Wsparcie dla nauczycieli i specjalistów w pracy z uczniami

W ramach wsparcia dla nauczycieli, specjalistów i rodziców został przygotowany zestaw inspirujących treści oraz informacji, które mogą pomóc w codziennej pracy. W najnowszych materiałach znajdziesz:

  • informacje o wyjątkowym forum eksperckim „Szkoła dostępna dla wszystkich” odbywającym się online, na którym eksperci podzielą się praktycznymi wskazówkami w zakresie wspierania dobrostanu psychospołecznego w edukacji włączającej;
  • raport dotyczący strategii i działań podejmowanych na szczeblu centralnym lub regionalnym, które promują różnorodność i integrację w edukacji szkolnej.

Współpraca i dzielenie się wiedzą

Forum Eksperckie: „Szkoła dostępna dla wszystkich – wspieranie dobrostanu psychospołecznego w edukacji włączającej”

22 listopada 2024 roku odbyło się Forum Eksperckie organizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) we współpracy z UNICEF. Wydarzenie poświęcono zagadnieniom związanym z edukacją włączającą, a szczególną uwagę poświęcono dobrostanowi psychospołecznemu w środowisku szkolnym. Forum było częścią projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich”, którego celem jest zwiększenie dostępności i wsparcia dla uczniów o zróżnicowanych potrzebach, w tym dzieci z doświadczeniem migracyjnym.

W czasie spotkania prelegenci omówili:

  • wspieranie zdrowia psychicznego uczniów – przedstawiono strategie na rzecz tworzenia przyjaznego klimatu w klasach i szkołach, z uwzględnieniem integracji społecznej;
  • podnoszenie kompetencji specjalistów – szkolenia i narzędzia mają pomóc nauczycielom, psychologom i pedagogom w dostosowywaniu wsparcia do potrzeb uczniów, w tym uchodźców;
  • edukacja włączająca w praktyce – dyskutowano o metodach pracy sprzyjających włączeniu w życie społeczności szkolnej dzieci z różnymi trudnościami, takimi jak doświadczenie migracji.

Spotkanie posłużyło też prezentacji praktycznych narzędzi przydatnych w codziennej pracy edukacyjnej w szerokim zakresie – od diagnozy potrzeb uczniów po projektowanie środowiska sprzyjającego aktywnemu uczestnictwu w nauce. Zwrócono uwagę na rolę nauczycieli jako liderów zmian oraz na współpracę międzyinstytucjonalną w celu zwiększania inkluzyjności środowisk edukacyjnych.


Działalność promocyjna i informacyjna

Raport „Promowanie różnorodności i włączania w szkołach w Europie”

W większości krajów europejskich prowadzone są działania promujące różnorodność i integrację w edukacji szkolnej. W opracowanym przez Komisję Europejską Raporcie Eurydice Promowanie różnorodności i włączania w szkołach w Europie (Promoting diversity and inclusion in schools in Europe. Eurydice report) przedstawiono przegląd porównawczy strategii i działań w 39 europejskich systemach edukacji. Opisano działania poszczególnych krajowych władz oświatowych w całej UE mające na celu przeciwdziałanie dyskryminacji propagowanie różnorodności i inkluzji w szkołach. Wiele przykładów najnowszych inicjatyw posłużyć może jako inspiracja do kreowania edukacji jeszcze bardziej włączającej.

#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE #wcentrumuwagi

Ostatnia aktualizacja: 28 listopada 2024

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa