23 lutego 2022 roku odbyła się konferencja inaugurująca utworzenie Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą we Wrocławiu. Zorganizowana została w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 10 im. Janusza Korczaka we Wrocławiu – lokalizacji SCWEW, w formie online, na platformie Teams. Konferencja skierowana była do społeczności lokalnej, a w szczególności do pracowników Kuratorium Oświaty, szkół, przedszkoli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, interesariuszy z różnych współpracujących organizacji pozarządowych. Głównym jej celem była prezentacja nowopowstałego SCWEW oraz upowszechnianie idei edukacji włączającej.
Konferencję rozpoczęła Ewa Szczęch – Dyrektor Wydziału Szkół Ponadpodstawowych i Specjalnych Urzędu Miasta Wrocławia oraz Dorota Olearnik – Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Urzędu Miasta Wrocławia. Zapoznała uczestników ze strukturą oświatową Wrocławia, doświadczeniami miasta w zakresie edukacji włączającej oraz korzyściami, które przyniesie realizowany pilotażowy projekt. Ewa Płaksej – Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego (SOSW) nr 10 oraz Violetta Malarczyk – lider SCWEW, przedstawiły słuchaczom założenia projektu pilotażowego, cele i zadania SCWEW, jego strukturę osobową oraz zasoby. Prelegentki zaprezentowały również SOSW oraz biorące udział w projekcie, objęte wsparciem SCWEW przedszkole i szkoły ogólnodostępne. Na podstawie pogłębionych diagnoz przeprowadzonych w placówkach, zaplanowano przeprowadzenie wsparcia nauczycieli w formie szkoleniowych rad pedagogicznych, konsultacji eksperckich, sieci współpracy i samokształcenia, wymiany doświadczeń, w tym dobrych praktyk w zakresie edukacji włączającej. Zostanie także uruchomiona przy SCWEW wypożyczalnia sprzętu specjalistycznego do wykorzystania w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Merytorycznie konferencję wzbogaciły wystąpienia prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza dr hab. Beaty Jachimczak „Rola i zadania poradni psychologiczno-pedagogicznych, szkół i placówek (w tym specjalnych), jako droga ku integracji działań diagnostycznych, terapeutycznych i edukacyjnych” oraz eksperta od prawa oświatowego Marzenny Czarnockiej „Ocena funkcjonalna w praktyce szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej”. Prof. Jachimczak przedstawiła planowane zmiany w zadaniach poradni psychologiczno-pedagogicznych w kontekście wprowadzania do szkół/przedszkoli edukacji włączającej oraz nową rolę szkół i placówek specjalnych. Określiła je jako działania w kierunku realizacji idei „szkoły dla każdego”, dla której bazą są wartości takie jak: demokracja, równość, sprawiedliwość społeczna. Marzenna Czarnocka omówiła ocenę funkcjonalną w praktyce szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Swoje wystąpienie przedstawiła w kontekście modelu biopsychospołecznego. Ocenę funkcjonalną zaprezentowała jako całościowe ujęcie funkcjonowania dziecka/ucznia, połączone z ustaleniem faktycznych jego potrzeb i sposobów ich realizacji z uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych. Obydwa wystąpienia były doskonałym uzupełnieniem informacji na temat wartości realizacji projektu, a co za tym idzie wcielania w życie idei edukacji włączającej.