Program „Golden Five” realizują przeszkoleni nauczyciele, których wspierają instruktorzy – psycholodzy, pedagodzy (pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych lub placówek doskonalenia nauczycieli, specjaliści szkolni).
Działania odbywają się w trzech etapach:
- Szkolenie rady pedagogicznej na temat założeń programu.
- Warsztat dla nauczycieli dotyczący praktycznych umiejętności zarządzania klasą, rozwiązywania konfliktów, wspierania rozwoju ucznia, nawiązywania i utrzymywania dobrych relacji z uczniem.
- Superwizje dla nauczycieli – realizatorów „Golden Five”, którzy program realizują w swoich klasach.
- Instruktorem może zostać osoba, która spełnia następujące warunki:
- Posiada udokumentowane kompetencje w zakresie komunikacji interpersonalnej, procesów grupowych i ról, pracy z rodzicami, rozwiązywania trudności wychowawczych (posiada zaświadczenia z uczestnictwa w szkoleniach własnych).
- Posiada doświadczenie w pracy warsztatowej z nauczycielami (doskonalenie nauczycieli).
Kandydaci na instruktorów uczestniczą w 20-godzinnym kursie doskonalącym, prowadzonym przez trenerów w ORE lub ROM-METIS w Katowicach.
Po efektywnym wypełnieniu zobowiązań kandydat otrzymuje uprawnienia instruktora.
O przyznaniu uprawnień decyduje krajowy koordynator programu Golden Five.
Instruktorzy:
- prowadzą szkolenie dla rady pedagogicznej, a następnie 12-godzinny warsztat dla nauczycieli – realizatorów programu w klasie;
- prowadzą spotkania superwizyjne dla nauczycieli w trakcie realizacji programu;
- sporządzają raport ewaluacyjny dla ORE;
- uczestniczą w spotkaniach superwizyjnych z trenerami programu.
- Realizatorem programu „Golden Five” może zostać nauczyciel pełniący funkcję wychowawcy lub realizujący więcej niż dwie godziny zajęć lekcyjnych w tygodniu w danej klasie.
Wymóg ten jest istotny, ponieważ wychowawcy dysponują godziną wychowawczą umożliwiającą realizację zasad przewidzianych w programie, częściej spotykają się z uczniami, co stwarza wiele okazji do stosowania „złotych” zasad, oraz organizują spotkania z rodzicami. Jak wykazały realizacje pilotażowe, nauczyciele przedmiotów nie będący formalnymi wychowawcami mają duże trudności z wdrożeniem wszystkich elementów programu.
Kandydaci na realizatorów uczestniczą w szkoleniu rady pedagogicznej oraz szesnastogodzinnym szkoleniu warsztatowym, którego tematyka dotyczy obszarów programu, zasad implementacji i narzędzi ewaluacji. Następnie nauczyciele wdrażają program w swoich klasach.
W trakcie realizacji programu uczestniczą również w spotkaniach superwizyjnych.
Szkolenia i superwizję prowadzą instruktorzy programu rekomendowani przez ORE.