Edukacja globalna w centrum uwagi – seminarium „It’s Global Education Time” w Sofii

Polska delegacja podczas seminarium (od lewej): Arthur Janik (ORE), Marta Gontarska (Grupa Zagranica), Ela Olczak (Grupa Zagranica), Anna Susek (ORE)
Polska delegacja podczas seminarium (od lewej): Arthur Janik (ORE), Marta Gontarska (Grupa Zagranica), Ela Olczak (Grupa Zagranica), Anna Susek (ORE)

Na zaproszenie Grupy Zagranica (zagranica.org.pl) specjaliści z Wydziału Kompetencji Językowych i Współpracy Międzynarodowej ORE – Anna Susek i Arthur Janik – wzięli udział w międzynarodowym seminarium „It’s Global Education Time: Sharing GCE Policy, Research and Practice” („Czas na edukację globalną: polityka, badania i praktyka w edukacji globalnego obywatelstwa”), które odbyło się 15–16 października 2025 r. w Sofii.

Wydarzenie zorganizowane zostało w ramach europejskiego projektu „It’s Global Education Time” (GET), finansowanego przez Komisję Europejską. Jego celem była wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie edukacji globalnej między nauczycielami, edukatorami i przedstawicielami instytucji z ośmiu krajów europejskich: Bułgarii, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Polski, Portugalii, Czech i Włoch.

Podczas sesji podsumowującej wyniki projektu Arthur Janik, koordynator edukacji globalnej w ORE, przedstawił oficjalne stanowisko Polski wobec raportu „Challenges and Opportunities in Implementing Global Citizenship Education Policies in Eight European Countries” („Wyzwania i perspektywy wdrażania polityk edukacji globalnego obywatelstwa w ośmiu krajach europejskich”), opracowanego w ramach projektu GET. W swoim wystąpieniu podkreślił kluczową rolę organizacji pozarządowych, społeczeństwa obywatelskiego oraz indywidualnych liderów edukacji w rozwijaniu tej tematyki.

Z kolei Marta Gontarska i Elżbieta Olczak, przedstawicielki Grupy Zagranica, zaprezentowały podczas sesji plakatowej obecną sytuację i przyszłe kierunki rozwoju edukacji globalnej w Polsce. Seminarium zakończyło się opracowaniem przez uczestników planów działań wdrożeniowych, które będą rozwijane w poszczególnych krajach partnerskich.

W programie znalazła się także krótka sesja integracyjna z elementami rytmu i współpracy prowadzona przez Libera Institute, symbolicznie podkreślająca znaczenie harmonii i współdziałania w osiąganiu wspólnych celów edukacji globalnej.

Udział w seminarium GET wzmocnił międzynarodowe kontakty ORE i potwierdził jego zaangażowanie w rozwój spójnej, międzysektorowej strategii edukacji globalnej w Polsce, opartej na współpracy instytucjonalnej, naukowej i społecznej.

Anna Susek i Arthur Janik z Wydziału Kompetencji Językowych i Współpracy Międzynarodowej ORE
Panel o relacji między badaniami a polityką edukacyjną z udziałem przedstawicieli krajów partnerskich
W seminarium wzięli udział nauczyciele, edukatorzy i przedstawiciele instytucji z ośmiu krajów europejskich – Bułgarii, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Polski, Portugalii, Czech i Włoch
Polska delegacja opracowała plan działań wdrożeniowych na podstawie sesji plakatowej przygotowanej przez Grupę Zagranica
Polska delegacja podczas seminarium (od lewej): Arthur Janik (ORE), Marta Gontarska (Grupa Zagranica), Ela Olczak (Grupa Zagranica), Anna Susek (ORE)
Marta Gontarska (Grupa Zagranica) podczas sesji pytań i odpowiedzi
Arthur Janik (ORE) przedstawia stanowisko Polski wobec wyników badań projektu GET
Ela Olczak (Grupa Zagranica) podczas sesji plakatowej o sytuacji edukacji globalnej w Polsce
Libera Institute – sesja integracyjna oparta na rytmie i harmonii (od lewej): Marta Gontarska, Ela Olczak i Magdalena Rybi-Trojanek (Grupa Zagranica), Anna Susek i Arthur Janik (ORE)

Ostatnia aktualizacja: 30 października 2025

Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekty dofinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa