25 października 2018 r. odbyła się VIII Konferencja Technicznych Szkół Lotniczych „Lotnicze szkolnictwo techniczne a rozwój i potrzeby branży lotniczej w Polsce”, zorganizowana przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Technicznych Szkół Lotniczych, LS Airport Services, LS Technics oraz LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o.
Patronatu Honorowego konferencji udzielili Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska oraz Polska Grupa Lotnicza. Przedsięwzięcie to zostało objęte także patronatem medialnym: przez Rynek Lotniczy, Pasażer.com – z nami odlecisz, Fly4free: tanie latanie podróże turystyka, PRTL.pl, TransInfo.pl – InfoAir.
Wystąpienie otwierające konferencję wygłosili Marcin Opaliński, Prezes LS Airport Services i LS Technics, Włodzimierz Danielski, Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Technicznych Szkół Lotniczych oraz Aleksandra Juda, Prezes LOT Aircraft Maintenance Services. Nawiązując do tematyki konferencji, wpisującej się w działalność ich organizacji, powitali gości, prelegentów i uczestników.
VIII Konferencja Technicznych Szkół Lotniczych „Lotnicze szkolnictwo techniczne a rozwój i potrzeby branży lotniczej w Polsce” została podzielona na cztery bloki tematyczne.
W pierwszym z nich odczytano list intencyjny podpisany przez LS Airport Services, LS Technics i Ministra Edukacji Narodowej w sprawie partnerstwa w odbudowie szkolnictwa zawodowego i budowaniu szkół branżowych. W tym celu został powołany projekt edukacyjny LS Academy poświęcony m.in. szkołom patronackim oraz tworzeniu patronackich klas.
W drugim bloku tematycznym poprowadzono prezentacje problemowe. Olga Michalak z Urzędu Lotnictwa Cywilnego przedstawiła rozwój branży lotniczej w Polsce. Według szacunków urzędu tylko w ubiegłym roku polskie lotniska obsłużyły w sumie blisko 40 mln pasażerów, co stanowi 18-procentowy wzrost rok do roku. W 2035 r. polskie lotniska będą obsługiwać średnio 94 mln pasażerów rocznie, czyli ponad dwukrotnie więcej niż obecnie.
Kolejnymi prelegentami konferencji byli: Marcin Opaliński, Prezes LS Airport Services i LS Technics, Sławomir Błocki-Sowiński z firmy LOTAMS, Magdalena Kubik, Dyrektor Biura Zarządu i Organizacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Włodzimierz Danielski, Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Technicznych Szkół Lotniczych. Poruszane były problemy związane z rynkiem pracy. Mówiono m.in., że szybki rozwój transportu lotniczego pociąga za sobą popyt na nowe kadry dla całego sektora. Szacuje się, że w kolejnych latach w Europie potrzebnych będzie nawet 100 tys. mechaników lotniczych, a duże deficyty dotyczą także pilotów, personelu pokładowego i pracowników obsługi naziemnej. Podkreślano konieczność zmian w systemie szkolenia kadr dla lotnictwa, ale również potrzebę podniesienia prestiżu lotniska jako miejsca pracy.
Trzeci i czwarty blok tematyczny podzielone były na cztery panele dyskusyjne, podczas których rozmawiano o rzeczywistym rynku lotniczym. Dyskutowano na temat problemów, wyzwań i możliwości rozwoju szkolnictwa lotniczego w Polsce, o lotnisku jako środowisku pracy w odniesieniu do rozwoju portów oraz budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz o potrzebach związanych z rozwojem MRO.
Warto zaznaczyć udział Bożeny Mayer-Gawron w panelu poświęconym problemom, wyzwaniom i możliwości rozwoju szkolnictwa lotniczego w Polsce. Wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji mówiła m.in. o potrzebie objęcia doradztwem zawodowym już dzieci w wieku przedszkolnym. Zachęcała pracodawców do promocji zawodów lotniczych w mediach, głównie mediach społecznościowych, jak również do współpracy w tworzeniu e-zasobów w szkolnictwie zawodowym.
Na koniec konferencji dla uczestników zorganizowano Facility Tour, podczas której można było podziwiać w hangarach samoloty i wyposażenie Polskiej Grupy Lotniczej.