Pytania i odpowiedzi

Lp.PytanieOdpowiedź
1Jakie wymagania/kryteria należy stosować wobec eksperta zewnętrznego?Wymagania dot. eksperta zewnętrznego powinny zostać określone zgodnie z opracowanym planem wsparcia i potrzebami w tym zakresie. Nie jest konieczne, aby była to jedna osoba, raczej należy kierować się zadaniami w poszczególnych etapach i pod tym kątem dobierać ekspertów.
2Czy jednym z ekspertów w SCWEW może być osoba przebywająca na emeryturze, ale nadal zatrudniona na umowę czasową w placówce, jednak do końca sierpnia br. Dodatkowo zależnie od organizacji pracy szkoły sytuacja z umową na kolejny rok szkolny nie jest rozstrzygnięta.Odpowiedź obowiązująca do 03.02.2025: Decyzja w tym zakresie należy do Grantobiorcy, który zapewnia zespół ekspertów do realizacji zadań w projekcie. Jednak należy pamiętać, że eksperci SCWEW otrzymają pakiet szkoleń i zostaną przygotowani do pełnienia swojej roli, a co za tym idzie każda zmiana, która jest możliwa po uzyskaniu zgody Grantodawcy, niestety powoduje konieczność wprowadzenia w zadania nowej osoby. Proszę pamiętać, że dzięki wsparciu w projekcie Grantobiorca buduje swój potencjał również na przyszłe działania SCWEW.
Odpowiedź obowiązująca od 04.02.2025: Decyzja w tym zakresie należy do Grantobiorcy, który zapewnia zespół ekspertów do realizacji zadań w projekcie. Warto pamiętać, że zmiana eksperta jest zmianą treści wniosku grantowego, a to wiąże się z koniecznością uzyskania zgody Grantodawcy. Należy podkreślić, że eksperci SCWEW otrzymają pakiet szkoleń i zostaną przygotowani do pełnienia swojej roli. Proszę pamiętać, że dzięki wsparciu w projekcie Grantobiorca buduje swój potencjał również na przyszłe działania SCWEW.
3Jaka forma zatrudnienia np. czy umowa zlecenie /forma rozliczenia płatności powinna być zastosowana przy zaangażowaniu koordynatorów w 5 placówkach współpracujących ze SCWEW?Forma zaangażowania i rozliczania wynagrodzeń koordynatorów nie podlega weryfikacji przez Grantodawcę, tj. ORE. Proszę stosować wewnętrzne uregulowania.
4Jak należy liczyć liczbę nauczycieli z placówek współpracujących ze SCWEW? Czy to te same osoby przechodzące przez wszystkie etapy, czy na każdym etapie osoby mogą się różnić?Liczba nauczycieli objętych wsparciem SCWEW jest uzależniona od potrzeb i powinna dotyczyć konkretnych osób, które korzystają ze wsparcia SCWEW i są objęte wsparciem w ramach przedsięwzięcia grantowego. Przy czym wsparcie może być udzielane wielokrotnie, zgodnie z potrzebami i rodzajami wsparcia (formy indywidualne i zbiorowe).
5Czy ekspertom zaplanowanym do udziału w przedsięwzięciu grantowym należy przypisać funkcje zgodnie z „Modelem funkcjonowania SCWEW” (ekspert ds. edukacji włączającej, technologii wspomagających itd.).Odpowiedź obowiązująca do 03.02.2025: W zakładce Konkurs grantowy SCWEW - Dokumentacja został zamieszczony Załącznik nr 1 do Regulaminu_Model funkcjonowania SCWEW, w którym określono zadnia dla Lidera i ekspertów.
W Modelu funkcjonowania SCWEW nie zostały wydzielone zadania dla wskazanych ekspertów. W trakcie przygotowania wniosku grantowego należy zatem podzielić zadania pomiędzy 4 ekspertów, nie przypisując im konkretnej nazwy.
Odpowiedź obowiązująca od 04.02.2025: W zakładce Konkurs grantowy SCWEW - Dokumentacja został zamieszczony załącznik nr 1 do „Regulaminu konkursu grantowego”, w którym określono zadania dla Lidera i ekspertów.
W „Modelu funkcjonowania SCWEW” nie zostały wydzielone odrębne zadania dla poszczególnych ekspertów. Zatem we wniosku grantowym należy podać imiona i nazwiska ekspertów, którzy będą realizować zadania specjalistycznego centrum. W informacji o ekspertach, należy uwzględnić wymagania dla ekspertów określone w modelu.
6Co w sytuacji, gdy Lider nie ma 5 lat doświadczenia w obszarze organizacji i zarządzania oświatą? W placówce powołany jest nowy dyrektor (3 rok) i nowi wicedyrektorzy (pierwszy rok), poprzedni dyrektorzy i wicedyrektorzy nie są zainteresowani prowadzeniem projektu, są w wieku przedemerytalnym.„Modelu funkcjonowania SCWEW” wskazano, że osoba, której organ prowadzący powierzy funkcję Lidera specjalistycznego centrum powinna być zatrudniona w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej, placówce specjalnej, w której zostanie utworzony SCWEW oraz mieć co najmniej 5 lat doświadczenia w obszarze organizacji i zarządzania oświatą. Ze względu na zadania realizowane przez zespół specjalistycznego centrum konieczne jest doświadczenie Lidera w dzieleniu się wiedzą i umiejętnościami w realizacji wsparcia nauczycieli, specjalistów w obszarze kształcenia specjalnego, pracy z grupą, klasą zróżnicowaną. Jeśli placówka specjalna nie posiada w swoich zasobach kadrowych takiej osoby lub nikt z kadry nie jest zainteresowany pełnieniem funkcji Lidera, możliwe jest zatrudnienie osoby spoza placówki na etapie przygotowania wniosku grantowego i powierzenie tej osobie zadań w placówce specjalnej, a następnie ubieganie się o grant w kolejnej edycji konkursu. Zgodnie z dokumentacją konkursową Grantobiorca musi wykazać się m. in. zasobem kadrowym spełniającym wymagania dla Lidera SCWEW.
7Pytanie w kontekście „lekcji modelowych”: Czy wniosek grantowy będzie zasadny, skoro nie ma w placówce (specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną, dla uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w stopniu głębokim oraz dla uczestników wczesnego wspomagania rozwoju dzieci) czynnych "przedmiotowców"? W placówce nie ma uczniów z niepełnosprawnością w stopniu lekkim, mamy w zasadzie niemal tylko pedagogów specjalnych, nikt w tej chwili nie realizuje podstawy programowej.Zgodnie z zapisami „Modelu funkcjonowania SCWEW” - SCWEW to specjalistyczny zespół działający w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej, placówce specjalnej - prowadzącej działalność edukacyjną - oraz korzystający z jej zasobów kadrowych i merytorycznych, a także zasobów zewnętrznych, tj. innych podmiotów. Warunkiem koniecznym, by placówka mogła pełnić rolę SCWEW, jest prowadzenie działalności edukacyjnej przez tę placówkę. Ponadto w „Modelu funkcjonowania SCWEW” zostały określone zadania i kompetencje zespołu SCWEW, w tym wymagania dla ekspertów. Jeśli w placówce specjalnej zatrudnieni są nauczyciele lub specjaliści, którzy posiadają przygotowanie i kompetencje oraz doświadczenie do prowadzenia zajęć przedmiotowych (nawet jeśli obecnie nie realizują takich zadań) i będą zaangażowani do realizacji zadań w specjalistycznym centrum, tym samym spełniony jest warunek konieczny, by placówka ta mogła pełnić rolę SCWEW. W związku z przystąpieniem do konkursu grantowego należy dokonać oceny posiadanych zasobów kadrowych i realnie ocenić czy są wystarczające do realizacji zadań SCWEW, wynikających z potrzeb przedszkoli i szkół planowanych do objęcia wsparciem.
Należy nadmienić, że w specjalistycznym centrum, oprócz Lidera i czterech ekspertów, w zależności od potrzeb, mogą być zatrudniani eksperci zewnętrzni.
8Czy dopuszczalne jest wskazanie we wniosku grantowym innych kwot w poszczególnych etapach niż te ujęte w załączniku 2 do "Regulaminu konkursu grantowego"?Dopuszczalne jest wskazanie we wniosku grantowym, w poszczególnych etapach, kwot różniących się od tych, wskazanych w załączniku nr 2 do „Regulaminu konkursu grantowego”. Istotne jest jednak, by suma tych kwot dała nam kwotę grantu określoną w "Regulaminie konkursu grantowego", tj. 718 851,00 zł.
9Czy znany jest harmonogram poszczególnych edycji konkursu grantowego?Informacje o planowanych działaniach w projekcie zamieszczone są na stronie internetowej ORE w zakładce Harmonogram.
10Czy przedszkola niepubliczne, prowadzone przez osoby prywatne, będą traktowane jako placówki z innego powiatu?Nie. Może się zdarzyć, że SCWEW obejmie wsparciem placówkę prywatną z tego samego powiatu. Status prawny nie ma tu znaczenia.
11Jaka jest kolejność postępowania w przypadku złożenia wniosku grantowego? Czy w pierwszej kolejności trzeba wysłać wniosek w WITKAC, a następnie go wygenerować, podpisać i załączyć w systemie?Tak. Aby poprawnie podpisać Wniosek grantowy należy go najpierw złożyć w systemie Witkac.pl korzystając z klawisza „ZŁÓŻ OFERTĘ”. Po złożeniu oferty w systemie pojawi się napis „Brak załączonego wniosku podpisanego elektronicznie (wymagany)” i klawisz „ZAŁĄCZ WNIOSEK”.
Wówczas należy pobrać wniosek w wersji pdf, podpisać ten dokument elektronicznie za pomocą podpisu kwalifikowalnego lub profilu zaufanego i podpisany plik pdf z wnioskiem grantowym załączyć w systemie korzystając z klawisza „Załącz wniosek”.

12Czy szkoły, które były objęte wsparciem SCWEW w ramach „Pilotażowego wdrożenia modelu SCWEW” mogą zostać objęte wsparciem również w I edycji konkursu?Odpowiedź obowiązująca do 03.02.2025: Tak, szkoły objęte wsparciem SCWEW w ramach poprzednich edycji konkursu, mogą zostać objęte wsparciem również w ramach tej edycji konkursu grantowego.
Odpowiedź obowiązująca od 04.02.2025: Tak, szkoły objęte wsparciem SCWEW w ramach projektu pilotażowego, mogą zostać objęte wsparciem również w ramach tej edycji konkursu grantowego.
13Czy wśród 5 placówek, które mają zostać objęte wsparciem SCWEW, muszą znaleźć się placówki ze wszystkich poziomów edukacyjnych?Nie, nie ma takiego obowiązku. Mogą to być placówki z dowolnych poziomów edukacyjnych.
14Czy w dokumentacji znajduje się wykaz kryteriów premiujących? Proszę o wskazanie, w którym miejscu.Wykaz kryteriów premiujących znajduje się w zakładce Konkurs grantowy SCWEW - Dokumentacja. We wskazanej zakładce został zamieszczony załącznik nr 8 do „Regulaminu konkursu grantowego”, w którym określono m.in. wykaz kryteriów premiujących.
15Zgodnie z „Regulaminem konkursu grantowego” mogą przystąpić Wnioskodawcy, którzy realizowali projekt „Pilotażowe wdrożenie modelu SCWEW”. Czy jeśli ktoś nie uczestniczył w ww. projekcie to czy może przystąpić do tego naboru?Odpowiedź obowiązująca do 03.02.2025: Tak. Zapis z regulaminie dopuszcza możliwość przystąpienia do projektu tym wnioskodawcom, którzy realizowali projekt "Pilotażowe wdrożenie modelu SCWEW".
Odpowiedź obowiązująca od 04.02.2025: Tak. Zapis w „Regulaminie konkursu grantowego” dopuszcza możliwość przystąpienia do projektu zarówno tym Wnioskodawcom, którzy realizowali jak i tym, którzy nie realizowali projektu „Pilotażowe wdrożenie modelu SCWEW”.
16W jakim terminie powinna rozpocząć się realizacja grantu otrzymanego w I edycji konkursu grantowego?Odpowiedź obowiązująca do 03.02.2025: Biorąc pod uwagę harmonogram zaplanowanych prac nad wnioskiem i następnie jego oceną i kontraktacją, realizacja grantów w ramach I edycji powinna rozpocząć się w maju 2025 r.
Odpowiedź obowiązująca od 04.02.2025: Zalecamy zaplanowanie w ramach I edycji konkursu rozpoczęcie realizacji przedsięwzięcia grantowego od początku maja 2025 r.
17Czy zespół SCWEW może liczyć więcej niż 5 osób?Zgodnie z zapisami „Regulaminu konkursu grantowego” zespół SCWEW składa się z 5 osób - Lidera i 4 ekspertów. W skład zespołu nie wliczamy ekspertów zewnętrznych, którzy mogą być zatrudnieni do realizacji wybranych działań.
18Czy Liderem może być dyrektor szkoły pełniącej role SCWEW?Tak, o ile spełnia wszystkie wymagania wskazane w „Modelu funkcjonowania SCWEW”.
19Czy możliwe jest objęcie placówki niepublicznej wsparciem SCWEW?Tak. Placówki niepubliczne również mogą być objęte wsparciem SCWEW.
20Czy system WITKAC pozwala wysłać wniosek aplikacyjny, jeśli nie załączono załączników (gdy załączniki są niewymagane), np. listu intencyjnego?Odpowiedź obowiązująca do 03.01.2025: Tak, system WITKAC pozwala
wysłać wniosek aplikacyjny, jeśli np. dany załącznik nie jest wymagany. Jednocześnie informujemy, że gdyby Grantobiorca nie załączył załącznika, który jednak okazałby się wymagany, dopuszcza się uzupełnienie wniosku w tym zakresie na etapie oceny formalnej.
Odpowiedź obowiązująca od 04.02.2025: Tak, system WITKAC pozwala wysłać wniosek aplikacyjny bez załączników. Gdyby Grantobiorca nie dołączył załącznika, który okazałby się wymagany, dopuszcza się uzupełnienie wniosku grantowego w tym zakresie, na etapie oceny formalnej.
21Jak długo potrwa ocena wniosku grantowego i podpisanie umowy o grant?Okres przeznaczony na ocenę wniosków wraz podpisaniem umów uzależniony jest od liczby złożonych wniosków i liczby ewentualnych wyjaśnień czy uzupełnień. Niemniej zakładamy, że cały ten proces powinien zakończyć się nie później niż z końcem kwietnia 2025 r.
22Czy jest konkretnie określona miesięczna liczba godzin do przepracowania przez zespół SCWEW (Lider i eksperci)?Odpowiedź obowiązująca do 03.01.2025: Liczba godzin zaangażowania Lidera i ekspertów SCWEW wynika przede wszystkim z przyjętego planu wsparcia dla poszczególnych przedszkoli, szkół ogólnodostępnych objętych wsparciem specjalistycznego centrum. Jednocześnie należy wziąć pod uwagę wymagania wskazane w Załączniku nr 2 do Regulaminu, tj. Wymagane do osiągnięcia efekty cząstkowe SCWEW w poszczególnych okresach rozliczeniowych. Liczba godzin do przepracowania przez zespół SCWEW musi być odpowiednia do realizacji zadań wynikających z planu wsparcia dla przedszkoli i szkół objętych wsparciem.
Odpowiedź obowiązująca od 04.02.2025: Liczba godzin zaangażowania Lidera i ekspertów SCWEW wynika przede wszystkim z przyjętego planu wsparcia dla poszczególnych przedszkoli, szkół ogólnodostępnych. Planując zaangażowanie w realizację zadań należy wziąć pod uwagę zawarte w załączniku nr 2 do „Regulaminu konkursu grantowego”, tj. wymagane do osiągnięcia efekty cząstkowe SCWEW w poszczególnych okresach rozliczeniowych. Efekty cząstkowe i wartości do osiągnięcia na każdym z pięciu etapów muszą być zgodne z zapisami w ww. załączniku i uwzględniać plan wsparcia dla przedszkoli, szkół ogólnodostępnych.
23Czy członkowie zespołu SCWEW muszą być zatrudnieni na umowę o pracę?Preferowane jest zatrudnienie członków zespołu na umowę o pracę. Niemniej, z uwagi na różne uwarunkowania wewnętrzne czy też zewnętrzne placówek, dopuszczalna jest również inna forma zatrudnienia takiej osoby. Istotne jest, by osoby te stanowiły faktyczny potencjał placówki wyznaczonej do pełnienia roli SCWEW.
24Czy istnieje możliwość, aby organ prowadzący upoważnił do złożenia wniosku grantowego szkołę specjalną?Tak, organ prowadzący może personalnie upoważnić np. dyrektora szkoły specjalnej z imienia i nazwiska do złożenia wniosku grantowego. Należy jednak pamiętać, że Wnioskodawcą w konkursie nadal będzie organ prowadzący, a nie szkoła specjalna.
25Czy Lider i eksperci przed złożeniem wniosku grantowego muszą być zatrudnieni w szkole specjalnej pełniącej rolę SCWEW? Czy wskazane osoby można zatrudnić dopiero do realizacji przedsięwzięcia grantowego?Zgodnie z „Modelem funkcjonowania SCWEW” przedszkole, szkoła placówka specjalna powinna dysponować zasobem kadrowym do utworzenia specjalistycznego centrum już na etapie aplikowania.
26Jeśli dyrektor będzie miał pełnomocnictwo do podpisania umowy, czy w takiej sytuacji również podpisuje umowy z zespołem projektowym?Wszystko zależy od zakresu udzielonego dyrektorowi pełnomocnictwa.
27Czy do niektórych działań, np. specjalistycznych szkoleń, można zatrudnić dodatkowego eksperta, innego niż Lider lub jeden z ekspertów SCWEW?Tak, istnieje taka możliwość.
28Czy kadra SCWEW może mieć stałe wynagrodzenie na danym etapie, a dodatkowo realizować inne zadania/zajęcia dodatkowo płatne?Kwestie zatrudnienia kadry SCWEW oraz regulacje dotyczące ich wynagrodzeń leżą w gestii Wnioskodawcy oraz jego wewnętrznych uregulowań. Nie jest to obszar weryfikowany przez Grantodawcę, tj. ORE.
29Czy znana jest liczba szkoleń wyjazdowych dla kadry SCWEW?Szkolenia dla Liderów SCWEW będą realizowane stacjonarnie w CS ORE w Sulejówku - będą to dwa dwudniowe spotkania (planowany termin - maj 2025). Pozostałe szkolenia dla Liderów i kadry SCWEW będą realizowane online.
30Jeżeli SCWEW powstałby przy jednej z placówek wchodzących w skład zespołu szkół specjalnych, czy w kolejnych edycjach konkursu, organ prowadzący może złożyć wniosek grantowy o utworzenie kolejnego SCWEW przy innej placówce wchodzącej w skład tego samego zespołu?W ramach zespołu szkół specjalnych organ prowadzący może utworzyć SCWEW w zespole szkół specjalnych bądź w jednej szkole specjalnej lub jednym przedszkolu specjalnym, które wchodzą w skład zespołu szkół. Jeżeli SCWEW powstanie w zespole szkół specjalnych, nie jest możliwe utworzenie w nim SCWEW w kolejnej edycji konkursu.
31Czy SCWEW będzie odrębną jednostką (posiadającą regon i NIP), zatrudniającą zespół ekspertów?Nie, SCWEW nie będzie posiadał odrębnej osobowości prawnej, ponieważ będzie działał w strukturach placówki pełniącej rolę SCWEW.
32Czy na etapie składania wniosku grantowego należy ilościowo zaplanować rodzaj sprzętu, w jaki zostanie wyposażona wypożyczalnia?Ostateczna liczba i rodzaj sprzętu kupowanego ze środków grantu powinny wynikać z pogłębionej diagnozy potrzeb, którą trzeba przeprowadzić w I etapie działania specjalistycznego centrum. Zapisy we wniosku grantowym powinny wynikać z przeprowadzonej wstępnej diagnozy potrzeb.
33Czy organizując konferencję, oprócz nauczycieli, specjalistów z przedszkoli szkół ogólnodostępnych objętych wsparciem specjalistycznego centrum, można zaprosić na nią nauczycieli z placówek innych niż te objęte wsparciem SCWEW?Jak najbardziej można zaprosić do udziału w konferencji nauczycieli innych niż tych objętych opieką SCWEW. Będzie to zdecydowanie element upowszechniający działania i zachęcający inne placówki do udziału w kolejnych edycjach konkursu.
34Czy osoba prowadząca wypożyczalnię to jeden z ekspertów?Zadania związane z funkcjonowaniem wypożyczalni zostały opisane w „Modelu funkcjonowania SCWEW”. Przydział tych zadań wynika z wewnętrznych ustaleń zespołu.
35Czy osoba fizyczna będąca organem prowadzącym przedszkole specjalne, pełniąca w nim funkcję dyrektora oraz psychologa, specjalisty WWR będzie mogła pełnić funkcję Lidera?Zgodnie z zapisami zawartymi w „Modelu funkcjonowania SCWEW”, osoba, która będzie pełniła funkcję Lidera w specjalistycznym centrum powinna spełnić następujące kryteria:
- co najmniej 5 lat doświadczenia w obszarze organizacji i zarządzania oświatą;
- dzielenie się wiedzą i doświadczeniem we wsparciu nauczycieli, specjalistów w obszarze kształcenia specjalnego, pracy z grupą/klasą zróżnicowaną;
- zatrudnienie w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej lub placówce specjalnej, w której powstaje SCWEW.

Za spełnienie wymogu zatrudnienia w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej lub placówce specjalnej, w której powstaje SCWEW, uznaje się także osobę fizyczną, która pełni jednocześnie funkcję organu prowadzącego oraz dyrektora placówki. Warunkiem niezbędnym jest aktywne wykonywanie zadań z zakresu organizacji i zarządzania, a także wspieranie kadry pedagogicznej w realizacji zadań edukacyjnych i wychowawczych w tej placówce.
Jednocześnie zatrudnienie nauczyciela w przedszkolu, szkole, placówce specjalnej powinno być zgodne z zapisami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102).
36Czy ekspertom zaplanowanym do udziału w przedsięwzięciu grantowym należy przypisać funkcje zgodnie z „Modelem funkcjonowania SCWEW” (ekspert ds. edukacji włączającej, technologii wspomagających itd.)Odpowiedź obowiązująca do 03.02.2025: W dokumentacji konkursowej został zamieszczony Model funkcjonowania SCWEW, w którym zostały określone zadnia dla Lidera i ekspertów. W Modelu nie zostały wydzielone zadania dla wskazanych rodzajów ekspertów. W trakcie przygotowania wniosku należy, zatem podzielić zadania pomiędzy 4 ekspertów, nie przypisując im konkretnej nazwy.
Odpowiedź obowiązująca od 04.02.2025: W zakładce Konkurs grantowy SCWEW- Dokumentacja został zamieszczony załącznik nr 1 do „Regulaminu konkursu grantowego”, w którym określono zadnia dla Lidera i ekspertów.
W „Modelu funkcjonowania SCWEW” nie zostały wydzielone odrębne zadania dla poszczególnych ekspertów. Zatem we wniosku grantowym należy podać imiona i nazwiska ekspertów, którzy będą realizować zadania specjalistycznego centrum. W informacji o ekspertach, należy uwzględnić wymagania dla ekspertów określone w „Modelu funkcjonowania SCWEW”.
37W „Regulaminie konkursu grantowego” zapisano, iż ogłoszony konkurs jest I edycją. Czy kolejne edycje naboru wniosków będą ogłaszane w 2025 roku, czy też w latach następnych?Informacje o planowanych działaniach w projekcie zamieszczone są na stronie internetowej ORE w zakładce Harmonogram.
38Czy możliwe jest uzyskanie informacji o stawkach wynagrodzeń, które braliście Państwo pod uwagę przy szacowaniu kosztów?
Czy szacując wynagrodzenie powinnam kierować się stawkami, które obowiązują w mojej placówce na danym stanowisku czy też mogą być to kwoty wyższe z uwagi na inny zakres zadań?
Ustalając stawki wynagrodzeń należy kierować się stawkami, które obowiązują w danej placówce na danym stanowisku i inne uregulowania wskazujące, jak należy określać lub zwiększać te stawki w przypadku zadań innych lub dodatkowych.
39Czy jako dyrektor SOSW mogę być liderem SCWEW?
Odpowiedź obowiązująca do 03.02.2025: Wymagania kompetencyjne dla
lidera oraz zakres zadań został określony w Modelu funkcjonowania SCWEW.
Jeżeli spełnia Pan opisane tam wymagania, może Pan pełnić rolę lidera SCWEW.
Odpowiedź obowiązująca od 04.02.2025: Dyrektor placówki SOSW może zostać Liderem SCWEW, jeśli spełnia wymagania określone w „Modelu funkcjonowania SCWEW”.
40Czy prezydent miasta może mnie, jako dyrektora SOSW upoważnić do składania wniosku grantowego i reprezentowania organu prowadzącego, jako osobę do kontaktu z ramienia organu prowadzącego?Tak, może. W upoważnieniu powinien zostać określony zakres czynności, które osoba upoważniona może wykonywać w związku z przystąpieniem do konkursu grantowego. Prosimy pamiętać o załączeniu upoważnienia do wniosku grantowego - w tym przypadku będzie to załącznik obligatoryjny.
41Czy wniosek grantowy musi złożyć organ prowadzący poprzez system Witkac? Czy jako dyrektor SOSW mogę złożyć wniosek grantowy i go podpisać?Odpowiedź obowiązująca do 03.02.2025: Czynności te mogą być wykonywane zgodnie z tym, jaki zakres czynności został powierzony przez organ prowadzący, a zatem zgodnie z upoważnieniem.
Odpowiedź obowiązująca od 04.02.2025: Dyrektor SOSW może złożyć wniosek grantowy w systemie Witkac.pl w imieniu organu prowadzącego pod warunkiem posiadania upoważnienia z określonym zakresem czynności (złożenie wniosku grantowego). Należy jednak pamiętać, że Wnioskodawcą w konkursie nadal będzie organ prowadzący, a nie dyrektor placówki SOSW.
42Czy ekspertami mogą być wicedyrektorzy SOSW?Wymagania kompetencyjne dla ekspertów oraz zakres zadań zostały określone w „Modelu funkcjonowania SCWEW”.
Jeżeli wicedyrektorzy spełniają opisane tam wymagania oraz posiadają doświadczenie w zakresie wsparcia wynikającego z wniosków z diagnozy potrzeb przedszkoli i szkół objętych wsparciem, mogą pełnić rolę ekspertów SCWEW.
43Nasza placówka ma ogromne problemy lokalowe. Nie mamy miejsca w ośrodku np. na prowadzenie wypożyczalni sprzętu. Nasz starosta zaproponował rozwiązanie w postaci postawienia specjalnego kontenera przy budynku ośrodka, w którym taka wypożyczalnia mogłaby funkcjonować. Czy takie rozwiązanie jest możliwe biorąc pod uwagę wymagania projektowe?Odpowiedź obowiązująca do 03.02.2025: Zgodnie z zapisami zawartymi w Modelu funkcjonowania SCWEW, budynek oraz pomieszczenie, w którym znajduje się wypożyczalnia sprzętu specjalistycznego, technologii asystujących i pomocy dydaktycznych musi zapewniać pełną dostępność, zgodnie z Ustawą z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. 2019, poz. 1696). W szczególności obiekt powinien być dostępny dla osób z różnymi dysfunkcjami.
Odpowiedź obowiązująca od 04.02.2025: Zgodnie z zapisami zawartymi w „Modelu funkcjonowania SCWEW” rekomendujemy, aby pomieszczenie, w którym planuje się uruchomienie wypożyczalni sprzętu specjalistycznego, technologii asystujących i pomocy dydaktycznych, spełniało jak najwięcej warunków niezbędnych do zapewnienia dostępności.
44Proszę o wyjaśnienie zapisu ze str. 12 „Regulaminu konkursu grantowego”: „Grantobiorca jest zobowiązany do kontynuowania działań SCWEW po zakończeniu udziału w projekcie obejmując wsparciem minimum po 5 szkół i placówek prowadzących kształcenie ogólne.”.Zgodnie z Procedurą dotyczącą realizacji projektu grantowego pn. „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”, Grantobiorca zobowiązany jest do kontynuowania działań SCWEW po zakończeniu udziału w projekcie obejmując wsparciem, co najmniej 5 przedszkoli lub szkół ogólnodostępnych, zgodnie z ich potrzebami. W związku z tym, Wnioskodawcy indywidualnie określają zakres trwałości działań we wnioskach grantowych. Założenia konkursu nie przewidują minimalnego okresu trwałości, jednak kluczowe jest kontynuowanie działań obejmujące, co najmniej 5 przedszkoli lub szkół ogólnodostępnych.

Opisując trwałość projektu we wniosku należy wziąć pod uwagę zróżnicowane uwarunkowania lokalne, w tym wykorzystanie dostępnych zasobów instytucjonalnych i środowiskowych do budowania sieci specjalistycznego wsparcia dla przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Aktualnie realizowane są projekty i programy, których doświadczenia oraz zasoby mogą zostać wykorzystane w planowaniu lokalnego system specjalistycznego wsparcia, w tym zaplanowania trwałości SCWEW.
Po zakończeniu interwencji publicznej SCWEW-y będą miały zagwarantowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji stały dostęp do treści, metod i narzędzi służących prowadzeniu wspomagania szkół w pracy z uczniem ze zróżnicowanymi potrzebami, a działania realizowane w SCWEW będą wspierane przez Centrum Koordynujące utworzone w ORE w ramach utrzymania trwałości projektu „Opracowanie modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą”, którego celem było wypracowanie "Modelu funkcjonowania SCWEW" i wdrożenie do praktyki edukacyjnej.

Jednocześnie informujemy, że obecnie w Ministerstwie Edukacji Narodowej trwają prace nad przygotowaniem rozwiązań na rzecz efektywnego prowadzenia specjalistycznego wsparcia, w tym funkcjonowania SCWEW. Będziemy Państwa na bieżąco informować o postępach tych prac.
45Czy niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub NZOZ prowadzący działalność fizjoterapeutyczną i terapeutyczną mogą brać udział w konkursie grantowym?Wnioskodawcami w konkursie grantowym mogą być wyłącznie organy prowadzące przedszkola specjalne, szkoły specjalne, placówki specjalne, a zatem jednostki samorządu terytorialnego (m.in. gminy, powiaty i miasta na prawach powiatu) oraz osoby fizyczne i osoby prawne w przypadku placówek niepublicznych. To one wskazują przedszkole specjalne, szkołę specjalną lub placówkę specjalną do pełnienia funkcji SCWEW. Poradnia psychologiczno-pedagogiczna może współpracować z placówką wskazaną do pełnienia funkcji SCWEW, może ją wspomagać w działaniu. Podobnie NZOZ prowadzący działalność fizjoterapeutyczną i terapeutyczną.
46Czy możemy wziąć udział w konkursie grantowym, jeśli jesteśmy placówką niepubliczną (przedszkolem, szkołą podstawową) ogólnodostępną, posiadającą oddziały i klasy specjalne?Wnioskodawcami w konkursie grantowym mogą być organy prowadzące przedszkola specjalne, szkoły specjalne, placówki specjalne, a zatem jednostki samorządu terytorialnego (m.in. gminy, powiaty i miasta na prawach powiatu) oraz osoby fizyczne i osoby prawne w przypadku placówek niepublicznych. To one wskazują przedszkole specjalne, szkołę specjalną lub placówkę specjalną do pełnienia funkcji SCWEW. SCWEW ma obowiązek objąć wsparciem 5 przedszkoli lub szkół ogólnodostępnych, w tym również przedszkola lub szkoły integracyjne, posiadające oddziały i klasy specjalne. Oznacza to, że niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe ogólnodostępne, posiadające oddziały i klasy specjalne nie mogą być wnioskodawcami, ale mogą uczestniczyć w przedsięwzięciu grantowym, jako placówki objęte wsparciem specjalistycznego centrum.
47Jak długo będzie trwała ocena wniosków grantowych? Czy realizację działań SCWEW mamy zaplanować od września 2025 r.?Zgodnie z harmonogramem ocena wniosków grantowych zakończy się do końca marca 2025 r. W kwietniu 2025 r. planowane jest podpisanie umów o powierzenie grantu, dlatego rekomendowane jest rozpoczęcie realizacji przedsięwzięć grantowych od początku maja 2025 r.
48Jak należy interpretować zapis „zatrudnione na stałe” w kontekście kryterium formalnego nr 19? Czy należy wskazać osoby z imienia i nazwiska? Odnosząc się do kryterium formalnego nr 20: czy należy wskazać z imienia i nazwiska osobę, która będzie pełniła funkcję Lidera SCWEW?Grantodawca nie określa formy zatrudnienia osób wskazanych do pełnienia roli Lidera i ekspertów SCWEW. Należy jednak pamiętać, że osoby te stanowią zasób kadrowy placówki wskazanej do pełnienia roli SCWEW. Kompetencje i doświadczenie osób wskazanych we wniosku grantowym będą podlegały ocenie na etapie oceny merytorycznej. Dlatego też zarówno Lider, jak i eksperci muszą zostać wskazani we wniosku grantowym z imienia i nazwiska.
49Czy wniosek grantowy należy podpisać obligatoryjnie podpisem kwalifikowalnym? Czy dopuszcza się tradycyjny podpis i załączenie skanu wniosku grantowego?Wniosek grantowy należy podpisać elektronicznie - podpisem kwalifikowalnym lub profilem zaufanym. Nie dopuszcza się załączania skanu podpisanego odręcznie dokumentu.
50Czy realizacja przedsięwzięcia grantowego obejmuje okres wakacji i ferii?Grantobiorca zobowiązany jest do realizacji przedsięwzięcia grantowego niezależnie od kalendarza szkolnego.
51W przedszkolach nie ma etatów pedagogów specjalnych. Czy dyrektor przedszkola może być koordynatorem?Funkcję koordynatora powinien pełnić pedagog specjalny. Jeżeli w przedszkolu lub szkole ogólnodostępnej nie jest zatrudniony pedagog specjalny, funkcję koordynatora może pełnić pedagog, psycholog lub inny nauczyciel wskazany przez dyrektora szkoły. Możliwe jest też pełnienie funkcji koordynatora przez dyrektora przedszkola, szkoły ogólnodostępnej.
52Czy dwie placówki specjalne podlegające pod ten sam organ prowadzący mogą składać wniosek aplikacyjny w tej samej edycji konkursu grantowego?Wnioskodawcami w konkursie grantowym mogą być wyłącznie organy prowadzące przedszkola specjalne, szkoły specjalne, placówki specjalne. To one wskazują przedszkole specjalne, szkołę specjalną lub placówkę specjalną do pełnienia funkcji SCWEW. Wnioskodawca może wnioskować o więcej niż jeden grant pod warunkiem, że każdy z nich będzie przeznaczony na utworzenia i funkcjonowanie innego SCWEW (tj. na utworzenie dwóch różnych placówek specjalnych, obejmujących wsparciem różne przedszkola i szkoły ogólnodostępne).
53Czy kadrę SCWEW obowiązuje limit godzin pracy, w związku z tym, że projekt jest finansowany ze środków funduszy UE?Limit godzin określony w "Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027" nie obowiązuje Grantobiorców. Ponadto, ze względu na ryczałtowe rozliczanie grantów, Grantodawca nie będzie weryfikował zaangażowania czasowego kadry SCWEW. Jednakże należy pamiętać, że inne instytucje np. ZUS, PUP mogą być uprawnione do takiej kontroli.
54Czy w ramach przedsięwzięcia grantowego można zaplanować bufet kawowy oraz materiały konferencyjne (teczki, długopisy, foldery itp.) na potrzeby dwóch konferencji dla minimum 100?Tak, takie koszty są możliwe do poniesienia w ramach grantu. Planując koszty poszczególnych działań należy mieć na uwadze ich racjonalność w stosunku do zamierzonych efektów.
55Na jakiej podstawie ustalić kwoty wynagrodzenia dla Lidera i ekspertów? Czy są określone wytyczne dotyczące stawek wynagrodzenia Lidera, ekspertów, koordynatorów?Stawki wynagrodzeń powinny wynikać z przepisów obowiązujących w danej placówce np. regulaminów wynagrodzeń.
56Pracuję w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym, załóżmy, że nie ma nikogo, kto podejmie się funkcji Lidera SCWEW. Mamy do dyspozycji czterech nauczycieli, którzy utworzą zespół SCWEW, ale funkcja Lidera nie będzie obsadzona. Czy Liderem może być dyrektor lub jego zastępca?Jeżeli dyrektor lub jego zastępca spełniają wymagania kompetencyjne dla Lidera, które zostały określone w „Modelu funkcjonowania SCWEW”, mogą pełnić funkcję Lidera.
57Czy sprzęt zakupiony podczas projektu "Pilotażowe wdrożenie modelu SCWEW" może być dołączony do wypożyczalni w obecnej edycji konkursu grantowego?Tak, sprzęt ten stanowi potencjał techniczny placówki wskazanej do pełnienia roli SCWEW i może zostać wykorzystany w wypożyczalni.
58Czy we wniosku grantowym mogą być zaplanowane koszty związane z obsługą księgową (tj. obsługa umów, rozliczenie wynagrodzeń)?Grant nie obejmuje kosztów administracyjnych, w tym związanych z obsługą księgową, tzw. kosztów pośrednich w rozumieniu "Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027".
59Czy pełnomocnictwo musi być podpisane podpisem elektronicznym?Nie, pełnomocnictwo załączone do wniosku grantowego może być skanem dokumentu.
60W jakiej formie organ prowadzący ma powierzyć funkcję Lidera? Kto zatrudnia Lidera i ekspertów?Za zatrudnienie Lidera i ekspertów Specjalistycznego Centrum odpowiedzialny jest Grantobiorca. Zasady zatrudnienia powinny wynikać z regulacji prawnych obowiązujących w placówce.
61Czy po zaakceptowaniu wniosku i podpisaniu umowy grantowej możliwe będą przesunięcia między pozycjami w budżecie?Granty są rozliczane ryczałtowo w oparciu o efekty cząstkowe przypisane do każdego z pięciu etapów realizacji przedsięwzięcia grantowego. Do każdego z ww. etapów przypisana jest też łączna kwota wydatków. Grantobiorca po podpisaniu umowy otrzyma pierwszą transzę środków w wysokości kwot wydatków zaplanowanych na 1, 2 i 3 etap. Aby otrzymać drugą transzę środków na realizację 4 i 5 etapu, Grantobiorca musi wykazać, że zrealizował w pełni efekty cząstkowe wymagane dla 1, 2 i 3 etapu, opisane w załączniku 2 do „Regulaminu konkursu grantowego".
62W dokumentacji konkursowej jest zamieszczona informacja o obowiązkowych szkoleniach dla kadry SCWEW. Czy wymagana jest 100-procentowa obecność całej kadry SCWEW na szkoleniach?Dwa dwudniowe szkolenia dla Liderów odbędą się stacjonarnie w Centrum Szkoleniowym ORE w Sulejówku. Kolejne szkolenia dla Liderow i kadry SCWEW będą realizowane w formule online. Ponieważ celem tych szkoleń jest przygotowanie Lidera i kadry SCWEW do realizacji zadań, rekomendowane jest uczestnictwo we wszystkich modułach szkoleniowych. Dopuszczamy możliwość rozpatrywania indywidualnych sytuacji losowych.
63Czy można poprosić o podanie harmonogramu szkoleń, celem zaplanowania kosztów we wniosku grantowym?Planuje się przeprowadzanie stacjonarnych dwudniowych szkoleń dla Liderów SCWEW w trakcie dwóch zjazdów, które odbędą się w maju 2025 r. Kolejne szkolenia, dla Lidera i kadry specjalistycznego centrum będą realizowane w formule online.
64Czy możliwe jest podpisanie listu intencyjnego/porozumienia między organem prowadzącym a poradnią psychologiczno-pedagogiczną, jeżeli poradnia jest jednostką organizacyjną powiatu (zależność podległości)?
Jeśli chodzi o wykazanie sformalizowanej współpracy wnioskodawcy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną na rzecz SCWEW (kryterium premiujące nr 4), to w przypadku gdy Wnioskodawca jest organem prowadzącym zarówno dla placówki wskazanej jako SCWEW, jak i dla poradni zainteresowanej współpracą, dokumentem potwierdzającym współpracę będzie uchwała organu prowadzącego określająca tę współpracę lub inny równoważny dokument.
65Czy możliwe jest podpisanie porozumienia między powiatem, a szkołami ponadpodstawowymi, dla których powiat jest organem prowadzącym.W przypadku szkół ogolnodostepnych objętych wsparciem przez SCWEW, jeśli szkoły te mają ten sam ogran prowadzący, co placówka wskazana do pełnienia roli SCWEW, nie ma obowiązku dołączania listu intencyjnego. Obowiązek ten dotyczy tylko sytuacji, w której szkoły ogólnodostępne objęte wsparciem SCWEW i placówka wskazana do pełnienia roli SCWEW mają różne organy prowadzące.
66Co w sytuacji niezrealizowania założeń z danego etapu? Czy rozliczamy każdy etap merytorycznie i finansowo?Każdy z etapów rozliczany jest merytorycznie po efektach przypisanych do danego etapu. Jeśli chodzi o kwestie finansowe, Grantobiorca otrzyma pierwszą transzę środków w wysokości kwot wydatków zaplanowanych na 1, 2 i 3 etap, po podpisaniu umowy grantowej. Aby otrzymać drugą transzę środków - na realizację 4 i 5 etapu, Grantobiorca musi wykazać, że zrealizował w pełni efekty cząstkowe wymagane dla 1, 2 i 3 etapu - załącznik 2 do „Regulaminu konkursu grantowego”.
67Czy przedszkole ogólnodostępne z oddziałem specjalnym może być objęte wsparciem przez SCWEW?Tak, przedszkole z oddziałem specjalnym jest placówką ogólnodostępną, a zatem może być objęte wsparciem w przedsięwzięciu grantowym, zgodnie z założeniami konkursu.
68Czy szkoła integracyjna może brać udział w tym projekcie?Szkoła integracyjna nie jest szkołą specjalną. Zgodnie z założeniami projektu nie może zatem być wyznaczona do pełnienia roli SCWEW, ale może zostać objęta wsparciem w projekcie przez SCWEW jako jedna z 5 placówek ogólnodostępnych.
69Czy pomieszczenia na wypożyczalnię sprzętu specjalistycznego i przeznaczone na szkolenia powinny mieścić się w siedzibie placówki, która pełni funkcję SCWEW?Pomieszczenia na wypożyczalnie sprzętu specjalistycznego powinny mieścić się w siedzibie SCWEW. Dopuszcza się użyczenie pomieszczeń od innej instytucji. Wówczas rekomenduje się, aby była to instytucja podległa organowi prowadzącemu, by użyczenie miało charakter bezpłatny.
70Czy istnieje możliwość zatrudnienia jako Lidera osoby, która była pracownikiem danej placówki, w której powstanie SCWEW, ale obecnie przebywa na emeryturze? Czy musi to być umowa o pracę czy umowa zlecenie?Zgodnie z wymaganiami dla Lidera specjalistycznego centrum, które zostały opisane w „Modelu funkcjonowania SCWEW”, osoba wskazana we wniosku grantowym do pełnienia funkcji Lidera powinna być zatrudniona w przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej lub placówce specjalnej, w której powstaje SCWEW na etapie aplikowania o grant. Należy pamiętać, że na etapie oceny merytorycznej wniosku weryfikowany jest m.in. potencjał kadrowy placówki wskazanej do realizacji zadań SCWEW. Zatrudnienie Lidera i ekspertów SCWEW powinny wynikać z regulacji prawnych obowiązujących w placówce.
71Jak stosować przepisy RODO wobec eksperta przetwarzającego dane ucznia szkoły objętej wsparciem SCWEW?Grantobiorca powinien opierać się na przepisach i regulaminach obowiązujących w jego placówce.
72Jakie wymagania/kryteria należy stosować wobec eksperta zewnętrznego?Wymagania dotyczące eksperta zewnętrznego powinny zostać określone zgodnie z opracowanym planem wsparcia i potrzebami w tym zakresie. Nie jest konieczne, aby była to jedna osoba, raczej należy kierować się zadaniami w poszczególnych etapach i tak dobierać ekspertów.
73Czy objęcie wsparciem technikum i szkoły branżowej I stopnia w ramach tego samego zespołu szkół gwarantuje otrzymanie 8 pkt (po 4 z 1 i 2 kryterium premiującego)?Zgodnie z „Regulaminem konkursu grantowego”, możliwe jest objęcie wsparciem tylko jednej szkoły działającej w zespole szkół. W przypadku objęcia wsparciem 2 szkół z tego samego zespołu taki wniosek nie spełni kryterium formalnego. W opisanej sytuacji nie ma możliwości przyznania punktów premiujących.
74Czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna może wnioskować o przyznanie grantu w konkursie?


Zgodnie z „Regulaminem konkursu grantowego” poradnia psychologiczno-pedagogiczna nie może być Wnioskodawcą w konkursie grantowym. Poradnia może współpracować z placówką wskazaną do pełnienia funkcji SCWEW.
75Czy w konkursie mogą aplikować Wnioskodawcy z całej Polski?Konkurs grantowy jest prowadzony na terenie całego kraju. Aplikacje mogą składać Wnioskodawcy z wszystkich województw.
76Czy przedszkole ogólnodostępne z oddziałem specjalnym może być objęte wsparciem przez SCWEW?Tak, przedszkole z oddziałem specjalnym jest placówką ogólnodostępną, a zatem może być objęte wsparciem w przedsięwzięciu grantowym, zgodnie z założeniami konkursu.
77Czy szkoła integracyjna może brać udział w tym projekcie?Szkoła integracyjna nie jest szkołą specjalną. Zgodnie z założeniami projektu nie może zatem być wyznaczona do pełnienia roli SCWEW, ale może zostać objęta wsparciem w projekcie przez SCWEW jako jedna z 5 placówek ogólnodostępnych.
78Czy pomieszczenia na wypożyczalnię sprzętu specjalistycznego i przeznaczone na szkolenia powinny mieścić się w siedzibie placówki, która pełni funkcję SCWEW?Pomieszczenia na wypożyczalnie sprzętu specjalistycznego powinny mieścić się w siedzibie SCWEW. Dopuszcza się użyczenie pomieszczeń od innej instytucji. Wówczas rekomenduje się, aby była to instytucja podległa organowi prowadzącemu, by użyczenie miało charakter bezpłatny.
79Jak należy udokumentować 3 letnie doświadczenie w dzieleniu się wiedzą, doświadczeniem we wsparciu nauczycieli?W przeciągu ostatnich 3 lat przed złożeniem wniosku rekomendowani eksperci powinni wskazać konkretne działania, które realizowali na rzecz wsparcia nauczycieli, np. prowadzenie konsultacji, szkoleń, doradztwa, sieci współpracy, wystąpienia podczas konferencji.
80Czy personel SCWEW powinien posiadać oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci?Personel SCWEW działa zgodnie ze standardami ochrony małoletnich przyjętymi w szkole, w której funkcjonuje SCWEW i obowiązującym prawem (art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304) oraz art. 7 pkt. 6 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606)).

Ostatnia aktualizacja: 12 lutego 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa