Kolejne spotkanie sieci współpracy i samokształcenia, które odbyło się 15 kwietnia 2020 r. przebiegało pod hasłem „Kompetencje przyszłości”.
Prezentacja tematu koncentrowała się wokół następujących zagadnień: sił napędowych przeszłości; rozróżnieniu znaczeń słów: inteligencja a kompetencje; kompetencjach XXI wieku ─ czyli 4K oraz rozwijaniu kompetencji przyszłości w szkole ćwiczeń.
O kompetencjach XXI wieku, czyli krytycznym myśleniu, kreatywności, komunikacji oraz kooperacji uczestnicy spotkania rozmawiali w kontekście działań szkół ćwiczeń. Co szkoły ćwiczeń robią w kontekście rozwijania kompetencji przyszłości i co polecają innym szkołom?
- zrozumieć wagę każdej kompetencji i ich wzajemne przenikanie się,
- stosować potrzebocentryczność (na bazie NVC i komunikacji neuroafektywnej),
- zamiennie stosować pytania wielokrotnego wyboru i pytania oceniające wydajność (różnorodność odpowiedzi pozwala przetestować logiczne myślenie i jego jakość),
- zróżnicować rodzaje oceny,
- przygotowywać zadania z różnych poziomów taksonomicznych,
- dokonać ewaluacji pytań zadawanych w akcie komunikacji,
- stosować samoocenę,
- jako równorzędni partnerzy w procesie edukacyjnym, możemy wspólnie wytwarzać wiedzę z radością. Wtedy budujemy relacje, które pozwalają nam wspólnie eksplorować „przyszłość”, a uczniowie dają z siebie wszystko.
Spotkanie zakończyła propozycja prelegentki ─ Joanny Kostrzewy dotycząca rozwijania kompetencji przyszłości poprzez interaktywne działania ze stroną Ko-lekcji Wychowawczej.
Ko-lekcja zawiera zbiór ćwiczeń, które można zrealizować w trakcie godziny wychowawczej, pracując nad różnymi kompetencjami kluczowymi.