Diagnoza przedszkolna
- Zeszyt 1. Konteksty gotowości szkolnej
- Zeszyt 2. Zabawa i nauka w grupie
- Zeszyt 3. Osiąganie samodzielności
- Zeszyt 4. Umiejętności społeczne dzieci
- Zeszyt 5. Rozwój i ocena umiejętności czytania dzieci sześcioletnich
- Zeszyt 6. Rozwój i ocena umiejętności matematycznych dzieci sześcioletnich
- Diagnoza przedszkolna i wspomaganie dzieci w osiąganiu gotowości do nauki w szkole.
Skala Funkcjonowania Pierwszoklasisty
Wspieranie uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami
- Asystent ucznia. Wsparcie czy ograniczenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji włączającej. Rekomendacje dotyczące przydzielania asystenta
- Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach ogólnodostępnych. Koncepcja szkolenia i materiały dla nauczycieli języka polskiego.
- Wyniki badań zrealizowanych przez zespół z Zakładu Wspomagania Rozwoju i Edukacji Dziecka Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
- Możliwości zmiany w obszarze współpracy instytucji i placówek oświatowych realizujących kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Efektywność pomocy udzielanej uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych osiągana poprzez rozwiązania systemowe
- Poradnik dla nauczycieli i specjalistów edukacji włączającej oraz rodziców dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością opracowany w ramach pomocy dla Gruzji
- Szkoła jako wspólnota osób. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców
Uczeń z autyzmem i Zespołem Aspergera (ZA)
Komunikacja językowa i AAC
- Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych dziecka niemówiącego z użyciem AAC
- Dziesięć rzeczy, które chciałbym, by mój nauczyciel i logopeda wiedzieli o AAC
- Moja droga edukacyjna i korzystanie z metod wspomagających komunikację
- Skuteczne sposoby wspierania uczniów z trudnościami w komunikacji językowej w szkole
Uczeń z zaburzeniami zachowania w szkole i zagrożony niedostosowaniem społecznym
- Uczeń z zaburzeniami zachowania. Budowanie strategii pracy w środowisku szkolnym (wersja uzupełniona)
- Wychowanie do odpowiedzialności – wspomaganie rozwoju społecznego i moralnego dziecka
Uczeń cudzoziemski w polskiej szkole
- Sprawozdanie z konferencji: „Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół podstawowych, specjalnych i masowych – konteksty społeczne”
- Prezentacja: Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkól podstawowych specjalnych i masowych – konteksty społeczne
- Prezentacja: Działania podejmowane na rzecz przekraczania barier z doświadczeń „Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce”
- Prezentacja: Edukacja międzykulturowa w przestrzeni polskiej szkoły – przykłady rozwiązań praktycznych
- Prezentacja: Międzykulturowość w przestrzeni gminy – przykłady rozwiązań praktycznych (gmina Góra Kalwaria)
- Prezentacja: Rola organizacji pozarządowych w budowaniu systemu wsparcia dla dzieci wielojęzycznych i wielokulturowych
- Prezentacja: Diagnoza specjalnych potrzeb uczniów wielojęzycznych i wielokulturowych – wykład
- Prezentacja: Rozpoznawanie potrzeb dziecka wielojęzycznego i wielokulturowego – diagnoza i wsparcie
- Prezentacja: Działania dotyczące współpracy szkoły i samorządów wspomagające edukację uczniów wielojęzycznych w polskiej szkole
- Prezentacja: Wsparcie dzieci wielojęzycznych w edukacji – akty prawne
- Asystent międzykulturowy – nowe rozwiązanie starych problemów. Przykład z Coniewia
Inne szczególne potrzeby edukacyjne uczniów i pomoc psychologiczno-pedagogiczna
- Uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole
- Dziecko z zaburzeniami psychotycznymi w szkole
- Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
- Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu
- Dziecko z ADHD w szkole i przedszkolu
- Dziecko przewlekle chore. Dostosowanie warunków edukacyjnych dla dziecka z alergią
- Dziecko z zaburzeniami odżywiania w szkole i przedszkolu
- Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole i przedszkolu
- Dziecko z padaczką w szkole i przedszkolu
- Dziecko z cukrzycą w szkole i przedszkolu
- Dziecko z hemofilią w szkole i przedszkolu
- Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu
- Dziecko z astmą w szkole i przedszkolu
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne a zmiany w systemie edukacji
- Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym
- Poradnie psychologiczno-pedagogiczne a zmiany w systemie edukacji – jak odpowiadać na potrzeby uczniów, rodziców, pracowników szkół i placówek
- Psychometryczna diagnoza psychologiczna w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności dzieci i młodzieży (prezentacja)
- Psychometryczna diagnoza psychologiczna w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności dzieci i młodzieży
- Rola poradni psychologiczno-pedagogicznych we wspomaganiu pracy szkół na przykładzie doświadczeń wybranych powiatów
- Specyficzne wymagania diagnozy dzieci wielojęzycznych i odmiennych kulturowo (prezentacja)
- Specyficzne wymagania diagnozy dzieci wielojęzycznych i odmiennych kulturowo
- Wymagania wobec poradni psychologiczno-pedagogicznych jako instrument podnoszenia efektywności jej pracy
- Kompetencje społeczne – pomiar i aplikacja praktyczna
- Relacja z konferencji dla pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
- Realizacja usług oferowanych przez wiodące ośrodki koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńcze (WOKRO) w opiniach ich wykonawców. Raport z badań ankietowych
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce
- Podstawowe założenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.2018 JRŁ
- Wskazania Europejskiej Agrncji dla WWR-2018 Donska
- Podnoszenie jakości wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD) w polskim systemie edukacji – rekomendacje
- Literatura dotycząca tematyki wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla jego późniejszej edukacji
- Rozwój usług z zakresu wczesnej interwencji jako istotny cel polityki oświatowej państw UE
- Raport z realizacji Projektu dla Liderów ds. wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Raport z realizacji pilotażowych szkoleń „Budowanie strategii pracy z dzieckiem przejawiającym zaburzenia zachowania w środowisku szkolnym i rodzinnym”
- Dobre praktyki-Liderki ds. WWRD z woj. podlaskiego
- Dobre praktyki-Liderki ds.WWRD z woj. lubelskiego
- Dobra praktyka − Fundacja Promyk Słońca
Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych:
- „Funkcjonowanie Dzielnicowego Centrum ds. Integracji (DCI)”
- Opis działalności Specjalistycznego Punktu Konsultacyjnego przy Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii Nr7 w Warszawie
- Specjalistyczny Punkt Konsultacyjny przy Zespole Szkół Specjalnych Nr 98 w Warszawie
- Budowanie koalicji na rzecz ucznia niepełnosprawnego w Zespole Szkół Ogólnodostępnych w Stargardzie Szczecińskim