Rola przywództwa w edukacji włączającej

Kierowniczka projektu Agnieszka Pietryka, prof. dr hab. Zenon Gajdzica
Kierowniczka projektu Agnieszka Pietryka, prof. dr hab. Zenon Gajdzica

Przywództwo na rzecz edukacji włączającej to temat dyskusji fokusowej, która odbyła się w dniu 26 września 2024 r. Wydarzenie było zorganizowane przez Uniwersytet w Leeds na zlecenie UNESCO. Jego celem było przyjęcie rozwiązań służących monitorowaniu edukacji włączającej.

W dyskusji uczestniczyli przedstawiciele środowisk akademickich, samorządu, organizacji pozarządowych. Ośrodek Rozwoju Edukacji reprezentowała Agnieszka Pietryka – kierowniczka Projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW”.

Wśród panelistów znaleźli się eksperci Wydziału Centrum Koordynujące SCWEW –  prof. dr hab. Zenon Gajdzica, reprezentujący Uniwersytet Śląski i pełniący w CK funkcję eksperta ds. badań naukowych i współpracy ze środowiskiem akademickim, oraz dr hab. Beata Jachimczak, prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza, ekspertka CK ds. jakości specjalistycznego wsparcia przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, w tym SCWEW.

Uczestnicy dyskusji mieli możliwość przedstawienia swojej wizji przywództwa, odnosząc się do wieloletnich doświadczeń i obserwacji wynikających z pracy akademickiej i realizacji szeregu inicjatyw społecznych i projektowych, w tym realizacji projektów służących wypracowaniu modelowych rozwiązań w obszarze edukacji włączającej.

Przywództwo edukacyjne z perspektywy działań podejmowanych przez SCWEW jest ważnym zagadnieniem. Dużą rolę w realizacji tego zadania odgrywa współpraca z ekspertami CK, dzielenie się doświadczeniem i wypracowywanie rozwiązań służących wzmacnianiu roli Lidera specjalistycznego centrum, który kreuje współpracę i nadaje kierunek działaniom w obszarze społecznej inkluzji. Lider SCWEW jest także inicjatorem zmian w placówce specjalnej, w której funkcjonuje specjalistyczne centrum.

Z tej perspektywy niezwykle istotna i wiodąca jest rola funkcjonującego w ORE CK. Centrum Koordynujące skupia gremium przedstawicieli środowisk naukowych oraz instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny. Łączą oni wiedzę teoretyczną z praktyką pedagogiczną.

W swojej praktyce zawodowej podejmują inicjatywy o charakterze międzysektorowym. Centrum Koordynujące może pełnić rolę lidera, który inspiruje i wspiera zmiany w obrębie systemu edukacji, koncentrując się na specjalistycznych centrach, ale widząc też szerszy kontekst społeczny inkluzji, która aby była możliwa, wymaga zaangażowania i współpracy wszystkich środowisk.

W wypowiedziach dyskutantów wybrzmiało, że nowoczesne przywództwo to współpraca i odpowiedzialność, a także świadomość potrzeb różnorodnych grup. Taki wymiar liderstwa chcemy budować w SCWEW. Cieszy nas ta wspólnota myśli różnych środowisk. Jest to jeden z argumentów, potwierdzających słuszność obranej przez nas drogi, której zapis można znaleźć w „Modelu SCWEW”. Jeśli chcemy świadomie kształtować przyszłość edukacji, to niezbędne jest zaangażowanie wszystkich grup interesariuszy. Ich wiedza i potencjał powinny służyć budowaniu wysokiej jakości edukacji, w której odpowiedzialne przywództwo odgrywa kluczową rolę.

#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE

Ostatnia aktualizacja: 30 września 2024

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa