Zadania Wydziału Edukacji Włączającej (WEW):
- prowadzenie działań na rzecz rozwoju oferty doskonalenia kadr przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek systemu oświaty w zakresie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej w zespołach zróżnicowanych pod względem potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, prowadzenia zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, udzielania wsparcia specjalistycznego;
- organizowanie i prowadzenie form doskonalenia dla pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych;
- wspieranie współpracy poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, w zakresie modelowych rozwiązań organizacyjnych i metodycznych w zakresie pracy diagnostycznej i postdiagnostycznej;
- promowanie i upowszechnianie działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie edukacji włączającej, we współpracy z Wydziałem – Centrum Koordynujące Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą;
- realizacja zadań Ośrodka w obszarze podnoszenia jakości wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem zróżnicowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, a także udzielania im wsparcia edukacyjnego i specjalistycznego w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego i edukacji włączającej oraz zajęć rewalidacyjno- wychowawczych, we współpracy z Wydziałem – Centrum Koordynujące Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą;
- doskonalenie kompetencji nauczycieli i specjalistów w zakresie zwiększania dostępności procesu kształcenia i wychowania oraz podnoszenie jakości wsparcia udzielanego dzieciom i młodzieży, we współpracy z Wydziałem – Centrum Koordynujące Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą oraz Wydziałem Kształcenia Ogólnego i Kompetencji Cyfrowych;
- wspieranie nauczycieli i specjalistów w zakresie realizacji zajęć rewalidacyjno- wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, we współpracy z Wydziałem – Centrum Koordynujące Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą;
- wspieranie szkół i placówek w zakresie realizacji zadań w obszarze rozwoju ucznia zdolnego, w tym opracowywania narzędzi do diagnozy takich uczniów;
- koordynowanie działań związanych z adaptacją podręczników i książek pomocniczych dla uczniów z niepełnosprawnościami oraz ich udostępnianie;
- koordynowanie i obsługa aplikacji https://adaptacje.ore.edu.pl ;
- wspieranie poradni psychologiczno-pedagogicznych w zakresie realizacji ich zadań, w tym:
-
- organizacji i prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia dla specjalistów poradni psychologiczno pedagogicznych,
- przygotowywania programów i narzędzi,
- opracowywania i udostępniania materiałów informacyjnych i metodycznych, we współpracy z Wydziałem – Centrum Koordynujące Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą;
- inicjowania działań na rzecz podnoszenia jakości i efektywności pracy poradni psychologiczno pedagogicznych;
- koordynacja wsparcia doskonalenia kadr, realizowanego przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne i biblioteki pedagogiczne, w zakresie edukacji włączającej i poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego;
- współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz planowania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym prowadzenia postępowania diagnostycznego i postdiagnostycznego.