W dniach 2–8 marca 2025 roku Ośrodek Rozwoju Edukacji zorganizował szkolenie w Europejskim Ośrodku Badań Jądrowych (CERN) w Genewie. Polscy nauczyciele szkół ponadpodstawowych mieli szanse poznać najnowsze osiągnięcia nauki oraz metody popularyzacji wiedzy z zakresu fizyki, inżynierii i nowoczesnych technologii.
W programie szkolenia znalazły się wykłady na temat fizyki cząstek i fizyki jądrowej, akceleratorów i bozonu Higgsa, a także warsztaty oraz zwiedzanie kompleksu CERN.
Podczas pierwszych dni szkolenia nauczyciele wysłuchali prelekcji dotyczących między innymi modelu standardowego, bozonu Higgsa, detektorów cząstek i radioaktywności. Dowiedzieli się, w jaki sposób zbudować komorę mgłową. Mieli także możliwość zapoznania się funkcjonowaniem największego na świecie laboratorium fizyki cząstek, odwiedzenia eksperymentów ATLAS i CMS oraz uczestniczenia w warsztatach prowadzonych przez naukowców pracujących na co dzień przy Wielkim Zderzaczu Hadronów (LHC).
Program szkolenia obejmował również sesje poświęcone dydaktyce przedmiotów ścisłych, wykorzystaniu danych naukowych w nauczaniu oraz współpracy międzynarodowej w edukacji.
Dzięki bezpośredniemu kontaktowi z nauką na najwyższym poziomie uczestnicy mogli wzbogacić swój warsztat pracy i zyskać inspirację do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań w nauczaniu. Zdobyli aktualną wiedzę z zakresu fizyki cząstek elementarnych, akceleratorów, detektorów i nowych technologii.
Szkolenie prowadzili polscy naukowcy pracujący w CERN oraz pracownicy zaprzyjaźnionych instytucji naukowych: prof. Magdalena Kowalska (CERN), prof. Anna Lipniacka (Uniwersytet w Bergen), prof. Piotr Turzyński (Uniwersytet Warszawski), dr Piotr Traczyk (CERN), dr Jakub Mościcki (CERN), dr Monika Piersa-Siłkowska (CERN), Barbara Latacz (CERN/Ulmer Fundamental Symmetries Laboratory w Japonii) i Michał Krupa (CERN).
Uczestnicy szkolenia wzięli także udział w spotkaniu zorganizowanym w Stałym Przedstawicielstwie Rzeczypospolitej Polskiej przy Organizacji Narodów Zjednoczonych. Dzięki wizycie w polskiej misji dyplomatycznej przekonali się, że fizyka i inne nauki ścisłe są ważnym elementem współpracy międzynarodowej i polityki.
Szkolenie dla nauczycieli fizyki w Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych w Genewie stanowi ważny krok w kierunku budowania nowoczesnej edukacji w Polsce, opartej na krytycznym myśleniu, doświadczeniu oraz otwartości na świat nauki i technologii. Dzięki nowoczesnemu podejściu do nauczania, które uczestnicy szkolenia poznali w CERN, prowadzone przez nich lekcje fizyki będą inspirowały oraz pobudzały wyobraźnię uczniów, a także motywowały ich do nauki.