
Małgorzata Bieńkowska w publikacji skierowanej do nauczycieli matematyki i przedmiotów przyrodniczych definiuje kompetencje przyszłości, podkreślając, że są one nieodzowne w dostosowywaniu się do aktualnych realiów. Snuje refleksje nad wpływem edukacji matematycznej i przyrodniczej na rozwój osobisty uczniów. Zajęcia te pozwalają bowiem zdobyć zarówno konkretną wiedzę teoretyczną, jak i umiejętności miękkie niezbędne na rynku pracy i w codziennych działaniach.
Jako narzędzia szczególnie przydatne w kształtowaniu tych kompetencji autorka wskazuje metodę IBSE (ang. inquiry-based science education – uczenia się przez dociekanie), a także model planowania 5E. Odnosząc się do ich wykorzystywania, zwraca uwagę na organizację pracy zespołowej jako przestrzeni wspólnego rozwiązywania problemów, planowania działań i dzielenia się odpowiedzialnością. W związku z tym formułuje konkretne propozycje w zakresie kształtowania przestrzeni klasowej. Podpowiada także, jak wykorzystać dostępne aplikacje online do planowania i koordynowania pracy projektowej.
Publikacja zawiera dwa przykładowe scenariusze lekcji matematyki i przyrody opartych na zastosowaniu IBSE w modelu 5E. Autorka przedstawia również wykaz zagadnień międzyprzedmiotowych zawartych w podstawie programowej, które można omawiać, korzystając z opisanych metod, by kształtować u uczniów kompetencje przyszłości.