Ewaluacja procesu – narzędzia:
- Arkusz Ewaluacji Zachodzącego Procesu (dla nauczycieli)
- Ankieta Ewaluacyjna szkolenia dla nauczycieli – realizatorów
Ewaluacja wyników (procedura Pretest – Posttest) – narzędzia:
- Ankieta socjometryczna dla uczniów
- Analiza wyników nauczania (porównanie I i II semestru danego roku szkolnego)
Wyniki ewaluacji z pilotażowej realizacji Programu:
Wyniki ilościowe (w dwudziestu dwóch klasach w pięciu krajach):
- istotna statystycznie pozytywna zmiana postaw uczniów wobec szkoły i nauki szkolnej;
- istotna statystycznie poprawa ocen z przedmiotów nauczania, zwłaszcza u uczniów średnich i słabych;
- istotna statystycznie zmiana (podniesienie) samooceny uczniów, zwłaszcza słabych i wycofanych;
- poprawa integracji klasy (pozytywna tendencja).
Wyniki jakościowe (z realizacji w Polsce):
- Pozytywny wpływ programu w opiniach nauczycieli (niektóre wypowiedzi nauczycieli):
- Na nich samych:
- Poznali nowe metod pracy z klasą oraz zasady, pozwalające budować dobre relacje i sprawnie zarządzać klasą;
- Lepiej poznali swoich uczniów, bardziej ich polubili i bardziej interesują się ich rozwojem, stali się bardziej empatyczni;
- Mają większe poczucie wpływu na uczniów i mniej problemów z utrzymaniem dyscypliny podczas lekcji;
- Czują, że uczniowie bardziej im ufają, lubią ich i traktują jak autorytety;
- Czują się bardziej kompetentni, pewni siebie i mniej zestresowani;
Większość nauczycieli zdobyła zaufanie rodziców i poprawiła swoje relacje z nimi. Wielu rodziców chce obecnie rozmawiać o problemach swoich dzieci i prosi o radę;
- Na klasę:
- Większa integracja klasy i lepsze relacje rówieśnicze w klasach (uczniowie poznali się i zaczęli współpracować ze sobą)
- Większa aktywność i motywacja uczniów;
- Mniej zachowań agresywnych i konfliktów;
- Lepsza frekwencja, mniej przypadków wagarów.
- Na wybranych uczniów („Golden Students”):
- Uczniowie nadmiernie aktywni, pobudliwi i agresywni wyciszyli się i uspokoili. Starają się kontrolować swoje reakcje;
- Uczniowie wycofani i nieśmiali stali się bardziej otwarci i pewni siebie; poprawili swoje relacje z klasą;
- Uczniowie najzdolniejsi z dużymi osiągnięciami w nauce stali się bardziej uspołecznieni (np. niektórzy zaczęli organizować pomoc w nauce dla swoich słabszych kolegów);
- W grupie uczniów z dużymi problemami w nauce i zaniedbanych wychowawczo wzrosła motywacja do nauki i aktywność, co przełożyło się na poprawę ocen. Spadła liczba nieprawidłowych zachowań i istotnie poprawiła się ich frekwencja na lekcjach.