17 marca br. w Ministerstwie Edukacji i Nauki odbyła się narada z udziałem kuratorów oświaty, konsultantów wychowania do życia w rodzinie, Rzecznika Praw Dziecka oraz dyrektorów Departamentu Kształcenia i Nauki, zorganizowana przez Wydział Rozwoju Kompetencji Społecznych i Obywatelskich z Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz Departament Wychowania i Edukacji Włączającej MEiN.
Głównym celem narady było przekazanie informacji i podjęcie refleksji w kontekście realizacji kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 – organizacja zajęć WDŻ. Słowo powitalne do uczestników wygłosił wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Tomasz Pitucha.
Podczas narady 17 marca i seminarium 18 marca prelegenci wygłosili wykłady na następujące tematy:
- Radosław Brzózka – „Wychowanie do życia w rodzinie i kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 w obliczu aktualnego kryzysu”
- Mikołaj Pawlak – „Znaczenie szkoły i rodziny dla jakości życia dzieci i młodzieży w świetle ogólnopolskich badań”
- Wawrzyniec Roch Kowalski – „Wychowanie do życia w rodzinie a program wychowawczo-profilaktyczny i działania pomocowe szkoły”. Aktualny stan realizacji WDŻ (wyniki ankiety) – wprowadzenie do dyskusji
- Jacek Banaś – „Znaczenie przygotowania i organizacji zajęć WDŻ w szkole dla skutecznej realizacji zawartych w nich celów.
- Piotr Szwędrowski, Aleksandra Gil – „Dobry temat”, dr Katarzyna Segeth-Boniecka, Beata Pielorz – „Mama córce – Kobieta kobietce”, Wiesław Gajewski – „Kolczasty nastolatek”.
- Teresa Król – „Zajęcia WDŻ wobec aktualnych wyzwań”
- dr Andrzej Mazan – „WDŻ w obronie integralnego rozwoju dzieci i młodzieży”
- Agnieszka Marianowicz-Szczygieł –„ Trudne tematy wyzwaniem dla nauczycieli WDŻ”
- dr hab. Marta Komorowska-Pudło – „Psychospołeczne uwarunkowania postaw młodzieży wobec seksualności, małżeństwa i rodzicielstwa”
- dr Aleksandra Aszkiełowicz – „Potrzeba wychowania prorodzinnego w nauczaniu szkolnym”
Podczas narady i seminarium padło wiele ważnych uwag i wniosków z pracy z uczniami, a także postulatów, które będą brane pod uwagę w dalszej pracy nad wzbogaceniem zajęć z wychowania do życia w rodzinie.