Wydział Edukacji Włączającej – zadania

Zadania Wydziału Edukacji Włączającej (WEW):

  1. prowadzenie działań na rzecz rozwoju oferty doskonalenia kadr przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek systemu oświaty w zakresie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej w zespołach zróżnicowanych pod względem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, prowadzenia zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, udzielania wsparcia specjalistycznego;
  2. organizowanie i prowadzenie form doskonalenia dla pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych;
  3. wspieranie współpracy poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, w zakresie modelowych rozwiązań organizacyjnych i metodycznych w zakresie pracy diagnostycznej i postdiagnostycznej;
  4. promowanie i upowszechnianie działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie edukacji włączającej, we współpracy z Wydziałem – Centrum Koordynujące Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą;
  5. realizacja zadań Ośrodka w obszarze podnoszenia jakości wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem zróżnicowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, a także udzielania im wsparcia edukacyjnego i specjalistycznego w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i edukacji włączającej oraz zajęć rewalidacyjno- wychowawczych, we współpracy z Wydziałem – Centrum Koordynujące Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą;
  6. doskonalenie kompetencji nauczycieli i specjalistów w zakresie zwiększania dostępności procesu kształcenia i wychowania oraz podnoszenie jakości wsparcia udzielanego dzieciom i młodzieży, we współpracy z Wydziałem – Centrum Koordynujące Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą oraz Wydziałem Kształcenia Ogólnego i Kompetencji Cyfrowych;
  7. wspieranie nauczycieli i specjalistów w zakresie realizacji zajęć rewalidacyjno- wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, we współpracy z Wydziałem – Centrum Koordynujące Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą;
  8. wspieranie szkół i placówek w zakresie realizacji zadań w obszarze rozwoju ucznia zdolnego, w tym opracowywania narzędzi do diagnozy takich uczniów;
  9. koordynowanie działań związanych z adaptacją podręczników i książek pomocniczych dla uczniów z niepełnosprawnościami oraz ich udostępnianie;
  10. koordynowanie i obsługa aplikacji https://adaptacje.ore.edu.pl ;
  11. wspieranie poradni psychologiczno-pedagogicznych w zakresie realizacji ich zadań, w tym:
    1. organizacji i prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia dla specjalistów poradni psychologiczno pedagogicznych,
    2. przygotowywania programów i narzędzi,
    3. opracowywania i udostępniania materiałów informacyjnych i metodycznych, we współpracy z Wydziałem – Centrum Koordynujące Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą;
    4. inicjowania działań na rzecz podnoszenia jakości i efektywności pracy poradni psychologiczno pedagogicznych;
  1. koordynacja wsparcia doskonalenia kadr, realizowanego przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne i biblioteki pedagogiczne, w zakresie edukacji włączającej i poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego;
  2. współpraca z  instytucjami  i organizacjami  działającymi  na  rzecz  planowania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym prowadzenia postępowania diagnostycznego i postdiagnostycznego.

Ostatnia aktualizacja: 15 października 2024

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa