Szkolenie „Zróżnicowany zespół klasowy – szansa na sukces wszystkich uczniów – potrzeby i możliwości uczniów, wsparcie ich dobrostanu”

Prowadząca Katarzyna Cichocka-Segiet i uczestnicy szkolenia podczas warsztatów „Projektowanie uniwersalne w edukacji – prezentacja, działanie i ekspresja”
Prowadząca Katarzyna Cichocka-Segiet i uczestnicy szkolenia podczas warsztatów „Projektowanie uniwersalne w edukacji – prezentacja, działanie i ekspresja”

Szkolenie „Zróżnicowany zespół klasowy – szansa na sukces wszystkich uczniów – potrzeby i możliwości uczniów, wsparcie ich dobrostanu” odbyło się 11–12 marca w Centrum Szkoleniowym w Sulejówku. Organizatorem był Wydział Edukacji Włączającej Ośrodka Rozwoju Edukacji.

Główne cele szkolenia to:

  • poszerzenie umiejętności w zakresie rozpoznawania różnorodnych potrzeb uczniów;
  • pogłębienie umiejętności z zakresu organizacji pracy w grupie zróżnicowanej;
  • omówienie zasad i zastosowania uniwersalnego projektowania w edukacji;
  • wsparcie kadry w zakresie rozwijania umiejętności zastosowania uniwersalnego projektowania w codziennej pracy nauczyciela.

Uczestnicy szkolenia w pierwszym dniu zastanawiali się nad zagadnieniami dotyczącymi różnorodności grupy/klasy, a także planowania i organizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego w takim zespole. Przewodniczką w tych rozważaniach była Katarzyna Leśniewska. Czym jest różnorodność, jak nią zarządzać w klasie, jak identyfikować potrzeby i zasoby, jak efektywnie prowadzić proces uczenia – odpowiedzi m.in. na te pytania były przedmiotem analizy i dyskusji, wzajemnego uczenia się i wymiany doświadczeń.

O tym, jak kreować szkolne środowisko budujące dobrostan ucznia, mówiła dr Maria Weker z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Prelegentka zaprezentowała aspekty somatyczne, mentalne i socjalne dobrostanu. Wskazała, w jaki sposób budować bezpieczną atmosferę w szkole oraz jak dbać o kondycję psychiczną nauczycieli i uczniów.

Drugi dzień to warsztaty dotyczące projektowania uniwersalnego w edukacji, które poprowadziły Katarzyna Leśniewska i Katarzyna Cichocka-Segiet. Zajęcia dotyczyły zaangażowania, motywacji, prezentacji, działania i ekspresji.

Było to drugie z czterech szkoleń dotyczących pracy w zróżnicowanym zespole klasowym. Wzięli w nim udział przedstawiciele szkół, placówek doskonalenia nauczycieli i inni zainteresowani problematyką.

Organizatorzy dziękują za udział w spotkaniu i zapraszają do uczestnictwa w kolejnych formach doskonalenia.

Prowadząca Katarzyna Leśniewska i uczestnicy szkolenia podczas warsztatu „Projektowanie uniwersalne w edukacji – zaangażowanie i motywacja”
Uczestnicy w czasie pracy warsztatowej
Prowadząca Katarzyna Cichocka-Segiet i uczestnicy szkolenia podczas warsztatów „Projektowanie uniwersalne w edukacji – prezentacja, działanie i ekspresja”
Prowadząca Katarzyna Leśniewska i uczestnicy szkolenia podczas wykładu „Planowanie i organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego w grupie/klasie zróżnicowanej”
Uczestnicy w czasie pracy warsztatowej
Prowadząca Katarzyna Cichocka-Segiet i uczestnicy szkolenia podczas warsztatów „Projektowanie uniwersalne w edukacji – prezentacja, działanie i ekspresja”

Ostatnia aktualizacja: 14 marca 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa