Szkoła dla Rodziców i Wychowawców – informacja o szkoleniach dla realizatorów

Szkoła dla Rodziców i Wychowawców.Logo

Szkolenia dla psychologów i pedagogów – przyszłych realizatorów z zakresu programu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” prowadzą we wszystkich województwach przygotowani przez CMPPP/ORE Trenerzy oraz Stowarzyszenie Szkoła dla Rodziców i Wychowawców.

Informacje szczegółowe można uzyskać pod adresem: szkoladlarodzicow@ore.edu.pl

W sprawie szkoleń najlepiej kontaktować się bezpośrednio z trenerami w swoich województwach.

Lista Trenerów Programu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” dostępna na stronie ORE.

Szkolenie „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” obejmuje trzy 40-godzinne moduły:

Część I

  1. Rola rodziny w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
  2. Dialog, jako podstawa budowania relacji międzyludzkich i wychowania.
  3. Postawy rodziców a najważniejsze potrzeby psychiczne dziecka.
  4. Zasady, normy, wartości, ograniczenia, jako niezbędny warunek wychowania.
  5. Uczucia, ich rola; umiejętność rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z uczuciami. Akceptacja uczuć a korekta zachowań.
  6. Współdziałanie i współpraca zamiast nakazów, zakazów i innych form przymusu.
  7. Wychowanie przez stosowanie konsekwencji (zamiast karania) do samodyscypliny.
  8. Rozwiązywanie sytuacji problemowych i konfliktów.
  9. Wspieranie dziecka w procesie usamodzielniania się.
  10. Toksyczna funkcja etykietowania, przypisywania ról.
  11. Konstruktywna pochwała, jako najistotniejszy czynnik budowania realnej samooceny.

Część II Rodzeństwo

  1. Wpływ rodziny pochodzenia na postawy rodzicielskie; trudności z bezwarunkową akceptacją dziecka.
  2. Źródła zazdrości między dziećmi i jej wpływ na wzajemne relacje; rola rodziców w eliminowaniu zachowań niepożądanych.
  3. Ryzyko porównań: inne sposoby motywowania dzieci do działania.
  4. Równo czy sprawiedliwie?
  5. Jak radzić sobie z egoizmem?
  6. Problem ulubieńców.
  7. Szkody wynikające z rywalizacji: korzyści płynące ze współdziałania.
  8. Mechanizmy wpisywania dzieci w role.
  9. Kolejność urodzin, a funkcjonowanie w rolach.
  10. Wpływ ról na relacje w rodzinie; sposoby przeciwdziałania.
  11. Specyficzne role: prześladowca i ofiara; dziecko specjalnej troski.
  12. Kłótnie i bójki dzieci; właściwe sposoby reagowania.
  13. Trudny konflikt między dziećmi; rodzic mediator.
  14. Pułapka nieprzebaczonej krzywdy.

Część III Nastolatek

  1. Potrzeby rozwojowe wieku dorastania; zachowania dysfunkcyjne jako przejaw nieefektywnej realizacji potrzeb.
  2. Charakterystyka okresu dojrzewania; zmienność nastrojów – jak pomóc nastolatkowi radzić sobie z uczuciami.
  3. Zasady, normy, granice. Co chroni przed zachowaniami ryzykownymi. Umiejętność wprowadzania i egzekwowania norm.
  4. Potrzeba autonomii a zachęcanie do współpracy; rezygnacja z kontroli na rzecz odpowiedzialności i samodyscypliny.
  5. Ponoszenie konsekwencji zamiast tradycyjnego karania.
  6. Wspólne rozwiązywanie problemów.
  7. Jak rozmawiać na tzw. trudne tematy (seks, używki, reklamy, media …).
  8. Spotkanie z młodzieżą.
  9. Spotkanie rodziców przygotowujące do spotkania z młodzieżą.
  10. Wspólne spotkanie rodzice – młodzież.

Warunkiem uczestniczenia w cz. II lub/i cz. III jest ukończenie cz. I.

Superwizja dla realizatorów – tematyka i liczba godzin ustalana indywidualnie przez trenerów.

Standardy:

Program Szkoła dla Rodziców i Wychowawców jest programem profilaktyki uniwersalnej ukierunkowany na przeciwdziałanie zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży oraz podnoszenie kompetencji wychowawczych rodziców i nauczycieli.

Adresowany do dorosłych.

Realizacja:

  • 40 godzin dydaktycznych (cykl dziesięciu spotkań);
  • liczebność grupy 12-15 (max.) osób;
  • metoda pracy warsztatowa;
  • zalecane prowadzenie przez dwie osoby.

Zaświadczenie może otrzymać osoba, która uczestniczyła we wszystkich zajęciach. Tylko w uzasadnionych przypadkach może to być obecność na 80% zajęć, pod warunkiem, że nieobecności nie będą na dwóch spotkaniach pod rząd.

Materiały dla prowadzących zajęcia:

  1. J. Sakowska Szkoła dla rodziców i wychowawców. Część I. Materiały dla prowadzących zajęcia.
  2. J. Sakowska, E. Puchała, Szkoła dla rodziców i wychowawców. Część II. Materiały dla prowadzących zajęcia.
  3. Zeszyty metodyczne nr 7, A. Zajic, s. L. Jakubik, „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”. Niezbędnik dla uczestników warsztatów.
  4. Zeszyty metodyczne nr 10, J. Basistowa, A. Zajic, A. Zawadzka, „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” – Rodzeństwo bez rywalizacji. Niezbędnik dla uczestników warsztatów.
  5. Zeszyty metodyczne nr 11, Joanna Sakowska, Szkoła dla Rodziców i Wychowawców cz. III – „Nastolatek”. Niezbędnik dla uczestników warsztatów.

Dodatkowe informacje można uzyskać mailowo szkoladlarodzicow@ore.edu.pl

 

Ostatnia aktualizacja: 16 stycznia 2019

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa