XXVIII spotkanie informacyjno-konsultacyjne dla wizytatorów ds. edukacji włączającej

Powitanie uczestników spotkania przez kierownik Wydziału Edukacji Włączającej ORE Katarzynę Nowakowską
Powitanie uczestników spotkania przez kierownik Wydziału Edukacji Włączającej ORE Katarzynę Nowakowską

XXVIII spotkanie informacyjno-konsultacyjne w ramach cyklu spotkań organizowanych dla wizytatorów ds. edukacji włączającej odbyło się 2 i 3 czerwca 2025 roku w Centrum Szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji w Sulejówku. Zostało zorganizowane przez Wydział Edukacji Włączającej ORE. Otworzyła je wicedyrektor ORE Marzenna Habib.

W wydarzeniu wzięli udział wizytatorzy z kuratoriów oświaty z całej Polski oraz dyrektorzy poradni psychologiczno-pedagogicznych. Uczestniczyli w nim także przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej:

  • podsekretarz stanu Izabela Ziętka,
  • dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej Elżbieta Neroj,
  • ekspert w Departamencie Edukacji Włączającej Teresa Szopińska-Grodzka

oraz przedstawiciele Ośrodka Rozwoju Edukacji:

  • wicedyrektor Marzenna Habib,
  • kierownik Wydziału Edukacji Włączającej Katarzyna Nowakowska,
  • główny specjalista Wydziału Edukacji Włączającej Monika Dobrowolska.

Podczas spotkania uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z planowanymi zmianami w rozporządzeniu dotyczącym orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, które zaprezentowała Elżbieta Neroj, dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej MEN. Celem nowelizacji jest zwiększenie dostępności i usprawnienie procesu wydawania orzeczeń oraz opinii dla dzieci i uczniów wymagających szczególnego wsparcia edukacyjnego, a co za tym idzie – usprawnienie funkcjonowania poradni oraz organizacji pomocy.

Kolejne wystąpienie skoncentrowane było wokół przepisów prawa administracyjnego i zastosowania go w praktyce orzeczniczej poradni psychologiczno-pedagogicznych. Prowadząca Ewa Halska omówiła między innymi procedurę i podstawy prawne wydawania decyzji administracyjnych przez dyrektora poradni lub przewodniczącego zespołu orzekającego. Skupiła się na zagadnieniach związanych z ochroną danych osobowych (RODO) w poradni psychologiczno-pedagogicznej w kontekście wniosków i wydawanych dokumentów oraz z postępowaniem w sprawach o wydanie orzeczenia i/lub innych dokumentów wydawanych przez poradnie.

Magdalena Aksamitowska-Kobos omówiła ważne aspekty dotyczące zastosowania przepisów prawa rodzinnego i opiekuńczego w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznych. Usystematyzowała wiedzę uczestników między innymi z zakresu instytucji rodzica/ opiekuna prawnego/ rodzica zastępczego/ pieczy zastępczej oraz wydawania orzeczenia w sytuacji separacji, rozwodu lub ograniczenia prawa rodzicielskiego. Podczas wystąpienia uczestnicy mieli możliwość zadawania pytań i przedyskutowania wątpliwości pojawiających się w codziennej praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznych.

Aleksandra Balcerak, dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, poruszyła ważne kwestie związane z budowaniem efektywnej współpracy z rodzicami z uwzględnieniem roli szkoły, poradni i nadzoru pedagogicznego. Omówiła postawy rodziców wobec diagnozy/ opinii/ orzeczenia. Podzieliła się doświadczeniem z zakresu sposobów rozwiązywania sytuacji trudnych w ramach współpracy poradni psychologiczno-pedagogicznej z rodzicami z udziałem nadzoru pedagogicznego.

W części panelowej spotkania, moderowanej przez kierownik Wydziału Edukacji Włączającej Katarzynę Nowakowską, wzięły aktywny udział podsekretarz stanu w MEN Izabela Ziętka i dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej MEN Elżbieta Neroj. Wizytatorzy i przedstawiciele poradni psychologiczno-pedagogicznych mieli możliwość zadawania pytań, dyskusji i wspólnego poszukiwania rozwiązań, w tym dotyczących pokonywania trudności i podejmowania wyzwań w codziennej pracy. Była także przestrzeń do wspólnej analizy potrzeb i możliwości efektywnej współpracy nadzoru pedagogicznego i poradni na rzecz edukacji włączającej.

Minister Izabela Ziętka odpowiedziała na pytania uczestników i wyjaśniła wątpliwości dotyczące planowanych zmian. Podziękowała wizytatorom za ich zaangażowanie w budowanie wysokiej jakości edukacji dla wszystkich uczniów.

Wydarzenie podsumowała kierownik Wydziału Edukacji Włączającej Katarzyna Nowakowska.

Dwudniowe spotkanie umożliwiło dzielenie się wiedzą, wymianę doświadczeń i dyskusję. Zostało ono wysoko ocenione przez uczestników ze względu na wartość merytoryczną i aspekt praktyczny podejmowanych zagadnień, a także udział przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Organizatorzy dziękują gościom, prelegentom i wizytatorom za udział w spotkaniu.

Powitanie uczestników spotkania przez kierownik Wydziału Edukacji Włączającej ORE Katarzynę Nowakowską
Oficjalne otwarcie spotkania przez wicedyrektor ORE Marzennę Habib
Wystąpienie dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej MEN Elżbiety Neroj
Od lewej: podsekretarz stanu w MEN Izabela Ziętka, dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej MEN Elżbieta Neroj, ekspert w Departamencie Edukacji Włączającej MEN Teresa Szopińska-Grodzka podczas dyskusji z uczestnikami spotkania
Prowadząca Magdalena Aksamitowska-Kobos (z lewej) i dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej MEN Elżbieta Neroj podczas wykładu dotyczącego zastosowania przepisów prawa rodzinnego i opiekuńczego w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznych
Uczestnicy spotkania podczas panelu dyskusyjnego „Analiza potrzeb i możliwości efektywnej współpracy nadzoru pedagogicznego i poradni na rzecz edukacji włączającej”
Przedstawicielki MEN i ORE oraz wizytatorzy i dyrektorzy poradni psychologiczno-pedagogicznych podczas panelu dyskusyjnego

Ostatnia aktualizacja: 6 czerwca 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa