„Zróżnicowany zespół klasowy – szansa na sukces wszystkich uczniów – nauczyciel w edukacji włączającej”

Szkolenie „Zróżnicowany zespół klasowy – szansa na sukces wszystkich uczniów – nauczyciel w edukacji włączającej” odbyło się 4–5 marca w Centrum Szkoleniowym w Sulejówku. Organizatorem był Wydział Edukacji Włączającej (WEW) Ośrodka Rozwoju Edukacji (ORE).

Główne cele szkolenia to:

  • omówienie prawno-organizacyjnych podstaw edukacji włączającej;
  • poszerzenie umiejętności w zakresie działań wzmacniających odporność psychiczną nauczycieli w codziennej pracy w zróżnicowanym zespole;
  • pogłębienie umiejętności z zakresu zarządzania własnymi emocjami i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu;
  • wsparcie kadry w zakresie rozwijania umiejętności dbania o relacje w pracy zespołowej.

Szkolenie otworzyła wicedyrektor ORE Marzenna Habib, która zaprezentowała obszary działalności ORE i podziękowała uczestnikom za gotowość współtworzenia wysokiej jakości systemu edukacji.

Prawno-organizacyjne podstawy edukacji włączającej przedstawiła kierownik WEW Katarzyna Nowakowska. Podczas wystąpienia mówiła o sposobach zaspokajania potrzeb zróżnicowanego zespołu klasowego, w tym zasadach projektowania uniwersalnego i racjonalnych usprawnieniach. Zaprezentowała również sylwetkę nauczyciela, uwzględniając kluczowe kompetencje w pracy w środowisku włączającym.

Zagadnienie dobrostanu w kontekście kompetencji miękkich jako kluczowych umiejętności nauczyciela podjął Bartosz Jakimiec z Polskiego Instytutu Mindfulness. Powołał się na wyniki badań dotyczących dobrostanu nauczycieli oraz omówił pięć jego aspektów – duchowy, fizyczny, intelektualny, relacyjny i emocjonalny. Uczestnicy mogli się dowiedzieć, jak zadbać o własną równowagę emocjonalną, a także jak praktycznie zmniejszyć napięcie oraz poprawić koncentrację i uwagę.

W drugim dniu szkolenia uczestnicy wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez Bartosza Jakimca i Małgorzatę Jakubczak z Polskiego Instytutu Mindfulness: „Zarządzanie stresem – czyli sztuka radzenia sobie w pracy w szkole/w pracy nauczyciela” oraz „Wypalenie zawodowe – rozpoznawanie i umiejętne zadbanie o siebie”.

W szkoleniu wzięli udział przedstawiciele szkół, placówek doskonalenia nauczycieli i inni zainteresowani problematyką. Spotkanie zostało wysoko ocenione przez odbiorców.

Było to pierwsze z czterech szkoleń dotyczących pracy w zróżnicowanym zespole klasowym.

Organizatorzy dziękują za udział w spotkaniu i zapraszają do uczestnictwa w kolejnych formach doskonalenia.

Uczestnicy szkolenia w czasie ćwiczenia praktycznego podczas wykładu „Dobrostan nauczyciela – kompetencje miękkie jako kluczowe umiejętności nauczyciela”
Prowadzący Bartosz Jakimiec oraz uczestnicy szkolenia podczas wykładu „Dobrostan nauczyciela – kompetencje miękkie jako kluczowe umiejętności nauczyciela”
Prowadzący Bartosz Jakimiec oraz uczestnicy szkolenia podczas wykładu „Dobrostan nauczyciela – kompetencje miękkie jako kluczowe umiejętności nauczyciela”
Uczestnicy w czasie pracy warsztatowej nt. zarządzania stresem
Uczestnicy w czasie pracy warsztatowej nt. wypalenia zawodowego
Prowadząca warsztaty Małgorzata Jakubczak, specjalistka WEW Ewa Butryn oraz uczestnicy

Ostatnia aktualizacja: 7 marca 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa