Program „Golden Five” jest produktem 3-letniego międzynarodowego projektu realizowanego w ramach programu Comenius 2.1, koordynowanego przez Uniwersytet w Sewilli. Kraje uczestniczące w projekcie to: Belgia, Hiszpania, Norwegia, Polska i Włochy.
Autorzy Programu:
- Maria Jose’ Lera – Wydział Psychologii Uniwersytetu w Sewilli (koordynator);
- Elena Buccoliero – PROMECO, Ferrara;
- Knud Jensen, Frode Josang – „Ramsvik Utadrettet Virksomhet”, Stavanger;
- Joanna Szymańska – Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa;
- Joelle Timmermans – Le Suflee, Bruksela.
Międzynarodowy program przygotowuje nauczycieli, zwłaszcza wychowawców klas, do wspierania uczniów oraz radzenia sobie ze zróżnicowaniem w klasie.
Wdrażanie programu w szkole/klasie pozwala nauczycielom poszerzyć praktyczne umiejętności w kilku obszarach: zarządzania klasą i indywidualizowania nauczania, by zwiększyć motywację uczniów do nauki, budowania pozytywnych relacji z uczniami i z rodzicami, kreowania dobrego klimat w klasie.
Adresaci Programu:
Nauczyciele, zwłaszcza wychowawcy, uczniów w wieku 11–15 lat.
Docelowo uczniowie, szczególnie z klas IV i I ponadpodstawowych.
Cel ogólny:
Wspieranie osiągnięć szkolnych i rozwoju osobistego uczniów, zwłaszcza zagrożonych wykluczeniem.
Cele szczegółowe:
- Zwiększenie kompetencji nauczycieli w zakresie radzenia sobie ze zróżnicowaniem w klasie.
- Poprawa klimatu społecznego w klasie (m.in. relacji interpersonalnych).
- Poprawa osiągnieć edukacyjnych uczniów (m.in. frekwencji).
- Wzmocnienie zachowań prospołecznych uczniów (m.in. umiejętności życiowych).
Golden Five w 2008 r. znalazł się na liście dwunastu wyróżnionych projektów uznanych za najlepsze przykłady dobrej praktyki na poziomie europejskim (Best Practice).
W 2009 r., ogłoszonym w Unii Europejskiej Rokiem Innowacyjności i Kreatywności, program otrzymał brązowy medal Komisji Europejskiej za kreatywność i innowacyjne rozwiązania w doskonaleniu nauczycieli.