Zachęcamy samorządowców do zapoznania się z doświadczeniami jednostek samorządu terytorialnego, opisanymi w formie dobrych praktyk samorządowych w niewielkim zbiorze pt. Wspólnie tworzymy rozwiązania dla oświaty. Mamy nadzieję, że staną się one inspiracją do podejmowania działań doskonalących i podnoszących jakość zarządzania oświatą w JST.
Autorami zaprezentowanych dobrych praktyk są samorządowcy/praktycy, którzy na co dzień borykając się z trudnościami, poszukują nowych, bardziej adekwatnych rozwiązań dla lokalnej oświaty. Wyzwania mobilizują ich do podjęcia prac wykraczających poza dotychczas ustalone schematy działania. Opisują swoje trudności, ale i sukcesy, dzielą się swoimi doświadczeniami i wskazują, na co szczególnie zwrócić uwagę przy ich implementacji.
Każdy przykład dobrej praktyki został opisany w taki sam sposób, aby ułatwić sprawne wyszukanie najistotniejszych informacji o zaproponowanym rozwiązaniu. Opis zawiera następujące elementy:
I. Opis dobrej praktyki
- Charakterystyka lokalnego systemu
- Problem, który był powodem wdrożenia innowacji
- Na czym polega zastosowane rozwiązanie?
- Kto, kiedy i co zrobił?
- Jakie efekty osiągnięto?
- Ile to kosztowało?
- Dlaczego warto promować to rozwiązanie?
- Zalecenia dotyczące replikacji.
II. Dane kontaktowe osoby, która może przekazać szczegółowe informacje na temat rozwiązania.
III. Wzorcowe dokumenty i materiały dostępne dla podmiotów zainteresowanych replikacją.
Zaprezentowane w zbiorze przykłady dobrych praktyk samorządowych (13 praktyk), zostały wybrane z bazy dobrych praktyk samorządowych upowszechnionych na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz kanale YouTube.
Warto także zapoznać się z dobrymi praktykami samorządowymi opublikowanymi na stronie Związku Miast Polskich.
Nasz zbiór dobrych praktyk jest cały czas uzupełniany o nowe opisy. Jeśli jesteście Państwo samorządowcami, zachęcamy do podzielenia się swoimi doświadczeniami i opisania ich w formie dobrej praktyki samorządowej. W tym celu, należy skontaktować się z pracownikami Zespołu projektu „ Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w zarządzaniu oświatą ukierunkowaną na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów – II etap,”.
Zachęcamy do lektury i kontaktu z nami.