Nauczyciel – zawód przyszłości?
W dobie cyfrowej transformacji, kiedy informacje są na wyciągnięcie ręki, a sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w nasze życie, rola nauczyciela wydaje się bardziej złożona niż kiedykolwiek wcześniej. Czy w świecie, w którym wiedza jest tak łatwo dostępna, nauczyciel wciąż jest niezbędny? Jakie wyzwania stoją przed współczesnymi pedagogami? Jak mogą oni sprostać oczekiwaniom uczniów, rodziców i społeczeństwa? Na te pytania próbują odpowiedzieć eksperci z dziedziny edukacji. W związku z przypadającym 14 października Dniem Edukacji Narodowej poniżej podajemy kilka inspiracji dla osób wykonujących zawód nauczyciela.
Wyzwania
Jaka jest rola nauczycielki/nauczyciela w zmieniającym się świecie edukacji?
Czy nauczyciele są niezastąpieni? Jak nowoczesne technologie wpływają na codzienną pracę pedagogów i jak mogą zmienić polską szkołę? Czy nauczyciele chcą się dokształcać? Na te pytania odpowiedzą eksperci Fundacji Digital Univeristy: Zyta Czechowska – Nauczyciel Roku 2019, współautorka książki „Jak nie zgubić dziecka w sieci?”, właścicielka i dyrektorka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, oraz Jarosław Kordziński – były nauczyciel, edukator, trener zaangażowany w wiele projektów rozwijających kompetencje osobiste i społeczne nauczycieli oraz dyrektorów szkół. Zapraszamy do wysłuchania pierwszego odcinka Digitalks!
Dlaczego młodzi nauczyciele odchodzą z zawodu? – raport
Zawód nauczyciela, choć niezwykle istotny, boryka się z poważnymi wyzwaniami. Coraz więcej młodych pedagogów rezygnuje z pracy w szkole. Najnowsze badania wskazują na kluczowe czynniki wpływające na tę sytuację. Z jakich powodów nauczyciele decydują się odejść z zawodu? Jakie zmiany są potrzebne, aby zatrzymać ich w szkole? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w raporcie „Młodzi nauczyciele odchodzą ze szkoły”. Jego autorki Joanna Dobkowska, Anna Zielińska i Małgorzata Żytko przeprowadziły badania na dużej grupie warszawskich nauczycieli, aby zidentyfikować najważniejsze czynniki wpływające na decyzje o kontynuowaniu lub porzucaniu pracy pedagogicznej. Co znajdziesz w raporcie?
- Głęboką analizę motywacji nauczycieli: Dowiesz się, dlaczego praca z dziećmi i młodzieżą jest dla wielu najważniejszym motywatorem. „Radość, przyjemność, którą dają kontakty z dziećmi, i »pozytywna energia« z nimi związana były najczęściej wskazywanymi przez nauczycieli czynnikami motywującymi do codziennej pracy”.
- Identyfikację czynników demotywujących: Poznasz problemy, z którymi borykają się młodzi nauczyciele i które mogą prowadzić do wypalenia zawodowego.
- Konkretne rekomendacje: Zobaczysz propozycje działań, które mogą się przyczynić do poprawy sytuacji nauczycieli i zatrzymania ich w zawodzie.
Zachęcamy do pobrania raportu
Współpraca i dzielenie się wiedzą
Współorganizowanie kształcenia: więcej niż tylko przepisy
Nauczyciel współorganizujący kształcenie odgrywa kluczową rolę w tworzeniu inkluzyjnej atmosfery i w dostosowaniu nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów. Dzięki wsparciu ekspertów SCWEW nauczyciele mogą korzystać z dobrych praktyk, szkoleń i konsultacji, aby skuteczniej wspierać uczniów. Eksperci pomagają także w adaptacji materiałów, doborze technologii oraz wdrażaniu innowacyjnych metod pracy. Dzięki temu nauczyciele są lepiej przygotowani do budowania relacji w klasie i odpowiadania na zróżnicowane potrzeby swoich uczniów, więc tworzą środowisko sprzyjające rozwojowi wszystkich. Więcej informacji na temat zadań nauczyciela współorganizującego kształcenie na platformie Specjalni.pl
Wsparcie dla nauczycieli i specjalistów
Wsparcie dla wychowawców – klucz do sukcesu
Ważnym obszarem działań SCWEW jest wsparcie nauczycieli.
Centrum Edukacji Obywatelskiej zaprasza do przystąpienia do projektu „Wychowanie to podstawa. Dla wychowawcy”. Uczestnicy mogą wziąć udział w warsztatach, podczas których wypróbują nowe metody wychowawcze w bezpiecznym środowisku. Takie przedsięwzięcia sprzyjają nawiązywaniu kontaktów między nauczycielami, co umożliwia dzielenie się doświadczeniami i najlepszymi praktykami. Zajęcia mogą pomóc w lepszym zrozumieniu indywidualnych potrzeb uczniów, co jest kluczowe dla prowadzenia efektywnego wychowania w klasie. Przekazywana wiedza oraz materiały przygotowane dla uczestników projektu można wykorzystać nie tylko na godzinach wychowawczych, lecz także w codziennej pracy z uczniami.
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE #inspiracje