Publikacja należy do serii poświęconej nauczaniu w klasie zróżnicowanej. Autorka dokonuje subiektywnego wyboru strategii wpływających na powodzenie nauczania w klasie zróżnicowanej oraz udziela nauczycielom wskazówek związanych z jego realizacją. W analizie strategii przyjmuje perspektywę dotyczącą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, podzielając pogląd, że wymagają oni specjalnej realizacji swoich potrzeb.
Autorka publikacji twierdzi, że w klasie zróżnicowanej warto zapewnić uczniom warunki nie tylko do pracy kierowanej przez nauczyciela, ale również edukacji poprzez samodzielne działanie i doświadczanie przez ucznia. Kluczem do skutecznie zróżnicowanej pracy jest optymalne dostosowanie sposobu nauczania do potrzeb uczniów. Wyraźną wskazówkę dla nauczyciela pracującego z uczniami w klasie zróżnicowanej stanowi informacja o efektach uczenia. Jeśli w grupie znaleźli się uczniowie, którzy nie wynieśli korzyści z przeprowadzonej lekcji, świadczy to o potrzebie przyjęcia innego niż dotychczas sposobu nauczania. Proces kształcenia jest ciągłym poszukiwaniem najlepszej drogi, umożliwiającej zastosowanie takiej strategii realizowania celów, która ułatwi osiągnięcie jak najlepszych efektów przez każdego ucznia.