia z ostatnich pięciu lat, czyli od roku szkolnego 2012/2013. - Na jakich i czyich dokonaniach należy się skupiać przy wypełnianiu karty zgłoszenia w ramach danego obszaru?
Należy się skoncentrować na osiągnięciach nauczycieli zgłaszanych jako potencjalni nauczyciele szkoły ćwiczeń, które związane są z rozwijaniem kompetencji kluczowych u uczniów w kontekście danego obszaru przedmiotowego. - W jaki sposób można odnieść się do kryterium dotyczącego działalności biblioteki szkolnej w ramach danego obszaru przedmiotowego?
W karcie zgłoszenia należy opisać współpracę nauczyciela bibliotekarza w realizacji zadań potwierdzających spełnienie kryteriów dla wybranych przez szkołę obszarów przedmiotowych. - Jak rozumieć punkt „Nauczyciele regularnie podnoszą własne kompetencje”? Czy dotyczy to tylko nauczycieli wybranych do konkursu z danego obszaru, czy wszystkich pracujących w szkole?
Należy opisać tylko dwóch nauczycieli wskazanych przez dyrektora szkoły w obszarze, w którym szkoła przesyła zgłoszenie. - Jak rozumieć punkt „Aktywność szkoły w zakresie dzielenia się wiedzą i praktyką pedagogiczną (online i offline) z innymi nauczycielami i studentami”?
Szkoła podaje informacje na temat aktywności nauczycieli w różnych działaniach, związanych z aktywnym udziałem w doskonaleniu (np. lekcje otwarte, sieci współpracy i samokształcenia, blogi edukacyjne, artykuły w czasopismach fachowych, prasie lokalnej, inne publikacje, wystąpienia na seminariach, konferencjach, praktyki studenckie, warsztaty dla nauczycieli, inne formy). - Czy wszystkie działania szkoły opisywane w karcie zgłoszenia powinny zostać potwierdzone przez zewnętrzną instytucję?
Nie ma takiego obowiązku. Warto wskazywać te działania, które w sposób wymierny przyczyniają się do rozwoju kluczowych kompetencji uczniów. - Czy w karcie zgłoszenia można odnosić się do wyników egzaminów zewnętrznych oraz edukacyjnej wartości dodanej (EWD)?
Tak, przy wskazywaniu efektów własnej pracy wyniki egzaminów zewnętrznych i EWD mogą być jednym z możliwych wskaźników. - Czy można zgłosić do pilotażu szkołę realizującą aktualnie projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej?
Tak, o ile szkoła podoła realizacji działań związanych z pilotażem. - Czy Ośrodek Rozwoju Edukacji jako placówka doskonalenia nauczycieli może udzielić szkole rekomendacji wymaganych do udziału w konkursie?
Nie może, ponieważ opiniowanie działań szkoły nie jest statutowym działaniem ORE. Dodatkowo Ośrodek musi zachować bezstronność jako organizator konkursu. - Z jakich funduszy finansowany jest pilotaż szkół ćwiczeń?
Działania, realizowane w trakcie pilotażu szkoły szkoły ćwiczeń są finansowane ze środków projektu pozakonkursowego Wspieranie tworzenia szkół ćwiczeń, który jest realizowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. - Jakie wsparcie dla szkół ćwiczeń planowane jest po zakończeniu projektów konkursowych?
Po zakończeniu projektów planowane jest utworzenie w ORE zespołu ds. rozwoju szkół ćwiczeń, którego zadaniem będzie promocja i rozwój szkół ćwiczeń oraz podnoszenie kompetencji kadry pedagogicznej szkół ćwiczeń.
Pilotaż szkoły ćwiczeń – pytania i odpowiedzi
Ostatnia aktualizacja: 25 października 2017