{module ORE-PWP|rounded}
(poniedziałek, 21 marca 2011)
____________________________________________________
(poniedziałek, 21 marca 2011)
____________________________________________________
Poradnik dla Rodziców – Jak kochać i wymagać
(środa, 26 stycznia 2011)
____________________________________________________
System rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego w Polsce
(wtorek, 18 stycznia 2011)
____________________________________________________
Szkolenie dla realizatorów programu profilaktycznego „UNPLUGGED”
- Przygotowanie realizatorów uprawnionych do prowadzenia zajęć dla młodzieży zgodnie z programem Unplugged.
- Upowszechnienie programu profilaktycznego o sprawdzonej jakości.
- Podniesienie kompetencji kadry pedagogicznej w zakresie profilaktyki.
- Możliwość włączenia do Szkolnego Programu Profilaktyki skutecznego programu profilaktycznego dotyczącego ryzykownych zachowań młodzieży (np. używanie nowych narkotyków – „dopalaczy”).
- Wdrożenie programu atrakcyjnego dla uczniów.
- Bezpłatny komplet materiałów dydaktycznych dla każdego ucznia.
- Bezpłatne konsultacje z pracownikami ORE i KBPN w zakresie profilaktyki.
trzyosobowe zespoły realizatorów spełniające następujące warunki:
- W skład zespołu wchodzą: 2 nauczyciele i jeden pedagog lub psycholog szkolny.
- Zgłoszenia osób wchodzących w skład zespołu są potwierdzone przez dyrektora szkoły, w której osoby są zatrudnione.
ZADANIA SZKOŁY:
- Szkoła zgłosi na szkolenie 3-osobowy zespół.
- Szkoła zobowiąże się do realizacji programu przynajmniej w 2 klasach
-
w okresie do końca czerwca 2011 roku w formie:
- 12 lekcji dla każdej klasy
- spotkania dla rodziców.
- W okresie realizacji programu w szkole nauczyciele i pedagodzy wezmą udział w 2 spotkaniach superwizyjnych prowadzonych przez trenerów programu.
- Szkoła wyrazi zgodę na udział realizatorów w badaniu ewaluacyjnym, które będzie miało na celu m.in. ocenę materiałów oraz przebieg realizacji programu.
- Bezpłatny udział w szkoleniu.
- Materiały szkoleniowe dla każdego uczestnika szkolenia.
- Poczęstunek i obiad podczas szkolenia.
- Komplet materiałów do realizacji programu dla każdej szkoły przystępującej do programu:
- podręcznik dla nauczyciela (scenariusz 12 lekcji)
- zeszyty ćwiczeń dla uczniów ( dla 2 klas / szkołę)
- przewodnik do spotkania z rodzicami.
______________________________________________________________________
Profilaktyka uzależnień w szkole – zagrożenia związane z dopalaczami
Od około dwóch lat obserwujemy na polskim rynku ekspansję środków psychoaktywnych zwanych „dopalaczami”, co wzbudza niepokój rodziców i nauczycieli. Młodzi ludzie uważają je za bardziej bezpieczne niż narkotyki. W 2008 roku w Polsce 3,5% uczniów przyznało się do używania tych środków chociaż raz w życiu. W ciągu minionych dwóch lat nastąpił wzrost zainteresowania nimi wśród młodzieży, chociażby ze względu na „medialne” ich nagłośnienie.
Dopalacze
Badanie „Konsumpcja substancji psychoaktywnych przez młodzież szkolną – Młodzież 2008”, przeprowadzone na zlecenie Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii przez CBOS ukazały pojawienie się na polskiej scenie narkotykowej nowych środków psychoaktywnych, tzw. „dopalaczy”. Jest to termin używany potocznie dla nazwania grupy różnych substancji lub ich mieszanek często o działaniu psychoaktywnym. „Dopalacze” zaczęto używać w krajach Europy Zachodniej już wcześniej, gdzie notuje się ich rosnącą popularność. Nasza wiedza na temat ryzyka zażywania „dopalaczy” jest ograniczona (mówią o tym również toksykolodzy). Nie dość bowiem, że zawierają różne substancje psychoaktywne w różnych proporcjach, to zaobserwowano wzrost ich toksyczności i właściwości uzależniających. Do niedawna też były sprzedawane legalnie jako „produkty kolekcjonerskie”. Stanowią więc kolejne wyzwanie dla szkolnej profilaktyki.
- scenariusz spotkania z rodzicami „Nowe zagrożenie – dopalacze”
Pracownia Wychowania i Profilaktyki ORE/