Proces tworzenia szkoły promującej zdrowie polega na:
- oddolnym wprowadzaniu zmian poprzez realizację kolejnych projektów (od diagnozy do ewaluacji),
- przebiega inaczej w różnych środowiskach odpowiednio do diagnozy potrzeb i zasobów,
- realizowany jest zgodnie z zasadą małych kroków,
- wszystkie działania i ich ewaluacja planowane są wg schematu planu pracy SzPZ.
1. Przygotowanie
- Inicjacja – narodzenie się pomysłu i chęci tworzenia SzPZ w społeczności szkolnej.
- Propagowanie idei SzPZ w społeczności szkolnej, wśród rodziców i społeczności lokalnej.
- Pozyskiwanie uczestników i sojuszników.
- Powołanie szkolnego koordynatora i zespołu promocji zdrowia.
- Podjęcie wzajemnych zobowiązań przez osoby przystępujące do działania.
2. Diagnoza stanu wyjściowego
- Zebranie danych dotyczących aktualnych problemów ludzi, warunków funkcjonowania szkoły itd.
- Analiza tych danych.
- Ustalenie listy problemów wymagających rozwiązania.
3. Budowanie planu działań i ich ewaluacji
- Wybór problemu/ów (priorytetowego/ych).
- Określenie przyczyn tych problemów i sposobów usunięcia tych przyczyn.
- Ustalenie celów.
- Zbudowanie planu działań dla osiągnięcia celów.
4. Działania
- Realizacja planu, monitorowanie działań (ewaluacja procesu) oraz dokonywanie niezbędnych korekt dla osiągnięcia celu.
5. Ewaluacja wyników działań
- Ewaluacja końcowa – sprawdzenie czy osiągnięto cel.
B. Woynarowska (red.) (2016), Szkoła Promująca Zdrowie. Poradnik dla szkól i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia.