
Szkolenie „Zróżnicowany zespół klasowy – szansa na sukces wszystkich uczniów – nauczyciel w edukacji włączającej” odbyło się 4–5 marca w Centrum Szkoleniowym w Sulejówku. Organizatorem był Wydział Edukacji Włączającej (WEW) Ośrodka Rozwoju Edukacji (ORE).
Główne cele szkolenia to:
- omówienie prawno-organizacyjnych podstaw edukacji włączającej;
- poszerzenie umiejętności w zakresie działań wzmacniających odporność psychiczną nauczycieli w codziennej pracy w zróżnicowanym zespole;
- pogłębienie umiejętności z zakresu zarządzania własnymi emocjami i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu;
- wsparcie kadry w zakresie rozwijania umiejętności dbania o relacje w pracy zespołowej.
Szkolenie otworzyła wicedyrektor ORE Marzenna Habib, która zaprezentowała obszary działalności ORE i podziękowała uczestnikom za gotowość współtworzenia wysokiej jakości systemu edukacji.
Prawno-organizacyjne podstawy edukacji włączającej przedstawiła kierownik WEW Katarzyna Nowakowska. Podczas wystąpienia mówiła o sposobach zaspokajania potrzeb zróżnicowanego zespołu klasowego, w tym zasadach projektowania uniwersalnego i racjonalnych usprawnieniach. Zaprezentowała również sylwetkę nauczyciela, uwzględniając kluczowe kompetencje w pracy w środowisku włączającym.
Zagadnienie dobrostanu w kontekście kompetencji miękkich jako kluczowych umiejętności nauczyciela podjął Bartosz Jakimiec z Polskiego Instytutu Mindfulness. Powołał się na wyniki badań dotyczących dobrostanu nauczycieli oraz omówił pięć jego aspektów – duchowy, fizyczny, intelektualny, relacyjny i emocjonalny. Uczestnicy mogli się dowiedzieć, jak zadbać o własną równowagę emocjonalną, a także jak praktycznie zmniejszyć napięcie oraz poprawić koncentrację i uwagę.
W drugim dniu szkolenia uczestnicy wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez Bartosza Jakimca i Małgorzatę Jakubczak z Polskiego Instytutu Mindfulness: „Zarządzanie stresem – czyli sztuka radzenia sobie w pracy w szkole/w pracy nauczyciela” oraz „Wypalenie zawodowe – rozpoznawanie i umiejętne zadbanie o siebie”.
W szkoleniu wzięli udział przedstawiciele szkół, placówek doskonalenia nauczycieli i inni zainteresowani problematyką. Spotkanie zostało wysoko ocenione przez odbiorców.
Było to pierwsze z czterech szkoleń dotyczących pracy w zróżnicowanym zespole klasowym.
Organizatorzy dziękują za udział w spotkaniu i zapraszają do uczestnictwa w kolejnych formach doskonalenia.