“Szkolna Interwencja Profilaktyczna” jest programem z obszaru profilaktyki selektywnej i wskazującej (drugorzędowej), dotyczy zapobiegania zachowaniom ryzykownym młodzieży szkolnej.
Program znajduje się w Bazie Programów Rekomendowanych
Interwencja jest pomocna w planowaniu wsparcia dla uczniów sięgających po alkohol, papierosy, narkotyki (m. in. tzw. dopalacze) oraz diagnozowaniu stopnia zagrożenia.
Autorzy programu:
Anna Borucka, Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Agnieszka Pisarska, Krzysztof Ostaszewski z Pracowni Profilaktyki Młodzieżowej „Pro-M” Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.
Bezpośredni adresaci – nauczyciele, wychowawcy i pedagodzy szkolni przygotowujący się do prowadzenia interwencji profilaktycznej.
Pośredni adresaci – uczniowie, rodzice, społeczność szkolna.
Cele interwencji:
- Społeczność szkolna
Zapobieganie problemom związanym z używaniem substancji psychoaktywnych przez uczniów poprzez konsekwentne stosowanie procedury interwencji, która umacnia obowiązujące w szkole zasady i normy.
- Uczeń z grupy ryzyka
Zapobieganie dalszemu używaniu substancji psychoaktywnych przez ucznia, podejmowanie działań interwencyjnych z udziałem rodziców, nastawionych na udzielenie pomocy oraz wsparcia uczniowi jego rodzicom..
Założenia:
Interwencja podejmowana przez szkołę powinna koncentrować się na:
- utrzymaniu więzi z uczniem,
- nawiązaniu współpracy z uczniem i rodzicami,
- udzieleniu wsparcia rodzicom w rozwiązywaniu problemu (ryzykowne zachowanie dziecka).
Wprowadzanie programu (metody interwencji) w szkole to wieloetapowy proces, który wymaga:
- decyzji rady pedagogicznej o stosowaniu proponowanej metody interwencji w szkole/placówce,
- motywacji nauczycieli do rozwijania swoich kompetencji wychowawczych i profilaktycznych.
- wprowadzenia zmian o charakterze systemowym,
Wyniki ewaluacji programu wskazują, że interwencja może być stosowana z powodzeniem wobec uczniów, którzy:
- okazjonalnie sięgają po środki psychoaktywne,
- sporadycznie nie przestrzegają innych zasad szkolnych.
Skuteczność interwencji zależy w dużej mierze od wspólnego z rodzicami opracowania treści kontraktu, konsekwencji w postępowaniu i monitorowania realizacji kontraktu.
Program jest wyposażony w materiały:
- dla instruktorów: Podręcznik, pomoce do ćwiczeń (instrukcje, karty), ankietę ewaluacyjną.
- dla realizatorów: testy PUM i PUN, Test dla rodziców, Schemat postępowania interwencyjnego, Schemat kontraktu.
Realizacja programu:
Wdrażanie programu w szkołach i placówkach oświatowych przebiegają kaskadowo. (więcej na stronie Upowszechnianie programu)
Lista instruktorów programu Szkolna Interwencja Profilaktyczna.