w roku szkolnym 2025/2026
1. | Współczesne trendy w metodyce nauczania przedmiotów przyrodniczych Cele: - Zapoznanie z metodami naukowymi i aktywizującymi stosowanymi w edukacji przyrodniczej. - Wspieranie aktywności badawczej uczniów w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych. - Poznanie strategii nauczania umożliwiających skuteczne rozwiązywanie złożonych problemów. - Promowanie metody STEAM w praktyce szkolnej. - Poznanie strategii oceniania różnych rodzajów aktywności uczniów wspierających kreatywność i samodzielność oraz motywujących do uczenia się. - Poznanie zalet planowania zajęć w modelu 5E, 4U, 3A oraz cyklu Kolba. - Wspieranie organizacji i planowania pracy zespołowej z uwzględnieniem ról zespołowych. | szkolenia stacjonarne i online | doradcy metodyczni, nauczyciele przedmiotów przyrodniczych | IV kw. 2025 i I kw. 2026 |
---|---|---|---|---|
2. | Współczesne trendy w metodyce nauczania przedmiotów matematycznych Cele: - Zastosowanie w praktyce trzech strategii nauczania matematyki, które wspierają budowanie rozumienia i rozwiązywania problemów matematycznych: realistycznej, czynnościowej i problemowej. - Cykl Kolba w nauczaniu matematyki – od doświadczenia przez refleksyjną obserwację do abstrakcyjnej konceptualizacji. - Rozwijanie aktywności badawczej uczniów podczas lekcji matematyki – metoda naukowa w praktyce. - Projekty matematyczne – interdyscyplinarność, motywacja i współdziałanie. - Umiejętne planowanie efektywnej pracy w grupach: sposoby doboru do grup, zwiększanie autonomii uczniów oraz dobór zadań wymagających kooperacji. | szkolenia stacjonarne i online | doradcy metodyczni, nauczyciele matematyki | IV kw. 2025 i I kw. 2026 |
3. | Jak zainteresować ucznia naukami przyrodniczymi? Cele: - Zapoznanie z przydatnością tematyki naukowej w procesie dydaktycznym. - Rozwijanie samodzielności poznawczej uczniów przy wykorzystaniu niecodziennych zagadnień tematycznych. - Rozwijanie samodzielnego poszukiwania zagadnień przyrodniczych. - Rozwijanie planowania procesu edukacyjnego wspierającego kompetencje badawcze uczniów - Rozwijanie umiejętności projektowania lekcji z wykorzystaniem pracy metodą naukową w szkole. - Rozpropagowanie tematyki poruszonej na szkoleniu w środowisku nauczycielskim. | szkolenie stacjonarne w Centrum Nauki Kopernik | doradcy metodyczni | I i II kw. 2026 |
4. | Edukacja historyczna w szkole. 500. rocznica inkorporacji Mazowsza do Polski Cele: - Analiza okoliczności politycznych, społecznych i prawnych inkorporacji Mazowsza. - Wpływ integracji Mazowsza na rozwój administracyjny, kulturowy i gospodarczy regionu. - Promocja dziedzictwa kulturowego Mazowsza. | szkolenie stacjonarne | nauczyciele konsultanci, doradcy metodyczni, nauczyciele zainteresowani edukacją regionalną | II kw. 2026 |
5. | Katyń – między dokumentem a narracją Cele: - Obejrzenie zabytków rzeczowych zgromadzonych w Muzeum Katyńskim. - Realizacja podstawy programowej języka polskiego i historii poprzez lekcje muzealne. | szkolenie stacjonarne | nauczyciele konsultanci, doradcy metodyczni, nauczyciele języka polskiego i historii | III–IV kw. 2025 |
6. | Portrety Patriotek. Wspomnienie Zofii Kuratowskiej Cele: - Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich. - Zapoznanie z działalnością społeczną i polityczną polskich "Patriotek". | konfernecja w Senacie RP | nauczyciele konsultanci, doradcy metodyczni | III kw. 2025 |
7. | Jak realizować zajęcia wychowania fizycznego zgodnie z nową podstawą programową Cele: - Omówienie treści nauczania ujętych w nowej podstawie programowej. - Omówienie sposobów realizacji podstawy programowej wychowania fizycznego. - Omówienie sposobów oceniania uczniów na lekcjach wychowania fizycznego. | szkolenie online | nauczyciele konsultanci, doradcy metodyczni, nauczyciele wychowania fizycznego | IV kw. 2025 |
8. | Kompetencje miękkie w sytuacjach kryzysowych – jak rozwijać odporność psychiczną i umiejętności społeczne uczniów Cele: - Wsparcie uczniów w radzeniu sobie ze stresem, lękiem i napięciem w obliczu zagrożeń. - Psychologiczne aspekty kryzysu – reakcje emocjonalne dzieci i młodzieży. - Techniki obniżania napięcia i budowania poczucia bezpieczeństwa w grupie. - Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i pracy zespołowej. - Rola nauczyciela jako osoby wspierającej w sytuacjach trudnych. | szkolenie online | nauczyciele konsultanci, doradcy metodyczni, nauczyciele przedmiotu EDB, pedagodzy, psycholodzy | I kw. 2026 |
9. | Ekologia w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej Cele: - Omówienie sposobów realizacji zagadnień z ekologii ujętych w podstawie programowej. - Przedstawienie gier i zabaw dydaktycznych o tematyce ekologicznej. - Omówienie roli wycieczek przyrodniczych i projektów edukacyjnych w przekazywaniu treści z ekologii. | szkolenie online | nauczyciele konsultanci, nauczyciele przyrody, doradcy metodyczni | II kw. 2026 |
10. | Sztuczna inteligencja w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych Cel: Zapoznanie ze sztuczną inteligencją i sposobami wykorzystania jej na lekcjach. | szkolenie online | nauczyciele, nauczyciele konsultanci, doradcy metodyczni | II kw. 2026 |
11. | Wykorzystanie sztucznej inteligencji w nauczaniu przedmiotów humanistycznych Cel: Zapoznanie ze sztuczną inteligencją i sposobami wykorzystania jej na lekcjach. | szkolenie online | nauczyciele, nauczyciele konsultanci, doradcy metodyczni | II kw. 2026 |
12. | AI i bezpieczeństwo w szkole – jak nie zostać offline w świecie online Cele: - Zapoznanie uczestników z nowoczesnymi technologiami, takimi jak sztuczna inteligencja, oraz sposobami wykorzystania jej w praktyce edukacyjnej. - Zwrócenie uwagi uczestników na problem związany z nieodpowiednim wykorzystaniem AI do wyłudzenia danych osobowych lub ataków na placówki szkolne. | szkolenie online | nauczyciele konsultanci, doradcy metodyczni, dyrektorzy szkół | IV kw. 2025 |
13. | Canva w edukacji. Nowoczesne narzędzia graficzne w pracy nauczyciela Cele: - Poznanie funkcjonalności Canvy w kontekście edukacyjnym. - Rozwijanie umiejętności projektowania atrakcyjnych materiałów edukacyjnych. - Wdrażanie Canvy w codziennej pracy dydaktycznej i wychowawczej. | webinarium | nauczyciele, nauczyciele konsultanci, doradcy metodyczni | I kw. 2026 |
14. | Sztuczna inteligencja w Canvie – nowe możliwości dla edukacji Cele: - Poznanie narzędzi AI dostępnych w Canvie. - Rozwijanie umiejętności efektywnego wykorzystania AI w tworzeniu materiałów dydaktycznych. - Podniesienie kompetencji cyfrowych i krytycznego podejścia do technologii AI. | webinarium | nauczyciele, nauczyciele konsultanci, doradcy metodyczni | I kw. 2026 |
15. | Metody aktywizujące na I etapie edukacyjnym – jak zaangażować i wspierać uczniów? Cele: - Poznanie technik nauczania angażujących uczniów w proces uczenia się. - Poznanie metody oceniania kształtującego. - Poznanie korzyści wynikających z zastosowania oceniania kształtującego. | szkolenie online | nauczyciele konsultanci, nauczyciele I etapu edukacyjnego, doradcy metodyczni, nauczyciele zainteresowani tematyką | II kw. 2026 |
16. | Edukacja obywatelska w szkole – metodyka nauczania przedmiotu Cele: - Wspieranie kompetencji obywatelskich ucznia. - Metody i formy pracy. - Dobre praktyki w realizacji działań obywatelskich. - Budowanie ścieżki rozwoju kompetencji nauczyciela. | szkolenie stacjonarne | nauczyciele konsultanci, doradcy metodyczni, nauczyciele edukacji obywatelskiej | III kw. 2025 |
17. | Szkolenie dla nauczycieli w CERN Cele: - Zwiększenie wiedzy z zakresu fizyki współczesnej. - Rozwijanie nowoczesnych metod dydaktycznych. - Wzmocnienie roli nauczyciela jako ambasadora nauki. | szkolenie stacjonarne | nauczyciele konsultanci, doradcy metodyczni, nauczyciele fizyki, którzy przejdą proces rekrutacji | I kw. 2026 |
18. | Edukacja regionalna w szkole Cele: - Przekazanie wiedzy na temat historii i kultury regionu. - Poznanie dóbr kultury materialnej. - Ukazanie regionu Polski kultywującego wartości budujące tożsamość narodową. | szkolenie stacjonarne | nauczyciele konsultanci, doradcy metodyczni, nauczyciele zainteresowani edukacją regionalną | III–IV kw. 2025 |
19. | Kontynuacja działań w obszarze edukacji obywatelskiej i edukacji na rzecz praw człowieka wynikających z członkostwa Polski w Radzie Europy, w tym udział w pracach Sieci Doradców ds. Polityki Edukacyjnej Rady Europy oraz koordynowanie, upowszechnianie i wdrażanie Ram Odniesienia Kompetencji na rzecz Kultury Demokratycznej Rady Europy (Reference Framework of Competences for Democratic Culture – RFCDC) Cel: Wymiana dobrych praktyk w zakresie edukacji dotyczącej Praw Człowieka w społeczeństwie demokratycznym | seminarium, spotkania on line | nauczyciele edukacji historycznej, PDN, KO | rok szkolny 2025/2026 |
20. | Metodyka nauczania poezji Wieszczów Cele: - Przybliżenie metod pracy w zakresie analizy i interpretacji poezji Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego i Cypriana Kamila Norwida na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. - Zapoznanie z nowoczesnymi metodami dydaktycznymi, które służą nauczaniu o dziełach Wieszczów w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. | szkolenie kaskadowe | nauczyciele konsultanci, doradcy metodyczni, nauczyciele języka polskiego | III kw. 2025 |