Sytuacja uczniów, których rodzice wyjechali zarobkowo za granicę

Tematyka migracji ekonomicznych jest przedmiotem badań i dyskusji podejmowanych przez przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych. Pedagogiczne analizy tego zjawiska wiążą się z procesem nauczania, wychowania i opieki nad dziećmi, których rodzice wyjechali za granicę w poszukiwaniu pracy.

Warto podkreślić, że rodziny migracyjne to nowy typ środowiska rodzinnego, które ukonstytuowało się pod wpływem zachodzących przemian społecznych i społeczno-gospodarczych, stąd też należy propagować wiedzę na temat zjawiska oraz jego konsekwencji rozwojowych i edukacyjnych dla dzieci. Należy przy tym zadbać, aby nie stygmatyzować rodzin migracyjnych, natomiast po dokładnej diagnozie sytuacji rodzinnej i szkolnej uczniów prowadzić odpowiednie działania wychowawcze, profilaktyczne czy opiekuńcze.

Literatura przedmiotu jest dostępna w internecie. Polecamy Państwa uwadze publikacje, które pozwolą lepiej poznać temat:

  • Anna Dąbrowska, Rodzina migracyjna w przestrzeni życiowej dorastających. Holistyczny model wsparcia dla rodzin migracyjnych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
  • PREZENTACJA: Kontakt z dzieckiem w sytuacji podejrzenia przemocy w rodzinie
  • Bartłomiej Walczak, Dziecko, rodzina i szkoła, wobec migracji rodzicielskich: 10 lat po akcesji do Unii Europejskie. Ogólnopolskie badanie, PEDAGOGIUM WSNS, Warszawa 2014. (pdf.1,6 MB)

Ostatnia aktualizacja: 21 lipca 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa