Szkolenia dla psychologów i pedagogów – przyszłych realizatorów z zakresu programu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” prowadzą we wszystkich województwach przygotowani przez CMPPP/ORE Trenerzy oraz Stowarzyszenie Szkoła dla Rodziców i Wychowawców.
Informacje szczegółowe można uzyskać pod adresem: szkoladlarodzicow@ore.edu.pl
W sprawie szkoleń najlepiej kontaktować się bezpośrednio z trenerami w swoich województwach.
Lista Trenerów Programu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” dostępna na stronie ORE.
Szkolenie „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” obejmuje trzy 40-godzinne moduły:
Część I
- Rola rodziny w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży.
- Dialog, jako podstawa budowania relacji międzyludzkich i wychowania.
- Postawy rodziców a najważniejsze potrzeby psychiczne dziecka.
- Zasady, normy, wartości, ograniczenia, jako niezbędny warunek wychowania.
- Uczucia, ich rola; umiejętność rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z uczuciami. Akceptacja uczuć a korekta zachowań.
- Współdziałanie i współpraca zamiast nakazów, zakazów i innych form przymusu.
- Wychowanie przez stosowanie konsekwencji (zamiast karania) do samodyscypliny.
- Rozwiązywanie sytuacji problemowych i konfliktów.
- Wspieranie dziecka w procesie usamodzielniania się.
- Toksyczna funkcja etykietowania, przypisywania ról.
- Konstruktywna pochwała, jako najistotniejszy czynnik budowania realnej samooceny.
Część II Rodzeństwo
- Wpływ rodziny pochodzenia na postawy rodzicielskie; trudności z bezwarunkową akceptacją dziecka.
- Źródła zazdrości między dziećmi i jej wpływ na wzajemne relacje; rola rodziców w eliminowaniu zachowań niepożądanych.
- Ryzyko porównań: inne sposoby motywowania dzieci do działania.
- Równo czy sprawiedliwie?
- Jak radzić sobie z egoizmem?
- Problem ulubieńców.
- Szkody wynikające z rywalizacji: korzyści płynące ze współdziałania.
- Mechanizmy wpisywania dzieci w role.
- Kolejność urodzin, a funkcjonowanie w rolach.
- Wpływ ról na relacje w rodzinie; sposoby przeciwdziałania.
- Specyficzne role: prześladowca i ofiara; dziecko specjalnej troski.
- Kłótnie i bójki dzieci; właściwe sposoby reagowania.
- Trudny konflikt między dziećmi; rodzic mediator.
- Pułapka nieprzebaczonej krzywdy.
Część III Nastolatek
- Potrzeby rozwojowe wieku dorastania; zachowania dysfunkcyjne jako przejaw nieefektywnej realizacji potrzeb.
- Charakterystyka okresu dojrzewania; zmienność nastrojów – jak pomóc nastolatkowi radzić sobie z uczuciami.
- Zasady, normy, granice. Co chroni przed zachowaniami ryzykownymi. Umiejętność wprowadzania i egzekwowania norm.
- Potrzeba autonomii a zachęcanie do współpracy; rezygnacja z kontroli na rzecz odpowiedzialności i samodyscypliny.
- Ponoszenie konsekwencji zamiast tradycyjnego karania.
- Wspólne rozwiązywanie problemów.
- Jak rozmawiać na tzw. trudne tematy (seks, używki, reklamy, media …).
- Spotkanie z młodzieżą.
- Spotkanie rodziców przygotowujące do spotkania z młodzieżą.
- Wspólne spotkanie rodzice – młodzież.
Warunkiem uczestniczenia w cz. II lub/i cz. III jest ukończenie cz. I.
Superwizja dla realizatorów – tematyka i liczba godzin ustalana indywidualnie przez trenerów.
Standardy:
Program Szkoła dla Rodziców i Wychowawców jest programem profilaktyki uniwersalnej ukierunkowany na przeciwdziałanie zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży oraz podnoszenie kompetencji wychowawczych rodziców i nauczycieli.
Adresowany do dorosłych.
Realizacja:
- 40 godzin dydaktycznych (cykl dziesięciu spotkań);
- liczebność grupy 12-15 (max.) osób;
- metoda pracy warsztatowa;
- zalecane prowadzenie przez dwie osoby.
Zaświadczenie może otrzymać osoba, która uczestniczyła we wszystkich zajęciach. Tylko w uzasadnionych przypadkach może to być obecność na 80% zajęć, pod warunkiem, że nieobecności nie będą na dwóch spotkaniach pod rząd.
Materiały dla prowadzących zajęcia:
- J. Sakowska Szkoła dla rodziców i wychowawców. Część I. Materiały dla prowadzących zajęcia.
- J. Sakowska, E. Puchała, Szkoła dla rodziców i wychowawców. Część II. Materiały dla prowadzących zajęcia.
- Zeszyty metodyczne nr 7, A. Zajic, s. L. Jakubik, „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”. Niezbędnik dla uczestników warsztatów.
- Zeszyty metodyczne nr 10, J. Basistowa, A. Zajic, A. Zawadzka, „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” – Rodzeństwo bez rywalizacji. Niezbędnik dla uczestników warsztatów.
- Zeszyty metodyczne nr 11, Joanna Sakowska, Szkoła dla Rodziców i Wychowawców cz. III – „Nastolatek”. Niezbędnik dla uczestników warsztatów.
Dodatkowe informacje można uzyskać mailowo szkoladlarodzicow@ore.edu.pl