Etapy tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie

 
Proces tworzenia szkoły promującej zdrowie polega na:
  • oddolnym wprowadzaniu zmian poprzez realizację kolejnych projektów (od diagnozy do ewaluacji),
  • przebiega inaczej w różnych środowiskach odpowiednio do diagnozy potrzeb i zasobów,
  • realizowany jest zgodnie z zasadą małych kroków,
  • wszystkie działania i ich ewaluacja planowane są wg schematu planu pracy SzPZ.
1. Przygotowanie
  • Inicjacja – narodzenie się pomysłu i chęci tworzenia SzPZ w społeczności szkolnej.
  • Propagowanie idei SzPZ w społeczności szkolnej, wśród rodziców i społeczności lokalnej.
  • Pozyskiwanie uczestników i sojuszników.
  • Powołanie szkolnego koordynatora i zespołu promocji zdrowia.
  • Podjęcie wzajemnych zobowiązań przez osoby przystępujące do działania.
2. Diagnoza stanu wyjściowego
  • Zebranie danych dotyczących aktualnych problemów ludzi, warunków funkcjonowania szkoły itd.
  • Analiza tych danych.
  • Ustalenie listy problemów wymagających rozwiązania.
3. Budowanie planu działań i ich ewaluacji
  • Wybór problemu/ów (priorytetowego/ych).
  • Określenie przyczyn tych problemów i sposobów usunięcia tych przyczyn.
  • Ustalenie celów.
  • Zbudowanie planu działań dla osiągnięcia celów.
4. Działania
  • Realizacja planu, monitorowanie działań (ewaluacja procesu) oraz dokonywanie niezbędnych korekt dla osiągnięcia celu.
5. Ewaluacja wyników działań
  • Ewaluacja końcowa – sprawdzenie czy osiągnięto cel.
 B.Woynarowska (red.) (2016), Szkoła Promująca Zdrowie. Poradnik dla szkól i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia. 
 

Ostatnia aktualizacja:

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa