Ewaluacja

Ewaluacja procesu – narzędzia:

  • Arkusz Ewaluacji Zachodzącego Procesu (dla nauczycieli)
  • Ankieta Ewaluacyjna szkolenia dla nauczycieli – realizatorów

Ewaluacja wyników (procedura Pretest – Posttest) – narzędzia:

  • Ankieta socjometryczna dla uczniów
  • Analiza wyników nauczania (porównanie I i II semestru danego roku szkolnego)

Wyniki ewaluacji z pilotażowej realizacji Programu:

Wyniki ilościowe (w dwudziestu dwóch klasach w pięciu krajach):

  • istotna statystycznie pozytywna zmiana postaw uczniów wobec szkoły i nauki szkolnej;
  • istotna statystycznie poprawa ocen z przedmiotów nauczania, zwłaszcza u uczniów średnich i słabych;
  • istotna statystycznie zmiana (podniesienie) samooceny uczniów, zwłaszcza słabych i wycofanych;
  • poprawa integracji klasy (pozytywna tendencja).

Wyniki jakościowe (z realizacji w Polsce):

  • Pozytywny wpływ programu w opiniach nauczycieli (niektóre wypowiedzi nauczycieli):
  1. Na nich samych:
  • Poznali nowe metod pracy z klasą oraz zasady, pozwalające budować dobre relacje i sprawnie zarządzać klasą;
  • Lepiej poznali swoich uczniów, bardziej ich polubili i bardziej interesują się ich rozwojem, stali się bardziej empatyczni;
  • Mają większe poczucie wpływu na uczniów i mniej problemów z utrzymaniem dyscypliny podczas lekcji;
  • Czują, że uczniowie bardziej im ufają, lubią ich i traktują jak autorytety;
  • Czują się bardziej kompetentni, pewni siebie i mniej zestresowani;

Większość nauczycieli zdobyła zaufanie rodziców i poprawiła swoje relacje z nimi. Wielu rodziców chce obecnie rozmawiać o problemach swoich dzieci i prosi o radę;

  1. Na klasę:
  • Większa integracja klasy i lepsze relacje rówieśnicze w klasach (uczniowie poznali się i zaczęli współpracować ze sobą)
  • Większa aktywność i motywacja uczniów;
  • Mniej zachowań agresywnych i konfliktów;
  • Lepsza frekwencja, mniej przypadków wagarów.
  1. Na wybranych uczniów („Golden Students”):
  • Uczniowie nadmiernie aktywni, pobudliwi i agresywni wyciszyli się i uspokoili. Starają się kontrolować swoje reakcje;
  • Uczniowie wycofani i nieśmiali stali się bardziej otwarci i pewni siebie; poprawili swoje relacje z klasą;
  • Uczniowie najzdolniejsi z dużymi osiągnięciami w nauce stali się bardziej uspołecznieni (np. niektórzy zaczęli organizować pomoc w nauce dla swoich słabszych kolegów);
  • W grupie uczniów z dużymi problemami w nauce i zaniedbanych wychowawczo wzrosła motywacja do nauki i aktywność, co przełożyło się na poprawę ocen. Spadła liczba nieprawidłowych zachowań i istotnie poprawiła się ich frekwencja na lekcjach.

Ostatnia aktualizacja: 2 sierpnia 2018

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa