Na podstawie literatury przedmiotu, w tym wyników badań dotyczących potrzeb oraz funkcjonowania wczesnych nastolatków, Autorzy wyodrębnili pięć kluczowych „złotych obszarów”, które decydują o motywacji uczniów do nauki, ich postawach wobec szkoły i sukcesach edukacyjnych. Wskazane w programie obszary nauczyciele uwzględniają w pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasie.
Obszar 1: Zarządzanie klasą
Cele:
- Tworzenie w klasie atmosfery sprzyjającej koncentracji (skupieniu) i pracy.
- Zwiększanie motywacji uczniów do uczenia się.
- Kształtowanie prospołecznych postaw uczniów i rozwijanie pozytywnego systemu wartości w klasie.
Obszar 2: Budowanie relacji
Cel:
Stworzenie pozytywnych i bezpiecznych relacji nauczyciel – uczeń, opartych na wzajemnym szacunku i zaangażowaniu obydwu stron.
Obszar 3: Klimat społeczny
Cel:
Stworzenie w klasie klimatu społecznego zapewniającego koncentrację na nauce, motywację, pozytywne poczucie własnej wartości oraz dobre relacje.
Obszar 4: Nauczanie dostosowane
Cel:
Zwiększenie edukacyjnych osiągnięć uczniów, rozbudzanie motywacji oraz budowanie poczucia własnej wartości.
Obszar 5: Relacje rodzina-szkoła
Cel:
Kreowanie atmosfery współpracy pomiędzy rodzicami i uczniami, aby zwiększyć osiągnięcia uczniów w nauce oraz społeczne zaangażowanie rodziców w klasie.
Do każdego obszaru przygotowano listę kluczowych („złotych”) zasad postępowania nauczyciela, które powinny być stopniowo wprowadzane w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Efektywność programu nie wynika z nadzwyczajności samych zasad, lecz wiąże się z celowym, systematycznym i równoczesnym stosowaniem kilkunastu działań w dłuższym okresie.