Za nami niezwykle ciekawy i inspirujący panel poświęcony tematyce doradztwa metodycznego – Praktyka doskonalenia oparta na współpracy – mentoring i tutoring w doradztwie metodycznym, poprowadzony przez Panią Magdę Brewczyńską, kierowniczkę projektu pt. Opracowanie rozwiązań zapewniających dostęp do wysokiej jakości zindywidualizowanego i spersonalizowanego doradztwa metodycznego, realizowanego przez ORE w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Rocznicę 20 lat edukacji z Unią Europejską uczciliśmy 24 września 2024 r., m.in. dyskusją o tym, co udało się już osiągnąć w obszarze doradztwa metodycznego a także o wyzwaniach, które jeszcze przed nami.
Jakie są największe wyzwania, przed którymi stoją dziś doradcy metodyczni? Jakie bariery mogą napotykać w swojej pracy z nauczycielami? Jakie zmiany systemowe mogłyby ułatwić pracę doradców metodycznych i uczynić ich wsparcie bardziej efektywnym? Jaką rolę pełni doradca metodyczny jako mentor dla początkujących nauczycieli? Czy taka forma wsparcia jest wystarczająco rozwinięta w polskich szkołach? Jakie są najlepsze praktyki mentoringowe stosowane przez doradców metodycznych i jak można je upowszechniać? – to tylko niektóre z pytań, z którymi zmierzyli się nasi eksperci oraz praktycy zaangażowani w rozwój systemu doskonalenia nauczycieli w Polsce:
- Jolanta Wach – Naczelniczka Wydziału w Departamencie Kształcenia Ogólnego, Ministerstwo Edukacji Narodowej,
- Marzena Pulik-Sowińska – Lubuska Wicekurator Oświaty,
- Dorota Obidniak – koordynatorka ds. współpracy międzynarodowej i projektów edukacyjnych w Zarządzie Głównym ZNP,
- Zyta Czechowska – Dyrektor Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, Nauczyciel Roku 2019,
- Wojciech Wojtaś – doradca metodyczny, Powiatowy Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Busku-Zdroju,
którym raz jeszcze bardzo dziękujemy za udział w panelu oraz za otwartość i podzielenie się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami.
Dziękujemy również wszystkim słuchaczom, którzy bardzo aktywnie brali udział w dyskusji, przekazując swoje pytania oraz opinie na czacie. Półtorej godziny przemknęło niepostrzeżenie. Wszyscy wspólnie ustaliliśmy jednak, że to nie ostatnie tego typu spotkanie, bowiem jest potrzeba konstruktywnej rozmowy na temat zmian w systemie doradztwa metodycznego. Projekt ORE może być doskonałą przestrzenią na takie dyskusje. Obiecujemy sprostać wyzwaniu.