Publikacja „Superwizja w MOW – pilotaż. Raport z warsztatów…”

Publikacja „Superwizja w MOW – pilotaż. Raport z warsztatów «Indywidualny i grupowy program wsparcia psychologicznego kadry pedagogicznej młodzieżowych ośrodków wychowawczych»” dotyczy przeprowadzonego przez prof. Justynę Siemionow badania związanego z wdrażaniem superwizji w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych w Polsce. Miało ono formę ankiety oraz dyskusji grupowej po warsztatach superwizyjnych, w których wzięli udział pracownicy ośrodków.

Wyniki świadczą o tym, że kadra młodzieżowych ośrodków wychowawczych posiada już dużą wiedzę, a także doświadczenia w zakresie korzystania z tej formy wsparcia. Systemowe wdrożenie superwizji jest pożądane, jednak wyłącznie na zasadzie dobrowolności udziału, a także przy zapewnieniu środków na jej realizację w warunkach poufności i przez odpowiedniego superwizora.

W raporcie wskazano tematy superwizji, na które badani pracownicy zgłosili największe zapotrzebowanie. Zaprezentowano też zrealizowaną podczas warsztatów ścieżkę superwizji, która może stać się swego rodzaju wzorcem. Omówiono korzyści z udziału w superwizji wyszczególnione przez uczestników badania, a także możliwe bariery związane z jej wdrażaniem w placówkach.

Raport polecamy zwłaszcza pracownikom młodzieżowych ośrodków wychowawczych oraz wszystkim zainteresowanym superwizją jako metodą wsparcia korzystną dla pracowników systemu edukacji.

Ostatnia aktualizacja: 2 września 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa