Publikacja przygotowana przez doświadczonych trenerów, specjalistów w dziedzinie edukacji medialnej i cyfrowej. Adresowana jest do kadry pedagogicznej – nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, zainteresowanych świadomym poruszaniem się w świecie wirtualnym, którego eksploracja stała się dla szkoły, uczniów i ich rodziców naturalnym elementem codziennego funkcjonowania.
Celem publikacji jest podwyższenie kompetencji nauczycielskich w zakresie bezpiecznego, zgodnego z prawem i odpowiedzialnego wykorzystywania materiałów edukacyjnych i innych dostępnych w internecie. Intencją autorów jest także wzmocnienie motywacji nauczycieli do odkrywania zasobów sieci i w konsekwencji – uczynienie procesu edukacyjnego ciekawszym i skuteczniejszym.
Opracowanie stanowi logiczną całość, ale można też sięgać do jego wybranych fragmentów – części teoretycznych oraz praktycznych w postaci scenariuszy zajęć, przyporządkowanych do poszczególnych etapów kształcenia.
Autorzy publikacji przedstawiają wielowątkową problematykę korzystania z zasobów internetu, poczynając od analizy zachowań dzieci i młodzieży w sieci, poprzez kwestie ochrony prawnej utworu i autora, kończąc na zagadnieniach zagrożeń społecznych wynikających z łatwego dostępu i poruszania się w przestrzeni wirtualnej. Przede wszystkim jednak koncentrują się na zasadach niezagrażającego ryzykiem wykorzystywania potencjału internetu, popularyzując rozwiązania, które okazały się skuteczne – a zatem warto je wdrażać w działaniach edukacyjnych i wychowawczych.