Diagnoza przedszkolna
- Skala Gotowości Edukacyjnej Pięciolatków (SGE-5). Obserwacyjna metoda dla nauczycieli
- Prezentacja: Ocena gotowości szkolnej pięciolatków.
Skala Funkcjonowania Pierwszoklasisty
- Skala Funkcjonowania Pierwszoklasisty – Arkusz obserwacyjny
- Skala Funkcjonowania Pierwszoklasisty. Wybrane analizy i interpretacje
Edukacja włączająca
- Raport merytoryczny. Edukacja włączająca – bilans otwarcia 2020
- Raport statystyczny. Edukacja włączająca w Polsce
- Edukacja włączająca a pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Materiały informacyjne
- Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania
- Współpraca z rodzicami, czyli jak rozmawiać o edukacji włączającej
- Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły
- Edukacja włączająca – przyszłość polskiej edukacji
- Jak promować jakość w edukacji włączającej
- Edukacja włączająca w aspekcie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. Z doświadczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej
- Edukacja włączająca w aspekcie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. Z doświadczeń szkoły
- Edukacja włączająca w szkołach i placówkach systemu oświaty
- Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji włączającej
- Jakość w edukacji włączającej
- Ocenianie kształtujące. Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej
- Szkoła jako zróżnicowane środowisko edukacyjne . Praca w klasie zróżnicowanej uwarunkowana dialogiem edukacyjnym
- Jak skutecznie realizować proces kształcenia w klasie zróżnicowanej Rozwiązania praktyczne
Wspieranie uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami
- Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania
- Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia
- Efektywna obserwacja nauczycielska w przedszkolu w świetle diagnozy funkcjonalnej
- Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w przedszkolu, szkole i placówce oświatowej – na czym polega rzeczywiste wspieranie uczniów z różnymi dysfunkcjami i dostosowanie dla nich wymagań edukacyjnych?
- Społeczne konsekwencje (nie)równego dostępu do oświaty uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Wsparcie dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w adaptacji przedszkolnej
- Przemoc rówieśnicza wobec dzieci ze SPE. Materiały pokonferencyjne. Część 1
- Przemoc rówieśnicza wobec dzieci ze SPE. Materiały pokonferencyjne. Część 2
Specyficzne trudności w uczeniu się:
- Strategia działań wobec ucznia z grupy ryzyka dysleksji
- Arkusz diagnostyczny dla dziecka z grupy ryzyka dysleksji oraz ustalanie działań wspomagających ucznia
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- Propozycje ćwiczeń do wykorzystania w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka dysleksji w edukacji wczesnoszkolnej
- Indywidualizacja nauczania a edukacja wczesnoszkolna
- Strategia działań wobec ucznia z grupy ryzyka dysleksji
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Uczeń z autyzmem i Zespołem Aspergera (ZA)
- Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole. Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się
- Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej (z załącznikami)
- Rola i zadania asystenta oraz korzyści wynikające z jego obecności w szkole
- Uczeń ze spektrum autyzmu. Informacje dla nauczycieli i rodziców
Uczeń niepełnosprawnością intelektualną
- Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną
Uczeń z mutyzmem
- Dziecko z mutyzmem selektywnym w przedszkolu i szkole, czyli jak nauczyciele i rodzice mogą pomóc dziecku z zaburzeniami lękowymi
- Rola rodziny w terapii dziecka z mutyzmem
- Komplementarność diagnozy i zaleceń edukacyjnych w przypadku dziecka z mutyzmem
- Jak prowadzić rozmowę
Uczeń niepełnosprawnością ruchową
- Jak umożliwić dziecku z niepełnosprawnością ruchową udział w lekcjach wychowania fizycznego
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową i afazją w edukacji wczesnoszkolnej
- Indywidualny pogram edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną w edukacji przedszkolnej
- Dostosowywanie wymagań dla dziecka z niepełnosprawnością ruchową w edukacji wczesnoszkolnej. Materiał opracowany dla uczestników e-kursu
Uczeń słabowidzący i niewidomy
- Wsparcie ucznia niewidomego i słabowidzącego w procesie szkolnej edukacji
- Dostosowanie zestawów zadań i arkuszy egzaminacyjnych do potrzeb uczniów niewidomych i słabowidzących
- Adaptacja ilustracji, zdjęć i innych elementów graficznych do potrzeb uczniów słabowidzących
- Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych dla uczniów słabowidzących Adaptacja grafiki dotykowej
- Stosowanie brajlowskiej notacji matematycznej w materiałach dydaktycznych Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do wersji brajlowskiej
- Strategie interakcyjne i kooperacyjne w procesie integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych
- Warunki efektywności edukacji inkluzyjnej uczniów niewidomych i słabowidzących w kontekście modelu współpracy instytucji i placówek oświatowych Model wspomagania uczniów z dysfunkcją wzroku, uczęszczających do płockich szkół ogólnodostępnych
Uczeń cudzoziemski w polskiej szkole
- Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności
- Uczniowie z różnych kultur w szkole
- Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów.
- Zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów z Ukrainy. Jak na nie odpowiadać
Inne szczególne potrzeby edukacyjne uczniów i pomoc psychologiczno-pedagogiczna
- Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych uczniów z chorobami przewlekłymi w edukacji włączającej. Raport z realizacji projektu
- Przygoda uczenia. Techniki efektywnej nauki w praktyce szkolnej
- Szkoła przyjazna uczniom z chorobą przewlekłą. Praca zbiorowa
- Wspieranie rozwoju dzieci wysoko wrażliwych
- Wsparcie dzieci i młodzieży z FASD oraz ich rodzin
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne a zmiany w systemie edukacji
- Działania poradni psychologiczno-pedagogicznych w zakresie edukacji włączającej. M. Czarnocka
- Nowa rola poradni psychologiczno-pedagogicznych. Jak odpowiadać na potrzeby pracowników szkół i placówek
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
- Zrozumieć niepełnosprawność – wspomaganie w uczeniu…do rodziców, nauczycieli i terapeutów
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny. Diagnoza a program
- Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w tym propozycja konstrukcji (schemat) indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych:
- Szkoła dla Wszystkich. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej
- Model wspomagania uczniów z dysfunkcją wzroku, uczęszczających do płockich szkół ogólnodostępnych
- Dostosowanie zestawów zadań i arkuszy egzaminacyjnych do potrzeb uczniów niewidomych i słabowidzących
- Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły
- Edukacja włączająca – przyszłość polskiej edukacji
- Finansowanie edukacji ucznia z niepełnosprawnością
- Jak promować jakość w edukacji włączającej
- Kształcenie uczniów niepełnosprawnych
- Poradnik dla nauczycieli i specjalistów edukacji włączającej oraz rodziców dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością opracowany w ramach pomocy dla Gruzji
- Strategie interakcyjne i kooperacyjne w procesie integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych
- Strategie interakcyjne i kooperacyjne w procesie integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych
- Projekt PROM – system pomyślnej adaptacji szkole – budowanie współpracy pomiędzy przedszkolem a szkołą
- Adaptacja ilustracji, zdjęć i innych elementów graficznych do potrzeb uczniów słabowidzących
- Wsparcie dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w adaptacji przedszkolnej
- Wsparcie dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w adaptacji przedszkolnej
- Dziecko autystyczne i z zespołem Aspergera w przedszkolu i szkole. Włączanie do grupy rówieśniczej i tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się
- Jak umożliwić dziecku z niepełnosprawnością ruchową udział w lekcjach wychowania fizycznego
- Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji włączającej – wybrane publikacje
- Przemoc rówieśnicza wobec dzieci ze SPE. Materiały pokonferencyjne. Część 1
- Przemoc rówieśnicza wobec dzieci ze SPE. Materiały pokonferencyjne. Część 2
- Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną
- Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej (z załącznikami)
Edukacja zdalna dla uczniów ze SPE
- Kształcenie na odległość w szkołach i placówkach systemu oświaty w sytuacji pandemii. Z doświadczeń w roku szkolnym 2019/2020
- Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkole podstawowej. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i kształcenie na odległość
- Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Organizacja pracy zdalnej w klasie zróżnicowanej z wykorzystaniem narzędzi TIK