W ramach projektu systemowego „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego” odbyły się szkolenia, przygotowujące liderów powiatowych do pracy w lokalnym środowisku w roli ekspertów z dziedziny pracy metodą projektu edukacyjnego w szkołach wszystkich typów.
Do udziału zostali zaproszeni pracownicy ośrodków doskonalenia, dyrektorzy oraz nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Serię spotkań zatytułowanych „Wdrażanie do praktyki edukacyjnej metody projektu jako strategii dydaktycznej, wspomagającej realizację podstawy programowej” zrealizowano w terminach od 30 listopada do 14 grudnia 2011 r.
Szkolenia, w których wzięło udział łącznie 422 uczestników, prowadziło 11 specjalistów – praktyków, którzy od wielu lat pracują metodą projektu edukacyjnego w środowisku szkolnym.
Program szkolenia obejmował następujące tematy:
-
Projekt edukacyjny jako współczesna strategia dydaktyczna;
-
Organizacja realizacji różnych projektów – prawa rządzące metodą projektu;
-
Organizacja realizacji różnych projektów – rola nauczyciela, ucznia i trudne momenty w projekcie;
-
Rola lidera w pracy wspomagającej nauczycieli w stosowaniu metody projektu;
-
Projekt a program szkoły, podstawa programowa i szkolny program nauczania.
Uczestnicy, dzięki zdobytej wiedzy i wypracowanym umiejętnościom, będą mogli skutecznie wspierać nauczycieli i dyrektorów we wprowadzaniu tej metody do praktyki szkolnej, jako jednego z cenniejszych sposobów realizacji podstawy programowej.
Obecnie zadaniem uczestników jest opracowanie w grupach roboczych propozycji 3 projektów edukacyjnych, możliwych do zrealizowania w różnych typach szkół i na różnych etapach edukacyjnych. Podsumowaniem będzie kolejne spotkanie, w marcu 2012 r., w czasie którego zostaną zaprezentowane efekty pracy własnej. W programie warsztatów planowane są też m.in. ćwiczenia z tworzenia scenariusza projektu.
Oprac. Katarzyna Polak
Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.