W dniu 29.08.2023 r. odbyło się kolejne spotkanie Centrum Koordynującego (CK), w którym uczestniczyli eksperci zewnętrzni – przedstawiciele środowiska akademickiego, Liderzy SCWEW oraz przedstawiciele zespołu projektowego SCWEW.
Gospodarzem spotkania była Anna Tomaszewska, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 6 im. mjr. Hieronima Baranowskiego w Łodzi i liderka SCWEW Łódź.
Agnieszka Pietryka, kierownik Zespołu SCWEW omówiła zrealizowane w pilotażu zadania. Odnosząc się do wniosków wynikających z dwóch lat działalności SCWEW zaznaczyła, że Specjalistyczne Centra, które uczestniczyły w pilotażu będą wsparciem dla kolejnych SCWEW-ów.
Kierownik projektu podkreśliła, że Model funkcjonowania SCWEW powinien być uniwersalny i elastyczny, co umożliwi jego dostosowanie do potrzeb środowiska, w którym zostanie utworzony SCWEW. Wśród kolejnych tematów podejmowanych w trakcie spotkania znalazły się kwestie dotyczące organizacji i struktury CK, planowane powołanie 285. Specjalistycznych Centrów oraz prace nad systemem zapewnienia jakości.
Uczestnicy spotkania zgodzili się, że Specjalistyczne Centra są ważnym elementem w budowaniu lokalnych systemów wsparcia, odpowiadających na potrzeby środowiska i będą uzupełniać ofertę adresowaną do przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. W trakcie dalszej dyskusji przedstawiciele środowiska akademickiego wskazali kluczowe zadania CK na rzecz systemowego wsparcia SCWEW, tj.:
- opracowanie strategii rozwoju działania CK;
- projektowanie zmian dotyczących organizacji i zapewnienia jakości wsparcia;
- analiza badawcza zasobów, potrzeb i jakości wsparcia dziecka, ucznia, rodziny i środowiska w edukacji włączającej;
- współpraca z uczelniami – inicjowanie, projektowanie i prowadzenie badań, stworzenie banku pomysłów, udział w seminariach, konferencjach organizowanych przez uczelnie;
- działania na rzecz projektowania uniwersalnego (UD) i projektowania uniwersalnego w edukacji (UDL);
- wsparcie merytoryczne SCWEW – badanie zapotrzebowania na wsparcie specjalistycznych centrów, szkolenia, wyjazdy studyjne, ewaluacja;
- wsparcie eksperckie przy organizacji i funkcjonowaniu sieci wsparcia i samokształcenia prowadzonej przez SCWEW;
- podejmowanie działań promujących i aktywny udział w społecznym budowaniu edukacji włączającej;
- zaangażowanie ekspertów CK w działania kryzysowe, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji wyjątkowo trudnych, nietypowych.
Następnie dyskutowano o zasadach działania CK w kontekście utworzenia nowych SCWEW i wsparcia powiatu w ramach realizacji zadań oświatowych.
Uczestnicy spotkania zaproponowali, aby w skład Centrum Koordynującego, oprócz przedstawicieli środowiska naukowego, weszli także przedstawiciele różnorodnych środowisk, np.praktycy z poradni psychologiczno pedagogicznych, placówek doskonalenia nauczycieli, organów prowadzących szkoły.
W podsumowaniu spotkania uczestnicy podkreślili potrzebę dalszego funkcjonowania CK, jego ważną rolę w kontekście zadań SCWEW, wskazali warunki niezbędne do działania ekspertów. Członkowie Centrum Koordynującego podtrzymali gotowość dalszej pracy oraz wsparcia środowiska edukacyjnego w budowaniu dobrej szkoły dla każdego ucznia.