Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 koncentrują się na nowoczesnym podejściu do edukacji, rozwijaniu kompetencji cyfrowych, edukacji obywatelskiej i prozdrowotnej, wsparciu psychologicznym oraz uwypukleniu funkcji uczenia się przez całe życie.
Działania te mają na celu zapewnienie wysokiej jakości edukacji, która odpowiada na wyzwania współczesnego świata oraz przygotowuje uczniów do życia w dynamicznie zmieniającym się społeczeństwie.
W dzisiejszym prężnie rozwijającym się świecie, umiejętności cyfrowe stają się kluczowym elementem edukacji. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele muszą być przygotowani do efektywnego wykorzystania technologii w procesie nauczania i uczenia się. Ważnym aspektem tego przygotowania jest bezpieczne poruszanie się w sieci oraz krytyczna analiza informacji dostępnych w Internecie.
Z zestawami narzędzi edukacyjnych prezentujemy metodyczne podejście do wspierania rozwoju tych umiejętności, wykorzystując narzędzie, jakim jest Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE).
Metodyczne wykorzystanie narzędzi i materiałów online
Nauczyciele powinni być przeszkoleni w metodycznym wykorzystywaniu narzędzi i materiałów dostępnych online, aby zapewnić wysoką jakość nauczania i uczenia się. Szczególnie istotne jest korzystanie ze sprawdzonych materiałów, takich jak zamieszczonych na ZPE. Zintegrowana Platforma Edukacyjna oferuje szeroką gamę zasobów edukacyjnych, które można wykorzystać w procesie nauczania. Nauczyciele mogą korzystać z gotowych scenariuszy lekcji, programów, poradników oraz innych narzędzi dostępnych pod linkiem Zestawy narzędzi edukacyjnych.
Informacje o możliwościach wykorzystania Zestawów Narzędzi Edukacyjnych:
W programach nauczania przedstawione są założenia teoretyczne programu, konstrukcja programu, zakładane cele kształcenia, organizacja warunków i sposób realizacji kształcenia, zalecane metody, techniki, formy pracy. Omówiona jest indywidualizacja pracy uczniów, praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i sposób oceniania osiągnięć uczniów. Podany jest sposób przeprowadzenia ewaluacji programu, oceny jego funkcjonalności i przydatności.
W poradnikach metodycznych, pełniących rolę uzupełniającą do programów nauczania, przedstawiona jest problematyka planowania pracy w procesie dydaktycznym i wychowawczym, nauczania przedmiotu na danym etapie edukacyjnym, organizacji procesu dydaktycznego, zasad pracy na lekcji, nauczania treści kształcenia, kształtowania umiejętności przedmiotowych i ponad przedmiotowych. Omówione jest planowanie i wdrażanie działań wspierających kształtowanie kompetencji kluczowych i umiejętności miękkich, monitorowanie i ocenianie postępów ucznia oraz zadania nauczyciela w kontekście realizacji edukacji włączającej.
Scenariusze interdyscyplinarnych projektów edukacyjnych są nowoczesnym sposobem uczenia się przez doświadczanie, ponieważ pozwalają na przekraczanie granic między szkołą a zwykłym życiem. Integrują wiedzę przedmiotową, łącząc wiele umiejętności i dziedzin wiedzy. Kształtują kompetencje przedmiotowe i uniwersalne. Wspierają holistyczny rozwój ucznia.
Narzędzia pomiaru dydaktycznego i ewaluacji kompetencji kluczowych pozwalają na podsumowanie wyników i ewaluację procesu dydaktycznego. Zawierają testy diagnostyczne badające poziom wiedzy i umiejętności: test diagnozy wstępnej, test diagnozy bieżącej, test diagnozy śródrocznej, test diagnozy na zakończenie. W materiale znajdują się także testy przyrostu wiedzy i umiejętności. Zaprezentowane są arkusze samooceny i oceny koleżeńskiej. Kompetencje uczniów nauczyciel będzie mógł ocenić poprzez zastosowanie arkuszy formatywnej i sumującej ewaluacji kompetencji kluczowych oraz wzorując się na przykładach
Rozwój umiejętności cyfrowych jest kluczowym elementem współczesnej edukacji. Bezpieczeństwo w sieci i krytyczna analiza informacji są niezbędne dla uczniów i nauczycieli, aby mogli skutecznie poruszać się w cyfrowym świecie. Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi, w tym zasobów dostępnych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, umożliwia efektywne i angażujące nauczanie. Poprzez metodyczne podejście do tych zasobów, nauczyciele mogą zapewnić wysoką jakość edukacji, dostosowaną do wymagań współczesnego świata.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025
Autorka Magdalena Brewczyńska
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE