W ramach wspierania kadr oświatowych w placówkach typu młodzieżowy ośrodek socjoterapii (MOS) czy młodzieżowy ośrodek wychowawczy (MOW) polecamy Państwu materiały przygotowane przez specjalistów, dostępne na stronie ORE.
- W najnowszej publikacji z serii wydawniczej „Zdrowie psychiczne” pt. „W stresie. Strategia oswajania” dr Jagoda Sikora opisuje przykładową strategię radzenia sobie ze stresem, którą można wprowadzić w pracy z uczniami. Koncentruje się na roli samoregulacji i samokontroli podczas reagowania w sytuacjach stresowych. Odpowiednie wykorzystanie tych mechanizmów może pomóc w zarządzaniu stresem, który jest ważnym objawem zwiększającego się napięcia w uczniowskim życiu, również w Państwa placówkach. W stresie. Strategia oswajania – Jagoda Sikora – 2024
- Publikacja „Dostosowanie warunków edukacyjnych dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie w szkole podstawowej i ponadpodstawowej” przedstawia m.in. strategie pracy na rzecz takich uczniów. Autorki Ewa Zabłocka i Aleksandra Kleśta zachęcają do zapoznania się z różnymi modelami pracy z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w systemach edukacyjnych na świecie.
Dostosowanie warunków edukacyjnych - Specjalistyczne publikacje i materiały ze szkoleń e-learningowych prowadzonych w ORE będą szczególnie przydatne, ponieważ do ośrodków trafiają bardzo różni wychowankowie. Rekomendowane opracowania w formie wskazań metodycznych dotyczą specyfiki pracy z uczniem z pogranicza normy intelektualnej, uczniem z lekką niepełnosprawnością intelektualną, uczniem z FASD, na co nakłada się jeszcze zagrożenie niedostosowaniem społecznym.
- Jolanta Rafał-Łuniewska, Wskazania metodyczne dla nauczyciela do pracy z uczniami z inteligencją niższą niż przeciętna (mało zdolnymi)
- Ewa Antoszkiewicz, Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- Teresa Jadczak-Szumiło, Wsparcie dzieci i młodzieży z FASD oraz ich rodzin
- Uczeń niedostosowany społecznie i zagrożony niedostosowaniem społecznym
- Wskazania do pracy z uczniem niedostosowanym społecznie i zagrożonym
Mamy nadzieję, że te przykładowe publikacje wybrane z zasobów ORE posłużą do budowania prognoz wychowawczych i resocjalizacyjnych, indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, a także będą pomagały w doborze odpowiednich narzędzi edukacyjnych w pracy z wychowankami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie.