Autobiografia spotkań międzykulturowych [pdf. 47.1 MB] Pakiet edukacyjny przygotowany przez Radę Europy – publikacja zawierająca materiały metodyczne wspierające krytyczną refleksję uczniów nad własnymi reakcjami i postawami wobec swoich doświadczeń z innymi kulturami, opracowanie zagadnień teoretycznych oraz wskazówki dla osób wspierających uczenie się. Pakiet zawiera dwie wersje „Autobiografii. . .” – dla uczniów klas młodszych oraz uczniów starszych lub studentów. (źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji)
Zrozumieć innych, czyli jak uczyć o uchodźcach [pdf. 12.3 MB] Książka zawiera scenariusze lekcji przygotowane przez nauczycieli różnych przedmiotów i ekspertów metodyki nauczania, słownik pojęć, informacje o instytucjach i organizacjach wspierających uchodźców. W suplemencie drukowane są fragmenty dziennika uchodźcy, niezwykły materiał pomagający dzieciom wczuć się w sytuację osoby, przebywającej w obozie dla uchodźców. (źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji)
Prawa człowieka. Poradnik nauczyciela[pdf. 5.8 MB]
Praktyczny poradnik przygotowujący młodzież do świadomego korzystania z przysługujących jej praw. Książka podzielona jest na trzy części – dla nauczycieli szczególnie przydatna jest część pierwsza, która uczy o prawach i wolnościach człowieka, w tym prawach dziecka i trzecia zawierająca scenariusze lekcji adresowane do uczniów różnych grup wiekowych. (źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji)
Życie w Polsce − poradnik dla uchodźców.[pdf. 478 kB] Poradnik został wydany w ramach realizacji projektu „Uchodźcy w polskim społeczeństwie” współfinansowanego przez Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców oraz Budżet Państwa.
„Nie Tylko Liczby” – materiały wspomagające nauczanie młodzieży o kwestiach związanych z migracjami i uchodźstwem. (źródło: Biuro Wysokiego Komisarza NZ ds. Uchodźców)
Muzułmanie i uchodźcy w polskim społeczeństwie [pdf. 570.23 kB] – informator dla nauczycieli pomocny w przygotowaniu lekcji na tematy związane z islamem, uchodźcami, sytuacją obu tych grup w Polsce, a także w Europie. (źródło: Stowarzyszenie Vox Humana)
Uchodźca mój dobry sąsiad [pdf. 675 kB] – publikacja została przygotowana w ramach realizacji projektu „Uchodźca mój dobry sąsiad” i przeznaczona jest dla nauczycieli oraz osób, które pracują bądź zamierzają pracować z uchodźcami. Dla uchodźcy odnalezienie się w kraju o innej kulturze i systemie wartości bywa bardzo trudne, dlatego niezwykle ważne jest tworzenie równych szans w celu uniknięcia dyskryminacji poprzez zwiększenie udziału uchodźców w życiu lokalnych społeczności. (źródło: Polskie forum Migracyjne)
Inny w polskiej szkole– publikacja opisuje sytuację dzieci cudzoziemskich w polskich szkołach oraz ich prawo do edukacji, a także mówi o psychologicznych aspektach uchodźstwa, które mają wpływ na zdolność uczniów cudzoziemskich do nauki. Ten rozdział mówi też o tym, jak kultura wpływa na postrzeganie świata przez człowieka oraz jak proces migracji wpływa na kształtowanie się jego tożsamości.
Odkrywamy Prawo Humanitarne – prezentacje i scenariusze zajęć nadesłane przez uczestników kursu e-learningowego Odkrywamy Prawo Humanitarne prowadzonego przez ORE.
Filmy
„Opowieści u Uchodźcach”− film animowany stworzony przez dzieci z Ośrodka dla Uchodźców w Ustroniu. Opowiada on historię rodziny Zajączków, która zmuszona jest do emigracji z rodzinnego lasu i szukania nowego miejsca do życia. Film uzupełniony skryptem pozwala poprowadzić zajęcia o uchodźstwie z dziećmi w wieku 7-13 lat. Powstanie filmu było jednym z elementów projektu „Zgierz otwarty” – antydyskryminacyjnej kampanii prowadzonej w Zgierzu od września 2014 do czerwca 2015 w ramach programu „Obywatele dla demokracji”. (źródło: Zgierz otwarty)
Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa