
Autorka Joanna Lilpop przedstawia w publikacji strategie dydaktyczne, które przydadzą się nauczycielom i doradcom metodycznym. Charakteryzuje przede wszystkim nauczanie przez dociekanie oraz uczenie się oparte na problemach i projektach uczniowskich. W tych modelach nauczyciel – zamiast przekazywać wiedzę – staje się przewodnikiem i doradcą. Natomiast uczeń samodzielnie konstruuje swoją wiedzę, a przy tym poddaje refleksji nie tylko zdobywane informacje, lecz także sam proces ich przyswajania.
Te strategie wydają się szczególnie istotne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych i matematycznych, ponieważ umożliwiają uczniom skonfrontowanie się z zadaniami badacza, a zdobywaną wiedzę osadzają w kontekście rzeczywistych problemów z codziennego życia. Autorka poleca wykorzystanie na lekcjach metody projektowej, a także „linii rozwoju” (learning progressions), które uwzględniają kolejność poznawanych pojęć i nabywanych umiejętnościami oraz zależności między nimi.