Nazwa projektu
Wspieranie tworzenia szkół ćwiczeń
Cel projektu
Głównym celem projektu jest przygotowanie założeń prawno-organizacyjnych i finansowych szkół ćwiczeń, a także zaproponowanie przykładowych form i metod pracy umożliwiających utworzenie oraz prowadzenie szkoły jako szkoły ćwiczeń. Tak działająca placówka może stanowić uzupełnienie systemu doskonalenia nauczycieli, służyć praktycznym działaniom w podnoszeniu kompetencji nauczycieli i kandydatów do zawodu nauczycielskiego.
Zgodnie z kierunkami Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) obszar tematyczny projektu został określony jako wspieranie szkół w zakresie:
- kształtowania kompetencji kluczowych uczniów, niezbędnych do poruszania się na rynku pracy (technologie informacyjno-komunikacyjne – ICT, przedmioty matematyczne i przyrodnicze, języki obce);
- nauczania eksperymentalnego;
- postaw kreatywności, innowacyjności;
- pracy zespołowej;
- zindywidualizowanego podejścia do ucznia.
Efekty projektu
Po zakończeniu projektu środowisko edukacyjne zostanie wzbogacone o:
- opracowany Model szkoły ćwiczeń, Standardy pracy i współpracy szkoły ćwiczeń z instytucjami wspomagania, innymi szkołami, uczelniami;
- 11 szkół ćwiczeń, w których został przeprowadzony pilotaż opracowanej koncepcji szkoły ćwiczeń, a kadra pedagogiczna jest gotowa do realizacji zadań;
- przygotowanych trenerów, wspierających działania nauczycieli i dyrektorów;
- zestawy materiałów szkoleniowych, w tym materiały multimedialne dla nauczycieli, dyrektorów, pracowników systemu doskonalenia, uczelni, nadzoru pedagogicznego;
- programy 10 kursów e-learningowych;
- założenia merytoryczne do prowadzenia działań konkursowych, obejmujących tworzenie szkół ćwiczeń w poszczególnych województwach;
- rekomendacje do zmian przepisów prawnych regulujących funkcjonowanie szkół ćwiczeń w systemie doskonalenia nauczycieli i prowadzących do opublikowania odpowiedniego rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie tworzenia, finansowania i działania szkół ćwiczeń.
Adresaci projektu
Projekt jest skierowany do:
- nauczycieli;
- dyrektorów szkół;
- pracowników placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, bibliotek pedagogicznych;
- doradców metodycznych;
- organów prowadzących szkoły;
- nadzoru pedagogicznego;
- uczelni prowadzących kształcenie przyszłych nauczycieli.
Realizowane działania
- Wypracowanie modelu szkoły ćwiczeń.
- Opracowanie standardów pracy szkół ćwiczeń, w szczególności standardów współpracy tych szkół z placówkami wspomagania i innymi instytucjami, w tym uczelniami wyższymi.
- Opracowanie 40 zestawów materiałów szkoleniowych, w tym multimedialnych i e-learningowych, oraz programów 10 kursów e-learningowych dla nauczycieli w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych, (ICT, przedmioty matematyczno-przyrodnicze, języki obce), kształtowania właściwych postaw (kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej) oraz indywidualizacji pracy z uczniem. Zasoby te wykorzystane będą w trakcie pilotażowego wdrożenia modelu oraz w realizacji projektów konkursowych – tworzenia szkół ćwiczeń w powiatach.
- Pilotażowe wdrożenie modelowej szkoły ćwiczeń.
- Przygotowanie rekomendacji do zmian przepisów prawnych umożliwiających funkcjonowanie szkół ćwiczeń w systemie oświaty.
- W etapie konkursowym – przygotowanie przez organy prowadzące projektów utworzenia szkół ćwiczeń, z uwzględnieniem szkół na obszarach wiejskich i miejskich.
- Od modelu do pilotażu – infografika [634 KB]
Czas trwania projektu:
lipiec 2016 – październik 2018