Wokół działań projektowych dotyczących edukacji włączającej

Źródło: Photogenica
Źródło: Photogenica

Kształcenie nauczycieli jest kluczowym elementem całego systemu edukacji. Kompetencje diagnostyczne i metodyczne nauczycieli do pracy z grupą zróżnicowaną są jednym z ważniejszych elementów wzmacniania edukacji włączającej, dlatego w ostatnich latach obserwuje się rosnące zainteresowanie jakością kształcenia pedagogów pracujących w przedszkolach i szkołach (nauczycieli wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, przedmiotu i specjalistów pracujących z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). W praktyce prowadzi to do organizowania przez władze oświatowe wielu krajów licznych projektów ukierunkowanych na budowanie i rozwijanie wskazanych kompetencji, ale też na wspieranie pracy nauczycieli oraz środowiska przedszkola i szkoły. Tak dzieje się również w Polsce. W tym kontekście warto wspomnieć, że przedszkole ogólnodostępne i szkoła ogólnodostępna wchodzą w relacje z wieloma innymi podmiotami tworzonymi m.in. ze względu na konieczność wsparcia i terapii uczniów z dodatkowymi potrzebami rozwojowymi, co wymusza współpracę wewnątrzsektorową i międzysektorową. Kolejnym ważnym elementem systemu jest wprowadzenie oceny funkcjonalnej na różnych etapach edukacji i diagnozowania.

Zachęcamy do zapoznania się z przeglądem publikacji dotyczących edukacji włączającej, który opracował prof. Zenon Gajdzica.

Załączniki:

Autor opracowania

Prof. dr hab. Zenon Gajdzica pedagog specjalny, profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Główne kierunki badań: edukacja włączająca, przemiany edukacji specjalnej, edukacja i socjalizacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, metodologia badań społecznych. Autor / współautor 13 monografii, m.in. Inclusive Education of Learners with Disability – the Theory versus Reality, Peter Lang, 2020 (współautorzy: R. William, M. Potměšil, G. Ling); Mental Health and Quality of Life of Adolescents with Physical, Intellectual and Developmental Disabilities. Perspectives of Parents and Children, Routledge, 2024 (współautorki: S. Byra, A. Kołodziej-Zaleska, K. Rutkowska, D. Dzienniak-Pulina), Teacher’s Beliefs about Inclusive Education. A study in the Context of Major Increases in Refuge Learners, V&R unipress / Bril Deutschland GmbH, 2024 (współautorka: S. Byra). Redaktor i współredaktor 25 prac zwartych, autor ponad 200 artykułów i rozdziałów w pracach zbiorowych. W latach 2012–2019 dziekan Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji, w latach 2019–2024 dziekan Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od 2015 roku członek Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Koordynator / kierownik projektów finansowanych m.in. przez MEN i NCIBR. Ekspert horyzontalny Centrum Koordynującego w zakresie badań naukowych i współpracy ze środowiskiem akademickim w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.

Ostatnia aktualizacja: 17 grudnia 2024

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa