
Pierwsze spotkanie Sieci szkół ćwiczeń przebiegało pod hasłem: Przygotowanie do zawodu. Start w zawodzie. Podczas spotkania przedstawiono dobre praktyki w zakresie współpracy uczelni ze szkołą ćwiczeń z perspektywy zarówno uczelni jak i szkoły.
Zaprezentowano nowatorskie, wspólne działania szkół wyższych i placówek oświatowych mogące stanowić inspirację dla szkół ćwiczeń. Omówiono trudne doświadczenia później startujących w zawodzie nauczycieli, które mogłyby być niwelowane przy wykorzystaniu potencjału szkół ćwiczeń.
W efekcie powstały wnioski i rekomendacje. We współpracy uczelni i szkoły, warto:
- wyeksponować wątek badawczy;
- nauczycielowi powierzyć rolę eksperta/badacza/partnera szkoły wyższej;
- wykorzystać dodatkowe formy współdziałania, np. superwizje, wspólne promowanie projektów lub prac;
- zaimplementować sprawdzone wzorce (dokumenty, rozwiązania) zarówno szkół wyższych jak i szkół ćwiczeń;
- inspirować się innymi działaniami, np. rozwiązaniami Szkoły Edukacji czy rzeszowskiej inicjatywy „Wtorki z panem Cogito”;
- poszerzyć oddziaływania szkół ćwiczeń o nauczycieli startujących w zawodzie po przerwie.
Uczestnicy panelu dyskusyjnego: Agnieszka Pietryka, Barbara Muszyńska, Piotr Mazur, Grażyna Tereszewicz, Agnieszka Włodarczak, Danuta Kitowska, Małgorzata Wojnarowska – Grzebień, Magdalena Brewczyńska.
Spotkanie odbyło się 17 kwietnia 2023 r. w formie zdalnej dyskusji.
Oprac. D. Kitowska