Instytut Badań Edukacyjnych realizuje projekt „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”, który jest finansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Główne cele projektu to:
- wypracowanie i zwalidowanie rozwiązań metodycznych i organizacyjnych wspierających dostępność edukacji dla dzieci i młodzieży;
- rozwijanie kompetencji kadr systemu oświaty w obszarze pracy z dziećmi oraz uczniami i uczennicami z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb edukacyjnych i rozwojowych.
Projekt obejmuje cztery zadania:
- Rozwijanie zasobów systemowych wspierających dostępność.
- Rozwijanie narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej.
- Rozwijanie zasobów metodycznych zgodnych z ideą dostępności.
- Wsparcie szkoleniowe i doradcze dla kadr systemu oświaty.
Załączony materiał przedstawia mapę działań związanych z oceną funkcjonalną w zakresie narzędzi do oceny funkcjonalnej i szkoleń w projekcie Instytutu Badań Edukacyjnych (zadanie 2).
Autor opracowania
Tomasz Knopik – doktor psychologii, specjalista w zakresie diagnozy i wspomagania rozwoju uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami. Adiunkt w Instytucie Psychologii UMCS. Autor lub współautor narzędzi diagnostycznych ukierunkowanych na identyfikację zasobów uczniów z ponadprzeciętnym potencjałem intelektualnym. Ekspert MEN ds. edukacji włączającej, kierownik naukowy projektu IBE „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”. Ekspert horyzontalny Centrum Koordynującego w zakresie integracji zasobów oraz koordynacji działań systemowych związanych z procesem oceny funkcjonalnej w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.