Międzynarodowy Dzień Wolontariusza

zwolnienie-z-teorii-logo
zwolnienie-z-teorii-logo

Młodzież po powrocie ze szkoły coraz częściej zajmuje się wolontariatem, a nie grami komputerowymi czy oglądaniem telewizji – tak wynika z danych zebranych przez organizatorów „Zwolnionych z Teorii”. To największa olimpiada szkolna w Polsce, gdzie wyzwaniem jest przygotowanie własnego projektu społecznego. W tym roku do konkursu zgłosiła się rekordowa liczba prawie 14 tysięcy uczestników. Warto w szczególności o tym wspomnieć 5 grudnia, kiedy obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Wolontariusza.

Polecamy materiały ORE dotyczące wolontariatu:

Obecnie dosyć popularny jest stereotyp młodzieży, która spędza wolny czas głównie na aktywnościach w komputerze czy telefonie, nie widząc poza nimi świata. Jednak tej opinii przeczą dane organizatorów olimpiady „Zwolnieni z Teorii”. W piątej edycji olimpiady bierze udział rekordowa liczba prawie 14 tysięcy osób. To więcej niż w jakiejkolwiek innej olimpiadzie dla młodzieży w Polsce.

Uczniowie organizują pokazy modowe w maseczkach smogowych, zapraszają seniorów do nauki obsługi urządzeń mobilnych, zbierają fundusze na schroniska dla zwierząt, pomagają potrzebującym czy robią darmowe zajęcia z historią w tle: takich projektów ruszyło właśnie ponad 2 tysiące w całej Polsce. – To pokazuje, że młodzież nie tylko coraz chętniej wykonuje pracę społeczną, ale jest w niej także bardzo kreatywna. Cieszy mnie, że w tym roku rekordowa liczba uczniów zaangażowała się w zmienianie świata na lepsze – mówi Paula Bruszewska, prezes fundacji organizującej „Zwolnionych z Teorii”.

Kto i co motywuje młodzież do działania wolontaryjnego? Z dostępnych badań (np. Szkolnych Klubów Wolontariatu) wynika, że wbrew pozorom młodzież chętnie bierze udział w wolontariacie, upatrując w nim nie tylko możliwości niesienia pomocy innym, ale też zdobycia cennego doświadczenia.

Z doświadczenia fundacji organizującej „Zwolnionych z Teorii” główną barierą do działania dla młodzieży nie był brak chęci, ale ograniczone możliwości. – Wolontariat przez wiele lat kojarzył się młodzieży z działaniem odtwórczym, a nam zależało na daniu jej pola do popisu nie tylko w sferze realizacji, ale też szukaniu wyzwań i kreatywnym tworzeniu rozwiązań. W realizacji własnego projektu leży bycie przedsiębiorczym, czyli cechy, na której nam szczególnie zależy. My dajemy przestrzeń do spożytkowania takiej przedsiębiorczej energii, co młodym ludziom się bardzo podoba i przyciąga rzesze nowych uczestników – cieszy się Paula Bruszewska. Fakty to potwierdzają, z roku na rok rośnie liczba uczestników olimpiady, w której liczy się właśnie oryginalny pomysł i gra zespołowa młodych ludzi.

W tegorocznej edycji olimpiady najliczniejszą grupę młodzieży działającej społecznie stanowią uczniowie z województw mazowieckiego, śląskiego, pomorskiego i małopolskiego. Najchętniej realizują projekty dotyczące edukacji i społeczności lokalnej. Wśród aktywnych najciekawszych projektów młodzieży są m.in.:

  • AparaTY i MY (wydarzenie publiczne, które ma pokazać wartość relacji międzypokoleniowych, Legnica);
  • Poklikani (przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu wychowanków domów dziecka, Gliwice);
  • Olabogababciu (kampania społeczna odczarowania metody wyłudzeń na wnuczka wśród osób starszych, Siedlce);
  • Deadly Straws (wydarzenie publiczne zachęcające do odmawiania użycia plastikowych słomek, Warszawa).

Finał olimpiady „Zwolnieni z Teorii” odbędzie się w kwietniu 2019 r. Patronat nad tegoroczną edycją objął Prezydent RP. To wielkie święto działalności społecznej młodych ludzi, którzy poprzez realizację własnych projektów uczą się nie tylko kompetencji przyszłości potrzebnych na rynku pracy, ale także wrażliwości społecznej. Wielkiemu finałowi towarzyszy ogłoszenie Rankingu Szkół Kompetencji Przyszłości, który wyróżnia placówki oświatowe wspierające oddolną pozytywną zmianę w polskiej edukacji, polegającą na nauce umiejętności miękkich, tj. pracy w grupie, komunikacji, negocjacji i realizacji własnych projektów.

Więcej informacji na www.zwolnienizteorii.pl

***

„Zwolnieni z Teorii” to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 r., by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą na nowoczesnej metodzie nauczania. Przygotowując prawdziwy projekt społeczny, uczniowie rozwijają praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.

 

Ostatnia aktualizacja: 3 grudnia 2018

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa