Na pytanie postawione w tytule konferencji szkoły ćwiczeń odpowiadały w dniach 7–8 czerwca 2021 r. Wydarzenie stało się okazją do zaprezentowania dorobku, refleksji, a także zmian, które zaistniały w czasie realizacji projektu szkół ćwiczeń.
Podczas konferencji zaprezentowały się:
- Pomorska Szkoła Ćwiczeń – Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni
- Zachodniopomorska Szczecińska Szkoła Ćwiczeń – I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Szczecinie
- Opolska Szkoła Ćwiczeń: Publiczna Szkoła Podstawowa nr 15 im. Królowej Jadwigi w Opolu oraz Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 w Opolu
- Toruńska Szkoła Ćwiczeń dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. św. Jana Pawła II w Toruniu
Wydarzenie stało się płaszczyzną wymiany doświadczeń oraz wielu inspiracji dla polskich szkół w kontekście wdrażania nowych form i metod pracy, wspartych doświadczeniem szkół, uczelni oraz ośrodków doskonalenia nauczycieli. Ważnym wątkiem spotkania było doradztwo metodyczne, które w szkołach ćwiczeń pełni bardzo ważną rolę wspierającą rozwój nauczycieli, którzy stają się mentorami i tutorami dla szkół wspierających.
Kolejne punkty konferencji obejmowały:
- Cogito – szkoła ćwiczeń z własnym obliczem – o książce „Cogito. Szkoła z własnym obliczem”, Oficyna Wyd. Impuls: Marzena Kędra
- Co mówią wyniki badań Wielkopolskiej Szkoły Ćwiczeń w Cogito o szkołach ćwiczeń? prof. dr hab. Renata Michalak, mgr Elżbieta Misiorna
- Profesorskie gadanie – blog jako przykład tworzenia środowiska edukacji rozproszonej prof. dr hab. Stanisław Czachorowski
- Doradztwo metodyczne a szkoły ćwiczeń – czyli w jaki sposób szkoła ćwiczeń wspiera rozwój zawodowy nauczycieli: Małgorzata Wojnarowska-Grzebień, MCDN w Krakowie
- Szkoła ćwiczeń w Suchym Lesie – WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE – wielowymiarowy rozwój metodą praktycznych działań – organizacja, realizacja, korzyści
- DECISION THINKING, czyli jak podejmować lepsze decyzje? Porozmawiajmy o tym, jak czasem mózg chodzi na skróty, możliwych pułapkach myślenia oraz o praktycznych narzędziach: Agnieszka Pełka-Szajowska
- Szkoły ćwiczeń dzisiaj – od modelu do praktyki edukacyjnej: Agnieszka Pietryka, Magdalena Brewczyńska Ośrodek Rozwoju Edukacji
- Galaktyka kompetencji – czyli kompetencje kluczowe w praktyce. Co jest ważne w szkole: Edyta Borowicz-Czuchryta
- Praktyka nad teorią – metody i formy pracy sprzyjające rozwojowi kompetencji matematycznych oraz podstawowych kompetencji naukowo-technicznych, Maciej Dąbrowski
- Jak rozwijać potencjał szkoły ćwiczeń we współpracy z uczelnią wyższą? dr Dawid Kędzierski, Uniwersytet Szczeciński
Cześć warsztatowa obejmowała interaktywne warsztaty:
- Szkoła ćwiczeń z Desing Thinking: Aneta Duda-Jaśkiewicz, Centrum Nauki Kopernik; Piotr Mazur, Scholar
- Czy praca w Microsoft Teams w nauczaniu stacjonarnym jest nadal możliwa? Artur Rudnicki, Microsoft
- Czy szkoła zabija kreatywność? Aneta Duda-Jaśkiewicz, Centrum Nauki Kopernik
- Czym jest Pozytywna Dyscyplina i dlaczego jest niezbędna w przestrzeni szkolnej?
- Magdalena Ostrowska, Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. św. Jana Pawła II w Toruniu
NAUKA – OTWARTOŚĆ – WSPÓŁPRACA – hasła minionej konferencji pokazały oblicze szkół ćwiczeń, które oprócz nauki, otwartości na nowe wyzwania, współpracują, by dzielić się doświadczeniami i podnosić jakość pracy.
notatka wizualna