
Publikacja „Superwizja w MOW – pilotaż. Raport z warsztatów «Indywidualny i grupowy program wsparcia psychologicznego kadry pedagogicznej młodzieżowych ośrodków wychowawczych»” dotyczy przeprowadzonego przez prof. Justynę Siemionow badania związanego z wdrażaniem superwizji w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych w Polsce. Miało ono formę ankiety oraz dyskusji grupowej po warsztatach superwizyjnych, w których wzięli udział pracownicy ośrodków.
Wyniki świadczą o tym, że kadra młodzieżowych ośrodków wychowawczych posiada już dużą wiedzę, a także doświadczenia w zakresie korzystania z tej formy wsparcia. Systemowe wdrożenie superwizji jest pożądane, jednak wyłącznie na zasadzie dobrowolności udziału, a także przy zapewnieniu środków na jej realizację w warunkach poufności i przez odpowiedniego superwizora.
W raporcie wskazano tematy superwizji, na które badani pracownicy zgłosili największe zapotrzebowanie. Zaprezentowano też zrealizowaną podczas warsztatów ścieżkę superwizji, która może stać się swego rodzaju wzorcem. Omówiono korzyści z udziału w superwizji wyszczególnione przez uczestników badania, a także możliwe bariery związane z jej wdrażaniem w placówkach.
Raport polecamy zwłaszcza pracownikom młodzieżowych ośrodków wychowawczych oraz wszystkim zainteresowanym superwizją jako metodą wsparcia korzystną dla pracowników systemu edukacji.