Celem niniejszej publikacji jest przybliżenie nauczycielom aktualnych kwestii związanych z programami nauczania i ich funkcjonowaniem w szkole. Materiał ten, w trakcie opracowywania przez zespół autorów, roboczo określany był mianem „poradnika”, co miało podkreślać jego funkcjonalny charakter. Rozporządzenia, stanowiące kontekst nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego sukcesywnie wchodzącej do szkół, uczyniły program nauczania wyrazem autonomii szkoły, a tym samym delegowały kompetencję jego tworzenia na nauczyciela pracującego w określonym środowisku i uwzględniającego potrzeby konkretnych uczniów.
Ta sytuacja postawiła nowe zadania przed nauczycielami, na których obecnie spoczywa odpowiedzialność za dobór wdrażanych programów. Stąd – pomysł poradnika dotyczącego tej materii, tzn. publikacji, która miałaby dla szerokiego grona nauczycieli stanowić praktyczną pomoc w realizacji owych zadań.
- nauczyciela będącego twórcą oryginalnego, własnego programu,
- nauczyciela, który nie jest zainteresowany „programopisarstwem”, a jedynie chce dokonać trafnego wyboru dokumentu programowego spośród dostępnej oferty,
- dyrektora szkoły, który bierze odpowiedzialność za dokument dopuszczany do realizacji we własnej placówce, nie będąc najczęściej specjalistą w zakresie przedmiotu, którego ów program dotyczy.
Konkurs współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.