Sprawozdanie z działalności uczestników szkolenia w CERN

Uczniowie Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego SPSK w Częstochowie podczas lekcji dotyczącej CERN
Uczniowie Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego SPSK w Częstochowie podczas lekcji dotyczącej CERN

Nauczyciele fizyki, którzy wzięli udział w szkoleniu w Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych (CERN) w dniach 2–8 marca 2025 r., zrealizowali szereg działań promujących fizykę cząstek elementarnych i nowoczesną naukę. Uczestnicy szkolenia poprowadzili wykłady popularyzatorskie poświęcone funkcjonowaniu CERN i zasadom działania akceleratorów cząstek, a także specjalne lekcje i warsztaty. Podczas nich uczniowie wzięli np. udział w wirtualnej podróży po Wielkim Zderzaczu Hadronów (LHC), poznali budowę detektora ATLAS i samodzielnie analizowali dane eksperymentalne w poszukiwaniu bozonu Higgsa. Młodsze klasy przygotowały klasowe książeczki edukacyjne o cząstkach elementarnych.

Jednym z kluczowych elementów działań była budowa komory mgłowej, umożliwiającej obserwację torów cząstek elementarnych, którą uczniowie budowali pod kierunkiem nauczycieli. Dzięki zastosowaniu magnesu zakrzywiającego tor cząstek i elektrody WT20 z domieszką toru możliwa była bezpośrednia obserwacja cząstek alfa.

Kolejnym ważnym wydarzeniem był Dzień CERN – szkolny festiwal nauki. W jego programie znalazły się m.in. multimedialna prezentacja z wizyty w CERN, interaktywna lekcja o cząstkach elementarnych, pokaz działania detektora cząstek (na przykładzie komory gazowej), quiz wiedzy oraz fotobudka fizyczna. Wiedzę o fizyce cząstek promowano również podczas wydarzenia charytatywnego „Mentalna metamorfoza – dziecko w każdym z nas” w Chodzieży.

W ramach działań poza szkołą zorganizowano wizytę w Narodowym Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS w Krakowie, gdzie uczniowie mogli zobaczyć zastosowanie nowoczesnych technologii w badaniach naukowych. Naukę połączono także ze sztuką – w szkolnym konkursie plastycznym „Śladami CERN”, który pozwolił uczniom spojrzeć na świat fizyki z perspektywy artystycznej. Powstała również wystawa plakatów poświęconych CERN.

Istotnym elementem działalności uczestników szkolenia było opracowanie i wdrożenie modułu dydaktycznego pt. „Fizyka cząstek elementarnych”, który wzbogacił podstawę programową. Przygotowano scenariusze lekcji, filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne, materiały interaktywne oraz symulacje komputerowe, dzięki którym uczniowie mogli lepiej zrozumieć zagadnienia fizyki kwantowej i modelu standardowego.

Wideo – ŚLADAMI CERN Otwarta lekcja fizyki, montaż filmu Adriana Giezek

Obserwacja torów cząstek w komorze mgłowej na Wydziale Fizyki i Astronomii UAM przez uczniów liceum TEB
Wykład o CERN dla uczniów klas 7 i 8 Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 15 w Poznaniu
Wykład o CERN dla uczniów klas 7 i 8 Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 15 w Poznaniu
Wykład o CERN dla uczniów klas 7 i 8 Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 15 w Poznaniu
Fizyczna fotobudka
Uczniowie Zespołu Szkół Ponadpodstawowych podczas obserwacji komory mgłowej
Łukasz Pater - nauczyciel fizyki w Zespole Szkół Ponadpodstawowych w Grodkowie
Uczniowie Zespołu Szkół Ponadpodstawowych podczas pracy nad plakatem
Uczniowie Zespołu Szkół Ponadpodstawowych na lekcji poświęconej CERN
Krzysztof Ułamek - nauczyciel fizyki z Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego SPSK w Częstochowie
Uczniowie Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego SPSK w Częstochowie podczas lekcji dotyczącej CERN

Ostatnia aktualizacja: 30 czerwca 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa