
W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele powiatów, beneficjentów Konkursu w ramach Działania 3.5 Kompleksowe wspomaganie szkół – kierownicy projektów, szkolni organizatory rozwoju edukacji, koordynatorzy sieci współpracy i samokształcenia, dyrektorzy szkół i instytucji wspomagających prace szkół, jak również osoby, które nie uczestniczą w działaniach, ale śledzą z uwagą projekty Ośrodka Rozwoju Edukacji na rzecz szkół.
Ewa Dudek, podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, witając uczestników spotkania podkreślała pracę, która została włożona w opracowanie i pilotaż nowego modelu doskonalenia nauczycieli, wskazała na konieczność kontynuacji działań w ramach zadań instytucji systemu, a także w ramach perspektywy finansowej 2014-2020. Szczegóły dotyczące programów finansowanych ze środków europejskich przekazał uczestnikom Jarosław Jankowski, dyrektor Departamentu Funduszy Strukturalnych MEN, a działania związane z planowanymi zmianami zapisów prawa oświatowego przedstawiła Anna Dakowicz-Nawrocka, dyrektor Departamentu Jakości Edukacji MEN.
Wnioski badania ewaluacyjnego, przeprowadzonego na zlecenie Ośrodka Rozwoju Edukacji, przedstawił Piotr Stronkowki z firmy Coffey International. Współautor raportu podkreślał mocne strony nowego modelu wspomagania pracy szkół, oraz wskazywał elementy, które wymagają dalszej pracy – przede wszystkim związane z organizacją i zapewnianiem jakości działań prowadzonych w ramach wspomagania.
Swoimi uwagami podzielili się uczestnicy panelu dyskusyjnego – dr Danuta Elsner, Andrzej Pery – doradca ministra edukacji narodowej, Alicja Kapcia – dyrektorka szkoły, a także Agnieszka Szczurek z Ośrodka Ewaluacji. Eksperci podkreślali konieczność wykorzystywania przez nauczycieli wiedzy i umiejętności zdobytych w czasie rożnych form doskonalenia w praktyce szkolnej. Uznali za niezbędne dopracowanie mechanizmów wdrażania wypracowanych zmian oraz wzmocnienie kompetencji zewnętrznych konsultantów i dyrektorów szkół w tym zakresie.
Uczestnicy mieli możliwość przedyskutowania konkretnych zagadnień związanych ze wspomaganiem szkół, rolą SORE i funkcją sieci współpracy w czasie sesji World Cafe. Podczas spotkań w małych grupach toczyły się dyskusje nad następującymi zagadnieniami: diagnoza, zadania SORE, wspomaganie szkoły bez udziału SORE, współpraca międzyinstytucjonalna, rola sieci współpracy i samokształcenia.
W kuluarach obejrzeć można było plakaty poświęcone dobry praktykom wypracowanym w projektach pilotażowych. Mogliśmy dowiedzieć się jak w Liceum Ogólnokształcącym w Trzciance podnoszono kompetencje nauczycieli w zakresie metod i technik uczenia, w Zespole Szkół Mechniczno- Informatycznych w Lęborku wdrażano pracę metodą projektu edukacyjnego, a w Szkole Podstawowej z oddziałami Integracyjnymi nr 1 w Bieruniu wspierano wychowawców klas w pracy z „trudnymi” uczniami i ich rodzicami.
Drugi dzień rozpoczął się od prezentacji przykładów działań prowadzonych w powiatach. Uczestnicy mieli możliwość poznać i przedyskutować konkretne rozwiązania wypracowane przez szkoły korzystające z zewnętrznego wspomagania lub nauczycieli uczestniczących w sieciach współpracy i samokształcenia – jak również poznać działania prowadzonych na poziomie powiatów związanych z lokalną polityką oświatową.
Spotkanie zakończyło podsumowanie prof. Michała Federowicza, który podkreślał rolę trzech filarów oświaty – nadzoru pedagogicznego, wyników egzaminów i sprawdzianów oraz kluczową rolę wspomagania szkół w ich pracy. Pokazywał jak, korzystając z wyników badań i dostępnych danych, efektywnie wspierać szkołę i nauczycieli. Prezentacje zamknął i pożegnał uczestników spotkania dr Marek Piotrowski, wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Filmowa relacja ze spotkania
Opracowała Marianna Hajdukiewicz